یادداشت

سمبل زنان و عصر در هند‌‌: ژن ژیان آزادی

واقعه تجاوز در هند و واکنش‌ها علیه آن واقعه، یکبار دیگر نشان داد که مبارزه برابری جنسیتی تا چه اندازه مهم و دشوار است. شعار ‌«ژن ژیان آزادی» دارای نقشی نیرومند است.

در سال‌های اخیر حملات علیه زنان در هند و واکنش‌ها علیه این اعمال، با خود مشکلات عمیق اجتماعی را به همراه داشته است. به ویژه خشونت و تجاوز علیه زنان، در بخشی از جامعه خشم و قیام را به وجود آورده است. در هند، راه و رسم ارتجاعی، عادات پدران و بزرگان برای برده دیدن زنان که مرتبط با قانون و حقوق دولتی نیز می‌باشند، امری مشروع دیده می‌شوند، امروزه نیز همان اعمال دوباره ادامه دارند. نظام کثیف ضد زنان که در هر دولت و حکومت وجود دارد، در هند هم در سطحی نیرومند، وجود دارد. به همین‌ دلیل هرچه می‌گذرد، وقایعی از جمله خشونت، تجاوز، تعرض، نیست انگاشتن و برده کردن زنان ادامه دارد و افزایش می‌یابد. در این چارچوب مبارزه و مقاومت زنان در هند با شعار ‌«ژن ژيان آزادی» که به سمبل زنان جهان مبدل شده است، یکبار دیگر به منصه ظهور رسید

حمله به حقوق زنان در هند

هند کشوری است که در مسئله حقوق زنان، مدت درازی است که با مشکلات بزرگ بسیاری روبرو می‌باشد. وقایعی مثل خشونت جنسی، تجاوز، تعرض و تبعیض علیه زنان در این کشور بزرگ یک مشکل اشاعه یافته می‌باشد. هر ساله صدها زن توسط مردان پلیدی مورد تجاوز قرار می‌گیرند یا به قتل می‌رسند، اما مرد-دولتی که این اعمال را انجام می‌دهند، بدون مجازات می‌مانند. این نیز یکی از دلایلی می‌باشد که باعث افزایش چنین وقایعی می‌شود. نورم  و ناحقی‌های اجتماعی نمی‌گذارند که قربانیان صدای خود را به گوش همگان برسانند و این یکی دیگر از دلایل ادامه چنین جنایاتی می‌باشد که باعث مشروع دیدنش می‌شود. این وقایع، اعتراضی جدی علیه امنیت و حقوق زنان در هند ایجاد کرده است. زنان در عرصه‌های عمومی،‌ امنیت نمی‌یابند و در وضعیتی که قانون کفایت نمی‌کند، ناچار می‌شوند که از حقوق خود دفاع کنند. این وضعیت سبب تعمق و بیشتر ژرف شدن نابرابری جنسیتگرایی و فشار علیه زنان می‌شود.

شعار ‌‌«ژن ژيان آزادی» به صدای مقاومت مبدل شد

شعار ‌«ژن ژيان آزادی» برای اولین‌بار از سوی رهبر آپو گفته شده است. همچنین از سوی جنبش زنان کورد نیز استفاده شده است و به سمبل آزادی و مقاومت زنان تبدیل شده است. این شعار نه تنها برای زنان کورد،‌ برای تمام زنان جهان نیز به مثابه یک امید و همبستگی دیده می‌شود. بخصوص وقایع اخیر در هند سبب شده است که این شعار در این کشور نیز بازتاب یابد. در شهر کلکته از توابع ایالت بنگال غرب هند در روز ۹ اوت به یک پزشک کارآموز در بیمارستانی که مشغول کار بود تجاوز شده و سپس به قتل رسید. پس از این واقعه گفته شد که در بسیاری از مناطق هند، پزشکان به میادین آمده و خشم خود را ابراز کردند. پزشکانی که از دانشگاه‌ها تا گاراژهای اتوبوس کنش اعتراضی انجام دادند، پلاکارتی را با عنوان شعار ‌‌«ژن ژیان آزادی» که به زبان‌های کوردی و هندی نوشته شده بود را برافراشتند. این شعار فراخوان مقاومت علیه ظلم و سلطه‌گری علیه زنان می‌باشد. این صدا برای دفاع از حق حیات زنان،‌ دفاع از آزادی زنان و محقق کردن برابری جنسیتی ایجاد شده است. در هند این شعار رهبر آپو در تظاهرات علیه وقایع تجاوز به زنان،‌ جای گرفته است. زنان در هند با این شعار تلاش می‌کنند که در این کشور و هم در جهان صدای خود را رسا کرده و به گوش همگان برسانند.

مژده تغییرات اجتماعی

این واکنش در هند علیه تجاوز و خشونت علیه زنان افزایش می‌یابد، تنها مثل یک قیام یک تعداد نیست، بلکه در عین‌حال مانند یک مژده تغییرات اجتماعی نیز می‌تواند،‌ در نظر گرفته شود. زنان خود را با شعار رهبر آپو سازماندهی می‌کنند، صدای خود را به گوش همگان می‌رسانند، از حقوق خود محفاظت کرده و گام‌هایی برای تغییرات رادیکال در هند بر می‌دارند. شعار ‌«ژن ژيان آزادی» به مثابه سمبل این مقاومت است. مبارزه زنان در هند به سطح بین‌المللی رسیده است. این مبارزه نه تنها در هند،‌ بلکه در در سراسر جهان، مسائل و مشکلات مشترک زنان می‌باشد‌: حق حیات زنان، آزادی و برابری‌شان نقض می‌شود. وقایع تجاوز در هند و واکنش‌ها علیه آن، یکبار دیگر نشان داد که مبارزه برابری جنسیتی تا چه اندازه مهم و دشوار است. شعار ‌«ژن ژیان آزادی» برای ارتقای صدا و دفاع از حق زنان دارای یک نقش نیرومند می‌باشد. این مبارزه علیه فشار و سلطه‌گری زنان در هند و جهان، به یکی از مهم‌ترین پایه‌های تغییرات اجتماعی و جستجوی برابری مبدل خواهد شد.