ترکیه از کنوانسیون لانزاروته پیروی نمی‌کند

کنوانسیون لانزاروته برای حمایت از کودکان در برابر تجاوز و آزار، اولین توافقنامه منطقه‌ای است. با وجود اینکه ترکیه این کنوانسیون را امضا کرده است، اما به مفاد آن عمل نمی‌کند.

کنوانسیون لانزاروته

«پیام‌های شورای اروپا برای حمایت از کودکان در برابر سوء استفاده و تجاوز جنسی» از ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۱ در ترکیه تأیید شده است، اما تاکنون هیچ تحقیق موثری در مورد سوء استفاده، تجاوز جنسی و جنایات جنسی علیه کودکان انجام نگرفته و عاملین مجازات نشده‌اند.

هفته گذشته با ارسال نامه‌ای به ژن‌نیوز مشخص شد که کودکی در مردین توسط ۳ نفر در زمان‌های مختلف مورد آزار قرار گرفته است، همچنین یکی از این افراد مسئول مرگ نوزاد خودش است و بر همین اساس از ۱۶ ژانویه به اتهام قتل عمد دستگیر شده است. آزمایش DNA   اثبات کرد نوزاد متولد شده متعلق به ن.چ است. در جلسات تحقیق، اظهارات اولیه کودک قربانی تحت فشار و تهدید ن.چ انجام گرفت و او گفت: از عاملان شکایتی ندارد؛ همین اظهارات تحت فشار، توسط دادستانی مبنا قرار گرفت و در تحقیقات در مورد جرم «تجاوز به کودک» مقرر شد که نیازی به تحقیق بیشتر نیست. کودک قربانی پس از اظهارات اولیه‌ای که تحت فشار داده بود نامه‌ای نوشت و در مورد اتفاقاتی که برایش افتاده بود به تفصیل صحبت کرد. با وجود این، دفتر دادستانی کل در ۲۰ می ۲۰۲۴ ادعا کرد که در رابطه با اقدامات ن‌.چ، م.چ و م.س.اُ  شواهد کافی نداشته و تصمیم گرفت موضوع را پیگیری نکند. ت‌ژ‌ا و پلاتفرم زنان شاهماران در مردین خواستار حمایت از کودک مورد تجاوز شدند. آنها همچنین یادآوری کردند که ترکیه کنوانسیون لانزاروته را امضا کرده و اعلام کردند که ترکیه مسئولیت عمل کردن به مفاد این توافقنامه را بر عهده دارد.

۴۰ هزار و ۷۱۳ پرونده تجاوز و آزار جنسی

بر اساس داده‌های وزارت دادگستری، در سال ۲۰۲۳، ۴۰ هزار و ۷۱۳ پرونده برای جرم «تجاوز به عنف و آزار کودکان» تنظیم شده است. دادگاه‌های کیفری با اجرای «تعویق افشای حکم»، احکام مربوط به ۳۴۴ نفر را که به اتهام کودک آزاری محاکمه شده بودند، به تعویق انداختند. در دادسرای جمهوری، ۲۳ هزار و ۳۹۰ تحقیقات جدید به اتهام «رابطه جنسی با کودکان» آغاز شد و در این تحقیقات ۲۱ هزار و ۱۰۱ مظنون شناسایی شدند. با توجه به این واقعیت که تحقیقات جامعی در خصوص جرم کودک آزاری صورت نمی‌گیرد و عاملان آن به اندازه کافی مجازات نمی‌شوند، می‌توان گفت که هرچند ترکیه کنوانسیون لانزاروته را امضا کرده است اما عملا به مفاد آن عمل نمی‌کند.

کنوانسیون لانزاروته چیست؟

کنوانسیون لانزاروته اولین کنوانسیون منطقه‌ای است که از کودکان در برابر سوء استفاده و بهره‌کشی محافظت می‌کند. در ۲۵ اکتبر ۲۰۰۷ در جزیره اسپانیایی لانزاروته با مشارکت کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای خارج از اتحادیه پذیرفته شد و در سال ۲۰۱۰ به امضای کلیه کشورهای عضو شورای اروپا رسید. این توافقنامه برای جلوگیری از ازدواج کودکان و کودک آزاری توسط کشورهای اتحادیه اروپا تهیه شده است. همچنین مسئولیت‌های مثبتی را بر دوش دولت‌ها تحمیل می‌کند. ترکیه نیز این قرارداد را امضا کرده است.

در ترکیه از سال ۲۰۱۱ به بعد لازم الاجرا شده است

این کنوانسیون در ۱۳ اوت ۲۰۱۰ به هیئت رئیسه پارلمان ترکیه ارائه شد. در تائید مفاد آن، پیش نویس قانونی تهیه و این لایحه در کمیسیون‌های امور خارجه، دادگستری، بهداشت، خانواده، کار و امور اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت. پارلمان لایحه‌ای را تصویب کرد که پیشنهاد امضا و اجرایی کردن کنوانسیون لانزاروته را دارد. شورای وزیران به ریاست رجب طیب اردوغان نخست وزیر وقت، تصمیم گرفت در ۱۸ جولای ۲۰۱۱ رسما به کنوانسیون لانزاروته بپیوندد. «پیام‌های شورای اروپا برای حمایت از کودکان در برابر آزار و تجاوز جنسی» در تاریخ ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۱ در ترکیه با انتشار در روزنامه‌های رسمی به شماره ۲۸۰۵۰ اجرایی شد.