"سرنوشت بیش از ۱ هزار و ۱۹۰ زن ایزدی همچنان نامعلوم است و توطئه ادامه دارد"

لیلا ابراهیم ریاست مشترک خانه ایزدیان در منطقه جزیر اعلام نمود که از سرنوشت بیش از یک هزار و ۱۹۰ زن ایزدی همچنان اطلاعی در دست نیست. وی همچنین اعلام کرد کسانی که فرمان علیه ایزدیان صادر کرده‌اند، بر سر شنگال توافق کرده‌اند و توطئه را همچنان ادامه می‌دهند.

در طول تاریخ ایزدیان با  ۷۴ فرمان مواجه شده‌اند. آخرین فرمان علیه ایزدیان در ۳ اگوست سال ۲۰۱۴ از سوی تبهکاران داعش صورت گرفت، نهادها و مراکز ایزدیان مورد حمله قرار گرفته، ساکنان ایزدی را به قتل رسانده و خلق را ناگزیر به آوارگی کشاندند.

طبق اطلاعات دفتر نجات ایزدیان ربوده شده، در روز نخست حملات، ۱۲۹۳ نفر ایزدی به قتل رسیده‌اند، بیش از ۶۸ مرکز دینی ایزدیان نیز ویران شده‌اند. تا کنون ۸۰ گور دسته جمعی قربانیان ایزدی نیز کشف شده است. طبق اطلاعات نهادهای ایزدی، تبهکاران داعش ۶ هزار و ۴۱۷ ایزدی را ربوده‌اند،  ۳ هزار و ۴۵۸ زن و ۲ هزار و ۸۹۶ مرد نیز در میان ربوده شدگان وجود دارند. در جریان عملیات نجات ۳ هزار و ۵۳۷ ایزدی نجات پیدا کردند که از این میان ۱ هزار و ۲۰۱ زن، ۳۳۹ مرد و ۱ هزار و ۴۳ دختر و ۹۵۴ پسر وجود دارند.

طبق اطلاعات بدست امده از نجلا سعید، یک زن ایزدی که بعد از ۷ سال از دست داعش نجات یافته است. داعشیان زنان ایزدی و فرزندان آنها را به مناطقی تحت کنترل تبهکاران داعش در سوریه و عراق منتقل می‌کنند. برخی از آنان را نیز به ترکیه منتقل می‌کنند.

لیلا ابراهیم ریاست مشترک خانه ایزدیان در جزیر طی گفتگویی با خبرگزاری هاوار اظهار داشت از سرنوشت بیش از یک هزار و ۱۹۰ زن ایزدی همچنان اطلاعی در دست نیست. در این باره لیلا ابراهیم اظهار داشت که: در سال ۲۰۱۴ زمانیکه داعش به شنگال حمله کرد، مناطق و نواحی ایزدی‌نشین مورد حمله قرار گرفت. قتلعام و اعدام جمعی ایزدیان در این دوره انجام شد. آنها را در گورهای دسته جمعی دفن کردند، محل دقیق بسیاری از این گورها همچنان نامشخص است. در جریان حملات هزاران زن ایزدی ربوده شدند، به قتل رسیدند و در بازارها فروخته شدند. تبهکاران تمامی انواع خشونت و شکنجه را روی آنها انجام دادند. در طول تاریخ ایزدیان با قتل‌عام‌های گسترده‌ای روبرو شده‌اند. تمامی این قتل‌عام‌ها نیز از سوی عثمانی‌ها بوده است. هدف اصلی نیز نسل کشی ایزدیان بوده است.

لیلا ابرهیم در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که جامعه ایزدی جامعه‌ای صلح طلب است، با تمامی هویتهای دیگر زندگی مبتنی بر احترام و برادری را در پیش گرفته است. علیه هیچ کس و گروهی ظلم نکرده است، علیرغم تمامی ابعاد صلح آمیز این جامعه، اما هدف دشمنان و در درجه نخست دولت ترک قرار گرفته است. در شمال-شرق سوریه برای رهایی زنان ایزدی ربوده شده، کمیته‌ای تحت نام «کمیته نجات زنان ایزدی» ایجاد شده است. بر این اساس، دهها زن ایزدی از سوی نیروهای سوریه دمکراتیک، یگانهای مدافع زنان، یگانهای مدافع خلق در مراحل مختلف نجات پیدا کرده‌اند.

حکومت عراق و جنوب کوردستان درخصوص نجات زنان روبده شده ایزدی جدیت ندارند

در ۹ اکتبر سال ۲۰۲۰ بدون در نظر گرفتن نظرات ساکنان ایزدی در منظقه شنگال، حکومت فدرال عراق و پارت دمکرات کوردستان در خصوص مدیریت و اداره شنگال با حمایت سازمان ملل متحد به توافق رسیدند.

در باره این توافق نیز لیلا ابراهیم اظهار داشت: ایزدیان تا کنون قتل‌عامی را که از سوی داعش و دولت ترک بر آنها تحمیل کرده است، فراموش نکرده‌اند. به جای اینکه به حمایت از ساکنان ایزدی منطقه بپردازند، هر دو حکومت عراق و جنوب کوردستان با هزینه ساکنان ایزدی شنگال این پیمان را امضا کرده‌اند.

لیلا ابراهیم در این باره افزود: لازم است که نظرات ساکنان شنگال نیز مورد توجه قرار گرفته و خواسته‌های آنها نادیده گرفته نشود.

لیلا ابراهیم در خاتمه سخنان خود ضمن نجات زنان ایزدی ربوده شده  اظهار داشت: متاسفانه کاملا آشکار است وضعیت زنان ایزدی ربوده شده برای حکومت عراق و حکومت جنوب کوردستان اهمیتی ندارند. زیرا آنها در رهایی این زنان از دست داعش هیچگونه جدیتی ندارند.