راژین: مبارزات هوال نوژیان معیار رسیدن به حقیقت است

نهاد رسانه‌های آزاد زنان (RAJÎN) با گرامیداشت یاد و خاطره نوژیان أرهان که روز ٢٢ مارس ٢٠١٧ در حمله نظامیان پ.د.ک در شنگال به شهادت رسید پایبندی خود به آرمان‌های وی را مورد تأکید قرار داده است.

نهاد رسانه‌های آزاد زنان به مناسبت پنجمن سالگرد شهادت نوژیان أرهان بیانیه‌ای صادر کرد.

در بیانیه راژین آمده است:"در پنجمین سالگرد شهادت هوال نوژیان أرهان، محقق، روزنامه‌نگار و انقلابی دلسوز مبارزه آزادی و زندگی شرافتمندانه یاد و خاطره وی را با احترام و محبت و ادای دَین زنده نگاه می‌داریم. در شخص وی یاد و خاطره تمامی زنان روزنامه‌نگار که با شعار «واقعیت‌ها نباید در تاریکی بمانند» مبارزه نموده و به رهرو راه حقیقت مبدل شدند را گرامی می‌داریم. پیمان خود با آنان برای تحقق آرمان‌هایشان و پایبندی به خط رسانه‌های آزاد زنان که با پیشاهنگی نوژیان، غربتلی، شروین، ساریا، دنیز، دلیشان و دلوفان گسترش یافت را تجدید می‌کنیم.

بیانیه می‌افزاید: "هوال نوژیان أرهان، علیه سیاست نابودگری و آسیمیلاسیون فرهنگی و زبانی که از سوی رژیم اشغالگر ترک بر زنان کورد و در شخص وی علیه خلق کوردستان تحمیل می‌شد بپا خواست و در صفوف جنبش آزادیبخش کورد جای گرفت. در کوهستان‌های آزاد راه هوال غربتلی را پی گرفت و لحظه به لحظه زندگی خویش را صرف جستجوی حقیقت و آزادی نمود. در قلب خویش آرمان‌های زنان و انسانیت آزادیخواه را پرورش داد. با مسئولیت‌پذیری در راستای تحقق این آرمان‌ها مبارزه کرد، همچون یک انقلابگر و روزنامه‌نگار زن در مبارزه آزادی در رسانه‌های آزاد زنان پیشاهنگی را بر عهده گرفت. با عزمی نستوه برای تحقق زندگی آزاد بی‌وقفه مبارزه نمود.

هویت و خط رسانه‌ آزاد با عزم و پافشاری شخصیت‌های پیشاهنگی همچون نوژیان أرهان به پیش رفت و سازماندهی شد. با موضع انقلابی در مقابل هرگونه ارتجاع و رسانه‌های نظام حاکم مردسالار و دولتگرا پیشاهنگان رسانه‌های زن همچون نوژیان‌ها با ایستاری بی‌مانند مبارزه نمودند. امروز نیز در کوردستان و خاورمیانه صدها زن با دارا بودن این روح و اراده علیه ذهنیت مردسالار جنسیت‌گرا، حملات اشغالگرانه و فاشیستی مبارزه‌ می‌کنند. با سازماندهی و جهت‌دهی رسانه آزاد زنان (راژین) در تغییر و تحول جامعه نقش اساسی را ایفا می‌کنند.

سال ٢٠١۴ زمانیکه تبهکاران داعش به حملات وحشیانه علیه شنگال دست زدند هوال نوژیان با شهامتی بزرگ راه شنگال را پیش گرفت. همچون یک روزنامه‌نگار در بازتاب حقایق آلام زنان ایزیدخان را در قلب و روح خویش حس نمود و برای رساندن واقعیت‌ها رنج بزرگی را بر دوش کشید. هوال نوژیان واقعیت‌ها را بازگویی کرد و به عنوان یک فرد این جامعه عمل نمود. این واقعیت هوال نوژیان رابطه‌ای مستحکم مابین وی و زنان ایزدی ایجاد نمود.

پارت دمکرات کوردستان روز ٣ مارس ٢٠١٧ با همکاری رژیم ترک درصدد حمله به شنگال و خانه‌سور برامده و درصدد بود تا کار ناتمام داعش در قتل‌عام ایزدی‌ها را کامل کند. خلق ایزدی و مبارزان آن با موضعی استوار در مقابل این اقدامات ایستادگی کردند. روزنامه‌نگار نوژیان با موضعی انقلابی علیه حملات پ.د.ک و اقدامات خائنانه این حزب در کنار جامعه ایزدی جای گرفت. به دلیل مواضع شرافتمندانه خود به شیوه‌ای عامدانه از سوی نظامیان پ.د.ک هدف قرار گرفت.

بر این اساس ما اعلام می‌داریم تا زمانیکه موضع انقلابی و جستجوی زندگی نوین باقی باشند، روح نوژیان با حقایق زنده خواهد بود. همچنانکه نوژیان أرهان راه غربتلی، دنیز و ده‌ها رفیق خود را ادامه داد، ما نیز فعالان عرصه رسانه‌های آزاد همان راه را ادامه می‌دهیم و در جستجوی زندگی نوین و حقیقت همرزم نوژیان‌ها خواهیم بود.

یکبار دیگر یاد و خاطره نوژیان أرهان را گرامی می‌داریم، در شخص وی و تمامی شهیدان مبارزه با آرمان‌های جانباختگان راه حقیقت تجدید پیمان می‌کنیم."