تصویر

«سلاح زنان روزنامه‌نگار قلم و ذهن آنهاست»

روزنامه‌نگاران زن گفتند: «شهادت روزنامه‌نگاران زن که سلاح آنها قلم و ذهن آنهاست به خوبی به ما نشان می‌دهد که نقش زنان چقدر موثر و قوی است و چگونه باعث ترس دشمنان کوردها شده است.»

در ۲۳ اوت ۲۰۲۴، در ناحیه سیدصادق در استان سلیمانیه، دولت اشغالگر ترکیه با کمک اطلاعات دریافتی از خط خیانت داخلی و هواپیماهای بدون سرنشین، یک خودروی شبکه تلویزیونی سترک را هدف قرار داد و دو روزنامه‌نگار به نام‌های هیرو بهاالدین و گلستان تارا را به شهادت رساند. مردم به این حمله اعتراض کردند؛ معلمان رُشنا محمد و شَیما جمال در این باره با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کردند.

نقش زنان باعث ترس دشمنان کوردها شده است

معلم رُشنا محمد در ابتدای سخنان خود با ابراز همدردی با دو زن شهید مطبوعات آزاد گفت: «به دست ترکیه و خائنان همکارش دو روزنامه‌نگار در سیدصادق به شهادت رسیدند. قتل این روزنامه‌نگاران تنها قتل دو زن روزنامه‌نگار نیست، بلکه قتل کوردها است. اگر به تفصیل آن را بررسی کنیم، می‌بینیم که این در واقع، کشتار خلق کورد است.

شهادت روزنامه‌نگاران زن که سلاح آنها قلم و ذهن آنهاست، به خوبی به ما نشان می‌دهد که نقش زنان چقدر موثر و قوی است و باعث ترس دشمنان کوردها شده است.»

معلم رُشنا محمد در پایان سخنان خود با بیان اینکه مردم باید مخالفت خود را با کشتار روزنامه‌نگاران آزاد نشان دهند گفت: «باید صدای خود را در برابر این تهاجم در هر چهار بخش کوردستان بلند کنیم و در مقابل این اشغالگری و به ویژه در برابر کشتن این دو قلم آزاد بایستیم.

من می‌خواهم زنان به کنش‌های مدنی و فکری بپیوندند. سکوت ما باعث شهادت زنان مبارز و آزاد شده است. بیداری زنان، بیداری جامعه است.»

باید تظاهرات و اعتراض به گونه‌ای انجام شود که بار دیگر روزنامه‌نگاری قربانی نشود

سپس شَیما جمال در مورد حملات دولت اشغالگر ترکیه صحبت کرد و قتل این دو زن روزنامه‌نگار را محکوم کرد و ادامه داد: «پس از قتل دو زن روزنامه‌نگار، همه جامعه از وقوع این جنایت ناراحت هستند، با وجود این برخی هنوز سکوت می‌کنند.

در چنین زمانی ما زنان و همه روزنامه‌نگاران باید متحد باشیم تا در برابر این جنایات بایستیم. باید تظاهرات و بیانیه‌هایی در محکومیت این حملات اشغالگرانه صادر شود تا هیچ روزنامه‌نگار زن دیگری در اقلیم کوردستان قربانی نشود.»