راژن روز روزنامه‌نگاری زنان کورد را تبریک گفت

راژن در بیانیه‌ای روز روزنامه‌نگاری زنان کورد را تبریک گفت و یاد غربت‌اَلی ارسوز را گرامی داشت. در این بیانیه آمده است: «ما در برابر نسل‌کشی زنان، توطئه و نسل‌کشی، مسیر حقیقت را دنبال خواهیم کرد.»

شورای هماهنگی مطبوعات آزاد زنان (راژن) به مناسبت روز روزنامه‌نگاری زنان کورد و بیست و هفتمین سالگرد شهادت غربت‌اَلی ارسوز بیانیه‌ای منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است: «از رفقای‌مان غربت‌اَلی ارسوز، گلستان تارا، هیرو بهاالدین، شیلان باقی، شَوین بینگول، گلناز اَگه، دنیز فرات، نوژیان اَرهان، دِلیشان، دِلوان و ده‌ها شهید مطبوعات با احترام یاد می‌کنیم. روز روزنامه‌نگاری زنان کورد را به تمام روزنامه‌نگاران تبریک می‌گوییم که جان خود را در ازای جستجوی حقیقت فدا می‌کنند و میراث غربت‌اَلی ارسوز را ادامه می‌دهند. به مناسبت بیست و ششمین سالگرد توطئه بین‌المللی ۹ اکتبر که علیه فلسفه جامعه آزاد و زن آزاد رهبر آپو انجام شد، نیروهای توطئه‌گر را محکوم می‌کنیم و می‌گوییم ما از حقیقت پیروی می‌کنیم و صدای زنان و جامعه خواهیم بود.»

در این بیانیه یادآور شد که غربت‌اَلی ارسوز که اولین کارکن زن مطبوعات در کوردستان و ترکیه بود، در تاریخ ۷ اکتبر ۱۹۹۷ در باشور کوردستان به همراه جمعی از رفقایش در کمین پ‌دک به شهادت رسید.

هماهنگی راژن بیان کرد که غربت‌اَلی ارسوز میراث مهمی از مطبوعات به جا گذاشته و گفت: «در دهه ۱۹۹۰ برای اینکه صدای جامعه و زنان باشد، مبارزه بی‌امان را با شجاعت و آگاهی زنان رهبری کرد. غربت‌اَلی ارسوز روحیه مقاومت زنان کورد را به جامعه منتقل کرد و به صدای زنان مبدل شد. او به عنوان اولین پی‌ریز مطبوعات زن در کوردستان و ترکیه نام خود را در تاریخ ثبت کرد. در برابر واقعیت رسانه‌هایی که با ذهنیت مردانه ایجاد شده‌اند، به عنصری اساسی از سنت ما در مطبوعات زنان تبدیل شد. او با میراث مبارزه با رسانه‌های جنسیت‌گرا، روش جایگزین زنان را بنا نهاد.

در ادامه این بیانیه اعلام شد که سنت روزنامه‌نگاری زنان کورد با فلسفه آزادی زنان رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان پایه‌گذاری شده و گفته شده است: «ایده زن آزاد، جامعه آزاد رهبر آپو با شعار 'ژن، ژیان، آزادی' تجسم یافت و به سراسر جهان اشاعه یافت. توطئه بین‌المللی علیه رهبر آپو برای جلوگیری از شکل‌گیری فلسفه آزادی بود و ۲۶ سال است که با انزوای مطلق ادامه دارد. اگر توطئه بین‌المللی به نتیجه نرسید، نتیجه تلاش بی‌نظیر رهبر آپو، امید و آرزوی آزادی زنان و مردم کورد و مردم خاورمیانه بود.

هماهنگی راژن با اشاره به اینکه مسئول اصلی سیاست نسل‌کشی علیه زنان، مردم کورد و خلق‌ها، رسانه‌های جنسیت‌گرا و مونیستی هستند، گفت: «بنابراین، به عنوان روزنامه‌نگاران زن، وظیفه اصلی مطبوعات آزاد افشای سیاست‌ها و توطئه‌های جنگ ویژه و اعلام صدای زنان و مردم است.

می‌دانیم که آزادی رهبر آپو به معنای راه‌حل مسئله کورد و راه‌حل دموکراتیک برای مسئله کورد، راه‌حل دموکراتیک برای مشکلات خاورمیانه است. بنابراین در این برهه که جنگ در کوردستان و منطقه شدت گرفته است، بسیار مهم است که روزنامه‌نگاران زن حقیقت را ملموس و برجسته کنند. ما به‌عنوان راژن اعلام می‌کنیم که با میراث مطبوعات آزاد به ارث برده از غربت‌اَلی ارسوز، در برابر نسل‌کشی زنان، توطئه و نسل‌کشی، مسیر حقیقت را دنبال خواهیم کرد.»