راهپیمایی بی‌صدای زنان برای روژین کابایش در آمد

زنان در آمد با راهپیمایی بی‌صدا از مراسم ترحیم روژین کابایش که جنازه بی‌جانش ۱۸ روز پس از ناپدیدشدن پیدا شد دیدن کردند و تاکید کردند که مبارزه تا یافتن عاملان آن ادامه خواهد داشت.

مراسم ترحیم روژبین کابایش، دانشجوی دانشگاه یوزونجو ییل (سده) شهر وان، که در ۲۷ سپتامبر ناپدید شد و جنازه‌اش ۱۸ روز بعد پیدا شد، در آمد برگزار شد.

زنان در پارک گولَتلی گرد هم آمدند و قبل از مراسم ترحیم که در خانه ترحیم عبدالرحمن انچ در منطقه رزان برگزار شد، راهپیمایی کردند.

بسیاری از مردم از جمله اعضای سازمان‌های زنان، شهرداران مشترک شهرداری، خالده ترک‌اوغلو سخنگوی مجلس زنان حزب دموکراسی و برابری خلق‌ها (دم پارتی) و گلتان کیشاناک سیاستمدار در این راهپیمایی شرکت کردند.

در راهپیمایی بی‌صدا که در آن بنر «زن‌کشی سیاسی و ایدئولوژیک است» باز شده بود، زنان عکس روژین کابایش را به سینه‌هایشان زدند.

برفین پولات، عضو انجمن زنان رُزا پس از راهپیمایی در مقابل خانه ترحیم گفت: «ما امروز در شخص روژین برای زنانی که به قتل رسیده‌اند، ناپدید یا به طرز مشکوکی به قتل رسیده‌اند، اینجا هستیم.»

برفین پولات گفت: «تمامی حقوقی که به دست آورده‌ایم با برداشت‌هایی مانند 'اصلاح' و 'نوآوری' از ما سلب می‌شود. ما می‌دانیم که سیاست‌ها و محاکمات معافیت از مجازات چگونه این تصویر تاریک را ایجاد می‌کند. ما چاره‌ای جز مبارزه با این موضوع نداریم. ما همچنان صدای اعتراض و واکنش خود را در خیابان‌ها بلند خواهیم کرد. ما قول می‌دهیم که به مبارزه ادامه خواهیم داد.»

نسلیهان شَدال، شهردار مشترک شهر وان گفت: «ما قاتلان نارین و روژین را پیدا خواهیم کرد. آنها بصورت سیاسی در مورد زندگی ما تصمیم می‌گیرند و وقتی اعتراض می‌کنیم ما را به قتل می‌رسانند، منزوی می‌کنند و به زندان می‌اندازند. امروز هزاران زن در کنار خانواده روژین هستند. ما اینجا قول می‌دهیم که مبارزه ما تا مشخص شدن این وقایع ادامه خواهد داشت.»