تاژه: حزب دمکرات کوردستان و بارزانی باید به جرم نسل کشی محاکمه شوند

تاژه از شکایت سازمان صندوق قربانیان کوردستان حمایت کرد و اعلام نمود که خانواده بارزانی و حزب دمکرات کوردستان باید به جرم نسل کشی تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.

در ۳۰ ژانویه ۲۰۲۴، سازمان صندوق قربانیان کوردستان شکایتی را علیه مسرور بارزانی و فرزندان خانواده بارزانی در دادگاه فدرال ایالات متحده با ۲۵ اتهام از جمله «قتل، جعل، آدم‌ربایی، نسل کشی، نقض حقوق بشر، شکنجه یک شهروند آمریکایی، برکناری شهروندان از وظایف و اموال خود به صورت غیر قانونی، قاچاق مواد مخدر، قاچاق با افراد، گروه‌ها و سازمان‌هایی که در لیست تروریستی آمریکا قرار دارند»، ارائه داد. با شکایت این سازمان، دادگاه فدرال آمریکا در ۱۵ فوریه حکمی را به مسرور بارزانی ارائه کرد و به وی ۲۱ روز فرصت داد تا به اتهامات وارده به آنها پاسخ دهد. در پایان این تصمیم آمده است در صورت عدم پاسخگویی تا پایان زمان تعیین شده اقدامات لازم انجام خواهد شد.

جنبش آزادی زنان ایزدی (تاژه) نیز با ارسال نامه‌ای از سازمان صندوق قربانیان کوردستان حمایت کرد و خواستار محاکمه خانواده بارزانی به دلیل جنایات نسل کشی علیه شنگال شد.

نامه تاژه به شرح زیر است:

«پس از نسل‌کشی ۳/۸/۲۰۱۴، ما جنبش آزادی زنان ایزدی (تاژه) را در سال ۲۰۱۶ تأسیس کردیم. سازمان صندوق قربانیان کوردستان شکایتی را علیه فرزندان خانواده بارزانی با ۲۵ اتهام که یکی از آنها نسل‌کشی است به دادگاه فدرال آمریکا تقدیم کرده است. قبل از هر چیز، ما می‌خواهیم اعلام کنیم که موضوع محاکمه حزب دمکرات کوردستان برای جنایات علیه جامعه ایزدی، زنان ایزدی را بسیار مهم و مثبت می‌دانیم.

ما جامعه ایزدی در تاریخ خود با ۷۴ نسل‌کشی روبرو شده‌ایم. آخرین نسل‌کشی در تاریخ ۳/۸/۲۰۱۴ توسط دشمن بشریت داعش، شریک آنها حزب دمکرات کوردستان و دولت ترکیه انجام شد. در نتیجه این نسل‌کشی هزاران نفر از مردم ما کشته یا ربوده شدند و نزدیک به ۷ هزار زن و کودک به اسارت داعش درآمدند. تاکنون ۸۷ گور دسته جمعی پیدا شده، گنبدها و اماکن مقدس ما منفجر شدند. حزب دمکرات کوردستان یک خیانت تاریخی به جامعه ما کرد. ۱۲ هزار پیشمرگه حزب دمکرات کوردستان عراق که ظاهراً از شنگال محافظت می‌کردند، وقتی نسل‌کشی روی داد، بدون شلیک حتی یک گلوله فرار کردند و شنگال را به داعش سپردند. امروز برای اینکه حزب دمکرات کوردستان از زیر مسئولیت جنایات خود شانه خالی کند، هر روز در افکار عمومی تبلیغات دروغین میکنند و می‌گویند ما شنگال را نجات دادیم، ما ۵۰۰ شهید در شنگال دادیم. ما به چشم خود دیدیم که چگونه پ.د.ک به جامعه ما خیانت کرد. ما خود شاهد نسل‌کشی سال ۲۰۱۴ بودیم. ما می‌گوییم اگر پ.د.ک ۵۰۰ شهید داده است، محل دفن و نام آنها چیست؟ این حقایق را در شنگال همه می‌دانند، از کودکان ۷ ساله گرفته تا افراد ۷۰ ساله. آنهایی که جان خود را فدا کردند فرزندان این جامعه بودند. ما صدها شهید داریم.

علاوه بر این، حزب دمکرات کوردستان به صورت روزانه علیه اسرای ما معاملات کثیف انجام می‌دهد. این خلاف اخلاق انسانی و خلاف قوانین بین‌المللی است. باز هم به دلیل همکاری حزب دمکرات کوردستان با دولت ترکیه، دولت ترکیه ده‌ها بار به شنگال حمله کرده و رهبران ما را هدف قرار داده است. اگرچه پ.د.ک خود را حزب دموکراتیک کوردستان می‌نامد، اما حقیقت برعکس است. حزب دمکرات کوردستان سال‌هاست که روابط خود را با دولت ترکیه و داعش با ذهنیت استبدادی و بر اساس منافع خود ادامه داده است. اخیراً خود همسر ابوبکر البغدادی اعتراف کرد که چگونه حزب دمکرات کوردستان به آنها کمک کرده است.

به عنوان جنبش آزادی زنان ایزدی اعلام می‌کنیم، برای آشکار شدن حقیقت و اجرای عدالت، آماده‌ایم پرونده‌ها و گزارش‌های لازم را در رابطه با نسل کشی ۳/۸/۲۰۱۴ به شما و مکان‌های مربوطه در آینده ارائه کنیم. ما می‌گوییم زمان اجرای عدالت است، بر این اساس مطالبات ما به شرح زیر است:

۱- باید گروه‌های مستقل از عراق بازدید کنند و به ویژه در عراق از شنگال بازدید کنند.

۲- باید حزب دمکرات کوردستان به دلیل جنایت، اقدامات و خیانت علیه جامعه ایزدی که در تاریخ ۳/۸/۲۰۱۴ انجام‌ داده است، تحت پیگرد قانونی قرار گیرد.