وقف ٣٤ سال زندگی بە مبارزە

اوین گویی سهم بسزایی در توسعه خط آزادی زنان در انقلاب روژآوا و در زمینه تقویت اراده زنان دارد. اوین جنگید و جانش را در مسیر مبارزه از دست داد. او همچنین بر خط زن آزاده در برابر وحشیگری داعش تاکید کرد.

اوین گویی در سال 1977 در روستای حلال از توابع قیلابان منطقه بوتان در شمال کردستان به دنیا آمد. اوین گویی در سال 1988 به صفوف پ.ک.ک پیوست و رهبری انقلاب روژآوا را برعهده گرفت و با داعش مبارزه کرد و در شکست داعش نقش زنان را به اثبات رساند. اوین در جنگ با داعش مجروح شدە بود. در ترور ٢٣ دسامبر ٢٠٢٢ در پاریس، اوین گویی (امینه کارا)عضو شورای اجرایی KCK، هنرمند میر پرور و عبدالرحمن کیزیل میهن پرست ترور شدند.

جاهید حسن همکار و دوست هوال اوین گویی چند میهن دوست از روژآوای کردستان درباره زندگی اوین گویی با خبرگزاری فرات گفتگو  کردند.

کار جوامع و شوراها را مدیریت میکرد

جاهید حسن که در سال ٢٠١١ در جنوب کردستان با شهید اوین گویی آشنا شد، از روند آشنایی با اوین گویی صحبت کرد و گفت: با وجود اینکه مدت کمی بود این شانس را داشتم که سال ٢٠١١ با رفیق اوین آشنا شوم. در ماههای اول سال ٢٠١٦ در روژآوای کردستان در یک مرکز و در یک نهاد مدیریتی بودیم. بی شک  نقش اوین در انقلاب روژآوا-شمال و شرق سوریه بزرگ است و او از پیشاهنگان این انقلاب بود. او کار و فعالیت های TEV-DEM، کمون ها و شوراها را مدیریت می کرد.

در قلب مردم عرب و سایر اقوام قرار گرفتە بود

جاهدحسن اضافه کرد؛ هوال اوین به دلیل اینکه یک همکار اجتماعی بود به سرعت در قلب مردم روژآوا جای گرفت نه تنها در میان مردم کورد، بلکه در میان اعراب و سایر گروهها محبوب شد. در روژآوای کردستان، از روستاها تا شهرها، نقش رهبری را ایفا کرد و با دستان خود کمون ها و شوراها را تاسیس نمود. در عین حال در خط سازماندهی نیز کار بزرگی انجام داد. نقش رهبری نیروهای حفاظت مردمی را داشت. اوین گویی به تواضع معروف بود. هوال اوین پیش قدم بود. او راحت زندگی می کرد و با کسی مشکلی نداشت و همیشه گوش می داد و سعی می کرد فرد مقابل را درک کند.

در سوریه نیز برای یک بنیاد دموکراتیک کار کرده است

جاهید حسن در ادامه سخنان خود چنین گفت: اوین گویی در مورد پیشرفت بیشتر انقلاب روژآوا، به سطحی که بتوان آن را مثال زد و اینکه چگونه می تواند بیش از پیش به بنیاد دموکراتیک در سوریه کمک کند، بسیار فکر کرد و سخت کوشی استوار در این راستا بود. او تا آخرین لحظه اش با اشتیاق و شادی فراوان قدم برداشت.

٣٤ سال در مبارزات زنان پیشاهنگ است

جاهید در توضیح مبارزات ٣٤ ساله اوین گویی در ادامە می گوید: او خود را وقف مبارزه برای آزادی کرد. یک مبارزه ی بی وقفه. او مسلما یکی از رهبران انقلاب روژآوا و نبرد آزادی زنان بود. اوین یک پیشگام بزرگ بود. با وجود اینکه در پایان سال ٢٠١٨ وضعیت سلامتی اش مساعد نبود، یک روز هم از مبارزه عقب نشینی نکرد، همیشه رو به جلو حرکت می کرد و مشکلات سلامتی اش مانع کارش نشد. رفیق اوین مبارزه را در هر ٤ بخش کوردستان انجام دادە بود. او نمونه ای برای زنان کردستان و خاورمیانه شد و نماد مقاومت شد.

