بیانیه سازماندهی کژار در اروپا به مناسبت هشت مارس

جامعه زنان آزاد شرق کوردستان در اروپا در بیانیه‌ای هشتم مارس، روز جهانی زن را تبریک گفته و بر ارتقای مبارزه تأکید کرده است.

متن بیانیه سازماندهی کژار در اروپا به شرح ذیل است:

"امسال در حالی بە استقبال روز جهانی زن می‌رویم کە هنوز پاندمی کووید-١٩ را طی نکردە وارد جنگی فراگیر شدەایم. جنگی کە سالهاست بە مرکزیت کوردستان در خاورمیانە و کشورهای تحت حاکمیت دولت-ملت‌های مردسالار ترکیە، ایران، عراق و سوریە باعث و بانی کشتار، زخمی شدن و مهاجرت اجباری صدها هزار انسان، پاکسازی قومی بسیاری مناطق و عمیق‌تر شدن هر چە بیشتر مشکلات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و تخریب محیط‌زیست گشتە است. دامنە این جنگ و زیادەخواهی دولتمردان قدرت گرا و جنسیت‌گرای مردسالار سرمایدار امروز بە اروپا نیز رسیدە و ابرقدرت‌های شرق و غرب را مستقیما رودر روی هم قرار دادە است. همگی این روزها و بعد از حملە روسیە بە اوکراین شاهد پایین افتادن ماسک مصنوعی تمدن انسانی و دمکراسی این ابرقدرت‌ها و دولت‌ها در مواجهە با پناهندگان و تصمیمات و تبعیض آشکار و نژادپرستی آنان در مقابل مهاجرین و پناهندەها بودیم. این سیاستهای جنگ‌ طلب بیشتر از همە زنان را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. بالا رفتن شمار قتل‌ها و خشونت‌های جنسیتی از زمان شروع پاندمی و بزرگ شدن دامنە جغرافیایی این جنگ‌ها تا امروز مثال بارزی از این واقعیت تلخ می‌باشد.

در ایران نیز جدای از اینکە دولت_ملت مرتجع و بنیادگرای جمهوری اسلامی از زمان روی کار آمدن، پایەهای حکومتش را بر روی پیکر زنان ساختە و ایران را بە زندانی بزرگ برای تمامی زنان تبدیل کردە است با سیاستهای استعماری مسائل بنیادین جوامع را از لحاظ سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تحت تاثیر و ستم مضاعفی را بر زنان ملیتهای تحت ستم باعث گشتە است. ازدیاد قتل‌های ناموسی و زن‌کشی، فقر، فساد، ازدواج کودکان، تجاوز، اعتیاد بە مواد مخدر از جملە مواردی است کە آمار آن روزانە بە طور وحشتناکی بالا می‌رود. سیاستهای مخرب این رژیم در کشورهای منطقە و همچنین شکست‌های پی در پی دیپلماسی در جامعە بین‌الملل و ایجاد تحریمهای اقتصادی بە خصوص در زمان اپیدمی کرونا نیز هرچە بیشتر کمر مردم را شکستە و فقر و مشکلات معیشتی تا اندازەای عمیق گشتە است کە شاهد خودکشی کودکانی مدرسەای بە علت ناتوانی شرکت در کلاس‌های آنلاین و اجبار بە ترک تحصیل هزاران کودک بودیم. در مقابل تمامی این مشکلات رژیم ایران مثل همیشە پاسخ هر اعتراضی را با قتل‌عام مردم در خیابانها، دستگیری‌های فلەای بە خصوص فعالین ملیتهای تحت ستم، اعدام و شکنجە و هرچە نیرومندتر کردن دستگاه سرکوب سیستماتیک دادە است.

 در مقابل زنان نە تنها یک قدم از مبارزە و خودسازماندهی عقب نکشیدەاند بلکە شاهد حضور پر رنگ آنان در اعتراضات قشرهای مختلف طی یک سال گذشتە در ایران و مقاومت بی نظیر زنان زندانی بودیم. همزمان همچون زنان آزاد شرق کوردستان (کژار) در اروپا نە تنها سکوت نکردە، بلکە در کشورهای مختلف همراه با زنان مبارز دیگر هموارە در میدان مبارزە حضور داشتیم. اما آنچە مبرهن و روشن است بالا رفتن بحران سیستم سرمایه‌داری مردسالار جهانی و منطقەای، عزمی راسخ و تلاشی بی وقفە می‌طلبد تا زنان کە در حال حاضر نیز بزرگترین جبهە مقابل سیستم را تشکیل دادەاند بتوانند بە موازات جنبش‌های مترقی و آزادیخواه دیگر وظیفە تاریخی خود را برای هدایت و آزادی جامعە همگام با آزادی زن بە انجام برسانند. بە همین منظور ضمن یادآوری ٨ مارس همچون روزی کە همە ما را در این کرە خاکی بە هم پیوند زدە ما نیز در اروپا تمامی سازمانها و فعالین انقلابی و آزادیخواه فمنیست، اکولوژیست، سوسیالیست، آنارشیست و…را بە مبارزە مشترک در برابر سیستم سرمایه‌داری مردسالار فرا خواندە و سال پیش رو را سالی برای سازماندهی هرچە محکم‌تر و بیشتر زنان خواهیم کرد چون بر این باوریم کە زن آزاد یعنی جامعە آزاد و دمکراتیک."