سرحد: میراث راپرین آمد را زنده نگه خواهیم داشت

روناهی سرحد، عضو مجلس حزب آزادی‌بخش زنان کوردستان (پاژک) با بیان اینکه راپرین آمد در مبارزات 30 ساله خود در بسیاری از عرصه‌ها تلاش زیادی کرد، گفت: ما این میراث رفیق راپرین را همیشه زنده نگه خواهیم داشت.

روناهی سرحد عضو مجلس پاژک در مورد راپرین آمد (دلال عزیز اوغلو)، یکی از کادرهای برجسته جنبش آزادی‌بخش زنان کوردستان که اخیراً خبر شهادت وی اعلام شد، به خبرگزاری فرات ارزیابی کرد. روناهی سرحد که ارزیابی‌هایش را با گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدای انقلاب در شخصیت راپرین آمد شروع کرد، گفت: رفیق ما راپرین به همراه سه تن از همرزمانش در سال 2022 در یک حمله شوم به شهادت رسیدند.

روناهی سرحد با یادآوری اینکه در سال 2000 در اروپا با شهید راپرین آمد آشنا شده است، درباره نقش راپرین آمد در اروپا و کارهایی که در آن سال‌ها انجام داده است، اظهار داشت: زمانی که راپرین به اروپا آمد، دو سال از توطئه بین‌المللی که در سال 1998 آغاز گشت می‌گذشت، این موضوع هم از منظر حزب، هم آینده خلق ما و نیز مبارزه آزادی‌بخش زنان بسیار حیاتی بود. رفیق راپرین نیز در آن زمان وظیفه پیشاهنگی زنان را بر عهده داشت.

رابطه طبیعی با خلق و زنان را برقرار نمود

روناهی سرحد با تاکید بر اینکه راپرین آمد در طول اقامت خود در اروپا هم در بین خلق و هم در بین زنان هم نقش پیشاهنگی‌اش را بجا آورد و هم فعالیت‌هایش را با موفقیت انجام داد، گفت: با وجود اینکه وی نمی‌خواست در اروپا بماند ولی بدلیل اینکه اروپا جایی بود که توطئه‌ی بین‌المللی در آن طرح گردید لذا می‌خواست اروپا را به میدان مبارزه علیه توطئه، میدان پاسخگویی تبدیل کند. رفیق راپرین توانست سبک خاص خود را در این مبارزه‌ی در حال جریان پیاده کند.

روناهی سرحد که با بیان اینکه سبک و روش راپرین آمد بر پایه‌ی سوال "یک ملیتان آپویی چگونه باید شرکت کند، چگونه باید زندگی کند؟" استوار بوده و در ادامه گفت: وی شفافیت خود در نمایندگی حزب در امتداد خط‌مشی آپویی را با شخصیتش ادغام کرده بود. در مدت کوتاهی با خلق و زنان رابطه صمیمانه، صادقانه و طبیعی برقرار کرد. ویژگی قابل توجه رفیق راپرین این بود که; اینکه او یکی از مسئولان حزب بوده یا نه برای او چندان مهم نبود. پ.ک.ک'ی بودن خود امری طبیعی است، رفیق راپرین با موفقیت این امر را از دل و جان قبول قبول نمود. به همین دلیل، او به خصوص در آلمان که در آنجا فعالیت می‌کرد، همیشه رفیقی مورد توجه بود.

در فعالیتهای بازبرساخت پ.ک.ک شرکت کرد

روناهی سرحد با یادآوری اینکه راپرین آمد پس از بازگشتش از اروپا بر انجام فعالیت‌های گریلایی در باکور (شمال کوردستان) و اجرای پیشاهنگی مورد نیاز زمانه اصرار داشت، خاطرنشان کرد که شهید راپرین آمد در بازبرساخت پ.ک.ک نقش داشته است.

روناهی سرحد در خصوص اقدامات انجام شده در حساس‌ترین دوران جنبش آزادی‌بخش کورد نیز ارزیابی کرد و گفت: جنبش ما در سال 2004 دوران خطرناکی را پشت سر می‌گذاشت، زیرا شخصیت انحلال‌طلب تلاش می‌کرد تا حزب ما را به چنگ بیاورد و قدرت‌های خارجی جهت تهی کردن محتوای مبارزه‌مان تلاشی شدید به خرج می‌دادند. حزب ما این روند را بعنوان یک فرآیند انحلال ایدئولوژیکی تعریف و ارزیابی می‌کند. در آن زمان تلاش برای بازبرساخت پ.ک.ک مورد توجه قرار گرفت. البته در آن زمان در کنار هدف حذف انحلال‌طلبی، پارادایم رهبری‌مان مبنی بر آزادی زن و هدف ایجاد جامعه‌ای دموکراتیک، اکولوژیک موضوع بحث بود. رفیق راپرین در چنین مرحله‌ای به پیشنهاد خودش در فعالیت‌های بازبرساخت پ.ک.ک شرکت کرد و نقش پیشاهنگی‌اش را در این فعالیت‌ها ایفا نمود.

