صباحت تونجل‌: ما حیاتی آزاد را با مبارزه بدست خواهیم آورد

زنان در کارگاه برنامه‌ریزی استراتژیک زنان درباره پیشنهادات رهیافت گفتگو کردند. سیاستمدار صباحت تونجل گفت‌‌: ‌«اگر مبارزه وجود داشته باشد، استراتژی هم وجود دارد. ما حیاتی آزاد را با مبارزه بدست خواهیم آورد.‌‌»

کارگاه برنامه استراتژیک زنان ۲۰۲۵-۲۰۲۹ از سوی شهرداری کلانشهر وان در یک هتل با مشارکت نمایندگان احزاب سیاسی، سازمان‌های مدنی و سازمان‌های زنان، برگزار شد.

ریاست اداره سیاست‌های زنان شهرداری وان، رفیکا سونمَز در این کارگاه سخنرانی کرد و اعلام داشت که آنان در تمام عرصه‌ها نمایندگی برابرانه را اساس خواهند گرفت و گفت باید زنان در تمامی عرصه‌ها حضور داشته باشند، نمایندگی کرده و در کارهای مدیریت شهر مشارکت داشته باشند، برای ایجاد شهر و جامعه نقشی فعالانه را ایفا کنند. سونمز گفت‌: ‌«زنان باید در برنامه‌ریزی‌های استراتژیک جای گیرند. این نقشه‌های استراتژیک ۵ ساله برای شهر، انرژی جاذبه را می‌آفریند.‌‌»

نماینده پارلمان از حزب دم پارتی برای شهر موش، سمیه بوز نیز سخنرانی کرد و گفت‌: ‌«جنبش زنان کورد تنها به عنوان یک موقعیت یا تبلیغات وجود ندارد. بلکه سازماندهی شده است و آن را هدفش نیز همین است، بر همین بنیاد، کار و کنش انجام می‌دهد. عرصه‌هایی که زنان می‌تواند به شیوه‌ای آسان خود را برسانند، مدیریت‌های محلی است. تخریبات قیم‌ها،‌ شهر را خنثا و بی‌تاثیر کرده است. این برنامه‌ریزی‌های استراتژیک به نیروی زنان، نیرو می‌بخشد.‌‌»

سیاستمدار صباحت تونجل نیز درباره ‌«مدیریت‌های محلی و سیاست‌های زنان» سخنرانی کرد و بیان داشت و حضور زنان در سیاست مسئله‌ای معمولی نیست و گفت‌: ‌«بسیار مهم است که ما کدام سیاست و سیاست چه چیزی را اجرایی می‌کنیم. نظام سلطه‌گر کاپیتالیسم وجود دارد. اما سیستمی که از پارادایم آزادی زنان، اکولوژيک و دمکراتیک‌بودن محافظت می‌کند نیز وجود دارد. نقش‌های زنان ربوده شده و رنج آنان نابود شده است. ما نگرش سلطه‌گرانه مردسالار را رد می‌کنیم. ما مدیریتی که ما را درک می‌کند، از راه دیالوگ اجرایی می‌شود را اساس می‌گیریم. مدیریت شهر در این باره دارای تمثیلیت می‌باشد و این بسیار مهم است. نیمی از شهر وان،‌ زنان هستند. بدون زنان نیز خودمدیریتی یا مدیریت دمکراتیک عملی نمی‌شود. ما سیستمی که زنان یقینا باید در آن حضور داشته باشند را ایجاد کردیم. سیستم ریاست مشترک نیز در میان جامعه پذیرفته شده است. ما می‌گوییم تا زمانیکه زنان آزاد نشوند، جامعه نیز آزاد نخواهد شد.‌»

پس از سخنرانی‌ها، زنان درباره برنامه‌ استراتژيک زنان گفتگو کرده و برنامه‌ریزی‌های خود را ادامه دادند.

اعلام شده است که نتیجه‌ این کارگاه در روزهای آینده منتشر خواهد شد.