راهپیمایی 8 مارس در سلوپیا: هیچ کس نمی‌تواند ما را متوقف کند

زنانی که راهپیمایی 8 مارس را در منطقه سلوپیا سازماندهی کردند، گفتند: هیچکس نمی‌تواند در مقابل مبارزه ما بایستد.

جنبش زنان آزاد (ت.ژ.آ) و مجلس زنان حزب دموکراتیک خلق‌ها (ه.د.پ) در چهارچوب هشتم مارس روز جهانی زنان زحمتکش در منطقه سیلوپیا شرناخ راهپیمایی با شعار «دَم، دَما ژن، ژیان، ئازادی» (زمانِ زن، زندگی، آزادی است) برگزار کردند.

این راهپیمایی با حضور بسیاری از زنان از محله جودی آغاز شد. آنها با حمل بنر با مضمون «دَم، دَما ژن، ژیان، ئازادی» و عکس‌های زنان از جمله فاطمه اویار، پاکیزه نایر، سیوه دمیر، دنیز پویراز، اوین گویی و ناگهان آکارسل از مقابل ساختمان ه.د.پ راهپیمایی کردند.

زنان که طی این راهپیمایی شعارهای «ژن، ژیان، ئازادی» و «بژی 8 آداره» (زنده باد 8 مارس) سر دادند، قبل از شروع راهپیمایی به نشانه‌ی گرامیداشت یاد و خاطره زنانی که به قتل رسیده‌اند یک دقیقه سکوت کردند.

"زنان در هر عرصه‌ای مقاومت می‌کنند"

نوران ایمیر، نماینده حزب دموکراتیک خلق‌ها در شرناخ، به مبارزات زنان در چهار بخش کوردستان توجه کرد و گفت: به زنانی که در هر چهار بخش در برابر ظلم و ستم مقاومت می‌کنند درود می فرستیم و 8 مارس‌شان را تبریک می‌گیریم. ما در حال مبارزه با حملات که در قرن بیست و یکم علیه اراده زنان انجام می‌شوند هستیم. زنان در هر زمینه‌ای مقاومت می‌کنند. می‌خواهند سیستم فعلی را تغییر دهند. زنانی که در برابر بردگی و ظلم مقاومت می‌کنند در میدان‌ها حضور دارند. زنان صدای خود را در برابر آزار و اذیت، قتل و انزوا بلندتر می‌کنند. امروزه حملات علیه زنان نه تنها در میهن ما، بلکه در سراسر جهان دیده می‌شود. زنان عرب، ترک و آرژانتینی درد و رنجی مشابه زنان کورد دارند. درد و مطالبه‌های ما یکی است.

ایمیر با بیان اینکه زنان در برابر ظلم و ستم تسلیم نخواهند شد، گفت:

ما لباس‌های بردگی که بر تنمان کرده بودند را پاره کردیم. به همین دلیل به طور خصمانه‌ای به مبارزه ما حمله می‌کنند. زنان را در صدر تمام اهداف شومشان قرار داده‌اند. اما هر بار این حملات با مبارزه ما مواجه می‌شود. آنها می‌خواهند با دستگیری و بازداشت زنانی که در مقابل این ذهنیت و این نظام مقاومت می‌کنند، انتقام بگیرند. اما نمی‌توانند به اهداف خود برسند. امسال، زنان مبارزه خود را در برابر همه این حملات به اوج رساندند. بسیاری از رفقای زن ما از جمله آیلا آکات آتا و لیلا گوون دستگیر شدند. آنها می‌خواهند مبارزه ما را با این عمل‌ها تضعیف کنند. با این حال، زنان نیز بر این موانع غلبه خواهند کرد. امروز یک تار موی زن، قیام به همراه می‌آورد. جامعه اکنون آگاه است که جامعه‌ای که زنان در آن آزاد نباشند، جامعه‌ای ضعیف است. ما با آن مبارزه می‌کنیم. به نحوی خصمانه حمله می‌کنند. امروز می‌خواهند صدای زنان را در زندان‌ها، خیابان‌ها و مجلس خاموش کنند. آنها می‌خواهند زنان برده بسازند. اما ما تسلیم نمی‌شویم. امروز سلطنت کسانی که مبارزه ما را هدف قرار می‌دهند متزلزل گشته است. ما در هر عرصه‌ای علیه انزوا، ظلم و تخریب طبیعت مبارزه می‌کنیم.

"هیچ کس نمی‌تواند در برابر مبارزه ما بایستد"

ایمیر که پیام گسترش دادن مبارزات را ‌داد، سیاست‌های دولت در جریان زلزله را یادآوری کرد.

ایمیر با بیان اینکه هر روز در میدان‌ها خواهند بود، گفت: مبارزه زنان با فلسفه «ژن، ژیان، ئازادی» در حال رشد است. ما نه تنها در 8 مارس، بلکه هر روز در میدان‌ها خواهیم بود. ایمیر همچنین تاکید کرد: هیچ کس نمی‌تواند در مقابل مبارزه ما بایستد.

این راهپیمایی و تجمع با سر دادن شعار "ژن، ژیان، ئازادی" به پایان رسید.