مثل درختی بود که ریشه‌هایش در اعماق زمین فرو رفته باشد

روناهی سرحد با تاکید بر اینکه راپرین آمد بین سال‌های 1996 تا 1998 در دوره‌های آموزشی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان شرکت کرده، این ارزیابی‌ها را انجام داد: وی همیشه در تلاش بود تا به آموزش‌هایی که از رهبر آپو دریافت کرده پاسخ دهد. تضادهای طبقاتی، تضادهای ناشی از اسارت خلق و زنان کورد، منجر به پیوستن رفیق راپرین به حزب گردید، ایشان به دلیل کنکاش تماما انقلابی‌اش جهتش را به سمت حزب معطوف نمود، از این رو همیشه موضعی ملیتانی از خود نشان می‌داد. رفیق راپرین چه در روند تحمیل انحلال‌طلبی و چه سایر فرآیندها، همیشه موضع بسیار روشنی داشت.

روناهی سرحد که راپرین آمد را به عنوان «هسته سوسیالیسم پ‌.ک.‌ک و همچنین نماینده خط سوسیالیسم در جنبش زنان» تعریف می‌کند، در ادامه شخصیت رفیق راپرین را با این جملات ارزیابی نمود: رفیق راپرین مثل درختی بود که ریشه‌هایش در اعماق زمین فرو رفته باشد و همیشه اطمینان‌بخش بود. از هر رفیقی که بپرسی، مطمئنم در مورد رفیق راپرین این جمله را خواهد گفت؛ وی متواضع و مبارز رنج بود. می‌توانم این ویژگی‌ها را با مفهوم صداقت خلاصه کنم. در واقع او رفیقی وفادار برای رفقا و خلقش بود و از ارزش‌های حزب محافظت می‌کرد. ایشان در 30 سال زندگی مبارزاتی خود در هر عرصه‌ای فعالیت نمود. وی همچنین میهن‌دوستی علمی را در شخصیت خود متبلور ساخته بود.

روناهی سرحد با اشاره به اینکه راپرین آمد تلاش زیادی در چهار بخش کوردستان و همچنین در اروپا و شنگال داشته است، گفت: وی رفیق بسیار خلق‌دوست (خاکی) بود و هر جا که می‌رفت، یکی شدن با فرهنگ خلق ویژگی اصلی رفیق راپرین بود. مثلاً در مدت اقامتش در باشور (جنوب کوردستان) گویش سورانی را آموخت و شروع به خواندن نوشته‌های سورانی کرد. چون رفیق راپرین به مسائل پیش‌برد زنان و اراده‌مند ساختن زنان اهمیت زیادی می‌داد.

وی محبوبیت بزرگی را در دل همه ما ایجاد کرد

روناهی سرحد با یادآوری اینکه راپرین آمد از سال 2011 عضو شورای کنگره خلق بوده است، اظهار داشت که از این تاریخ تاکنون در توسعه نظام کنفدرالیسم دموکراتیک، تاسیس مجلس‌ها و اراده‌مند گشتن خلق و زنان زحمت و تلاش افزونی داشته است. روناهی سرحد در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه از میراث به جا مانده از راپرین آمد پاسداری خواهند کرد و شایسته یاد و خاطره وی خواهند بود، خاطرنشان کرد:

در واقع رفیق راپرین محبوبیت بزرگی را در دل همه ما چه رفقای زن باشند و چه مرد ایجاد کرده است. البته ما این محبوبیت بزرگ وی را به عشق شدید او نسبت به زیستن رهبری نسبت می‌دهیم. در یک دوره آموزشی در سال 2016 با رفیق راپرین در کنار هم بودیم، سپس بار دیگر سوگند پیروزی را به زبان آورد و در هر لحظه از زندگی‌اش انتقاد «رفاقت ناکافی» که رهبری پس از توطئه مطرح کرده بودند را مورد مداقه قرار داد. رفیق راپرین با اینکه مدام از خود انتقاد می‌کرد ولی در هر عرصه‌ای که پا به آن می‌گذاشت با موفقیت عمل می‌کرد.

ما خیلی مدیون این رفیق‌مان هستیم، ایشان برای آزادی زنان و آزادی خلق‌های ستمدیده تلاش زیادی صرف نمود، نقش پیشاهنگی را بازی کرد. به همین دلیل این میراث رفیق راپرین را زنده نگه خواهیم داشت، این رفیق ارزشمند ما اراده بزرگی برای زنان ایجاد کرده است. ما همیشه پیرو این خط که آزادی زنان و آزادی رهبری ما تنها با پیروزی در شخصیت مبارز محقق می‌شود که این رفیق‌مان نمایندگی آنرا می‌کرد خواهیم بود و تلاش خواهیم کرد تا شایسته این ارزش‌های بزرگ باشیم.