تشدید خشونت علیه زنان در سایه حاکمیت خاندان بارزانی

عدم اعلام آمار خشونت علیه زنان از سوی نهادهای ذیربط و مسئولیت‌ناپذیری حکومت اقلیم کوردستان، فعالان حقوق زنان را نگران کرده است

حکومت اقلیم کوردستان مدت یک سال است که آمار خشونت علیه زنان را رسما اعلام نکرده و این امر نگرانی فعالان حقوق زنان را در پی داشته که می‌گویند عدم اعلام آمارها در این رابطه جز زیان برای زنان سودی ندارد.

در همین رابطه شوخان میرزا، فعال مدنی در مورد عدم اعلام آمار خشونت علیه زنان و عدم اقدام جدی برای حل مشکلات زنان به خبرگزاری روژنیوز گفت: بدیهیست که در سال‌های اخیر قتل زنان و خشونت علیه زنان به دلیل سکوت نهادهای مسئول و همچنین زنان، افزایش یافته است.

وی از نهادهای ذیربط خواست که خشونت علیه زنان را جدی بگیرند، چون بی‌توجهی و پنهان‌کاری این واقعیت که اکنون وجود دارد، جامعه را با آسیب‌های جدی مواجه خواهد کرد.

شوخان میرزا همچنین از تصمیم وزارت فرهنگ حکومت اقلیم کوردستان برای ممنوعیت انتشار اخبار قتل و خشونت علیه زنان ابراز نگرانی کرد و گفت: چنین تصمیمی جز زیان برای زنان، هیچ سودی نخواهد داشت.

برپایه آمار نهاد هاریکاری یاسایی بو ژنان [کمک حقوقی به زنان] در شش ماه نخست سال ٢٠٢٢ حداقل ٨٢ زن در استان‌های هولیر، دهوک و سلیمانیه اقلیم کوردستان به قتل رسیده یا دست به خودکشی زده‌اند.