اگر فرانسه مسببین کشتار را روشن نکند، شریک جرم است

جاهید حسن به دومین قتل عام پاریس اشاره کرد و ادامه داد: فرانسه نباید قتل عام را مخفی کند، باید حقیقت را آشکار نماید، همانطور که در قتل شهیدان سارا، فیدان و لیلا با دولت ترکیه و میت شریک شد؛ اگر کشتار ٢٣ دسامبر را روشن نکند در آن شریک خواهد شد. . اگر ابعاد  این کشتار پرده مخفی شود، فرانسه از سوی مردم کورد به عنوان شریک ترور معرفی خواهد شد. ما به مبارزه ادامه خواهیم داد تا قتل عام پنهان کاری نشود.»

 قدرت تمایز حقیقت از دروغ

کلسوم ایوب از میهن پرست آشنا با شهید اوین گویی می گوید: اوین گویی را از سال ٢٠١٨ در دربه سپی می شناسد و گفت: همیشه جلساتی برگزار می کرد، اهالی منطقه هوال اوین را دوست می داشتند. رفیق ارزشمندی بود. هوال مورد علاقه و احترام بود. کسی بود که می توانست با یک بزرگسال بزرگسال باشد، با یک کودک کودک و با یک جوان؛ جوان باشد. هوال اوین راه را نشان داد، آگاه بود. او سعی می کرد تا از راه راست منحرف نشویم و قدرت تشخیص حقیقت و خطا را داشت.

شهید اوین چندین بار در منزل ما  می ماند و چنان رفتار می کرد که در منزلش خودش است. ما خانه و دلمان را بەروی او گشوده بودیم. خانەیمان کاەگلی بود شهید اوین خیلی از آن خوشش می آمد. می گفت دراینجا آسودەام و از زندگی روستا می گفت. آنزمان بچەهایم کوچک بودند و هوال اوین رابطەی خیلی نزدیکی با آنها داشت. ٥ نفر از بچەهایم تحت تاثیر محبت و رفتار هوال اوین قرار گرفتەبودند. همیشه از او می پرسیدند که کی برمی گردد؟

در زمان کوتاهی جای خودش را درمیان مردم بازکردە بود. ما با شهیدشدن او متأسف شدیم. ما یاد او را گرامی می داریم و راه تلاش و مبارزەاش را ادامه می دهیم.

شجاعت هوال اوین به ما نیرو می داد

اوین سیدوش دربارەی اوین گویی گفت، درسال ٢٠١٧ زمانی که اوین گویی به منزلشان رفته بود او را شناخته بود و ادامه داد: "حرفهایش خودمانی بود، همیشه لبخندی بر لب داشت. حتی وقتی هم به منزلمان نمی آمد هرجا می رفت ما هم بەآنجا می رفتیم. چون می خواستیم به حرفهایش گوش بدهیم، زیرا به انسان توان و انرژی می داد. اگر اکنون زنان قدرت دارند، رهبری و مبارزه می کنند، این ربط مستقیم دارد به تلاش و فعالیتهای هوال اوین در این زمینه. شجاعتش ارادەی ما بالا می برد. صحبتهایش انرژی بخش بود، بر مردم تاثیر می گذاشت و آنها را به حرکت در می آورد. ما پیمان بستەایم که به راهش ادامه خواهیم داد. ما فرزندانمان را با مرام و مشی او تربیت می کنیم. او ما را دوست می داشت، ما را در آغوش می گرفت و مهرش در وجودمان ماندگار شدە است. ما با عشق او بچەهایمان را بزرگ می کنیم.

با سکوتش نیز ما را آموزش می داد

محمد خلف بە یاد می آورد  که بەمدت سه سال با هوال اوین  همراە بوده و افزود: او زیاد حرف نمی زد، با سکوتش نیز به ما یاد می داد. سکوتش آموزشی و موثر بود. این ویژگی را داشت که انسان را به عاشق و هوادار حزب تبدیل می کرد. زنان در انقلاب روژآوا رهبری کردند و یکی از این رهبران هوال اوین بود. بازهم یک زن رهبر مورد حمله قرارگرفت. سکوت قدرتهای جهانی بەمعنی رضایت و همراهی است. درخواست ما از قدرتهای بزرگ، از خلقهای آزادی خواه و دموکراسی طلب این است که نباید هیچ کس در برابر کسانی که سارا و اوین را شهید کردند سکوت کند، آنهایی که می گویند برای دموکراسی تلاش می کنیم، نباید در مقابل این کشتار ساکت باشند و اگر سکوت کنند، نوبت خودشان هم می رسد.