ویان: زنان ضربه بزرگی به دولت ایران زدند

پیمان ویان، عضو جامعه‌ی زنان آزاد روژهلات کوردستان (کژار)، روز 8 مارس امسال در روژهلات و ایران را نسبت به سال‌های گذشته متفاوت دانست و گفت: زنان با انقلاب ژن، ژیان، ئازادی ضربه بزرگی به دولت ایران زدند.

پیمان ویان عضو جامعه‌ی زنان آزاد روژهلات کوردستان (کژار) به مناسبت 8 مارس روز جهانی زنان زحمتکش با خبرگزاری فرات ANF)) صحبت کرد.

پیمان ویان در ابتدای سخنان خود با تجلیل از 8 مارس همه زنان گفت: ما به آثاری که با مجاهدت و خلاقیت فراوان در سراسر جهان به مناسبت 8 مارس توسعه یافته اند، درود می فرستیم. زنان این پیام را دادند که "به هر صورت، ما در برابر اقتدار و ذهنیت مردسالار سر فرود نمی‌آوریم". آنها همچنین با گامهای مبارزه‌ای که برداشتند بار دیگر نشان دادند که چقدر بر آزادی پافشاری می‌کنند. ما به اقداماتی که توسط مادران صلح و مادران پارک لاله در روژهلات کوردستان و ایران برگزار می‌شود، درود می‌فرستیم. همچنین به مناسبت 8 مارس کمیته‌های زنان در کوردستان، تهران و شهرستان‌ها تشکیل شد. ما به این کمیته‌ها نیز درود می‌فرستیم. این نشان می‌دهد که زنان در حال حاضر دائماً درگیر فرآیند سازماندهی و همبستگی هستند. اکنون زنان متوجه شدند که هر چه بیشتر سازماندهی کنند، به موفقیت نزدیکتر می‌شوند. ما بر این باوریم که این کمیته‌های تشکیل‌شده به‌صورت نظام‌مند تشکیل می‌شوند و فلسفه "ژن، ژیان، ئازادی" را به تک تک افراد جامعه منتقل می‌کنند. این کمیته‌ها باید در سازماندهی زنان در هر زمینه‌ای نقش داشته باشند.

زنان همه جا را به عرصه مبارزه تبدیل کرده‌اند

پیمان ویان با اشاره به فاجعه زلزله در باکور و روژاوا گفت: در پی وقوع فاجعه زلزله در باکور و روژاوا، زنان با همبستگی فراوان برای زلزله‌زدگان تلاش کردند. زنان 8 مارس را روز صیانت از یکدیگر، همبستگی و زیستن حیاتی آزادانه قرار دادند. ما بار دیگر به زنان و اقدامات آنها درود می‌فرستیم. زنان روژهلات و ایران همه جا را به عرصه مبارزه تبدیل کرده‌اند. به هر قیمتی که باشد، زنان هرگز میدان‌ها را خالی نگذاشتند. به همین دلیل بر مبارزه و آزادی اصرار داشتند. 8 مارس امسال در روژهلات و ایران با همه 8 مارس‌های قبلی متفاوت بود. با انقلاب "ژن، ژیان، ئازادی"، زنان نیز مردان را به عرصه‌های مبارزه جذب کردند. این مرحله قطعاً یک مرحله بسیار مهم است. انقلاب "ژن، ژیان، ئازادی" بزرگترین ضربه برای دولت ایران بود.

دولت ایران تمام تلاش خود را برای سرکوب این انقلاب انجام می‌دهد. یکی از سیاست‌های اجرا شده توسط دولت مسموم‌کردن دانش آموزان دختر است. این قیام‌ها بار دیگر نشان داد که دولت ایران تا چه اندازه از زنان می‌ترسد. آنها به طور خاص زنان جوان را هدف قرار می‌دهند تا از رویارویی با آنچه می‌ترسند اجتناب کنند. این انقلاب که تحت پیشاهنگی زنان و جوانان شکل گرفت، هنوز ادامه دارد. در جایی که زنان و جوانان وجود دارند، پتانسیل آزادی قطعا قوی است. زیرا آنها هرگز در برابر قدرت سر فرود نمی‌آورند. بزرگترین تحولات انقلاب در مدارس و دانشگاه‌ها رخ داد. در مدرسه، به ویژه زنان جوان، شدیدا و بطور قاطعانه با ذهنیت دولت ایران مخالفت کردند. علاوه بر این، زنان جوان در دانشگاه‌ها نقش خود را ایفا کردند و مبارزات خود را به وضوح نشان دادند.

این واکنش‌های دانش آموزان سیاست دولت ایران در مدارس و دانشگاه‌ها که سال‌هاست تحمیل می‌کند را خنثی ساختند. به همین دلیل می‌خواهند با مسموم کردن دانش آموزان دختر انتقام انقلاب "ژن، ژیان، ئازادی" را بگیرند. دولت دیکتاتور از کارهایی که انجام داده است پاسخگو خواهد بود. آنها چنین حملاتی را برای ترساندن جوانان و خانواده‌های آنها انجام می‌دهند. 44 سال است که دولت با این سیاست‌های قتل‌عام، شکنجه و اعدام سعی در شکستن اراده خلق دارد. زنان، جوانان، معلمان و خانواده‌های دانش‌آموزان باید در میادین از دولت حسابخواهی کنند. همچنین، نهادهای حقوق بشر باید فشار زیادی بر آنها وارد کنند. دولت ایران باید خوب بداند که نمی‌تواند با قتل و مسموم کردن‌ها، کسی را ساکت کند.

هر زن باید در برابر حملات از خود دفاع کند

پیمان ویان عضو کژار با تاکید بر اینکه هر زنی باید دفاع ذاتی‌اش را در برابر حملات دولت توسعه دهد، سخنان خود را با این جملات به پایان رساند: هر کمیته‌ای باید یک کمیته دفاعی داشته باشد. این امر هم از نظر جسمی، هم از نظر ذهنی و هم از نظر احساسی معتبر دارد. ما سیستم دفاعی زنان خود را بیشتر تقویت خواهیم کرد. ما باید در همه عرصه‌های زندگی دفاع ذاتی انجام دهیم. برای این کار، ما آماده‌ایم تا در سال جاری گام‌های مهم‌تری برداریم. ما تلاش‌های خود را با نیرو و آزمون خود برای گسترش بیشتر تا سیستم کنفدرالیسم زنان گسترش خواهیم داد.

ما زنان بدین شکل آزادی را برقرار خواهیم کرد. سال 2023 را به سال پیروزی و آزادی در روژهلات کوردستان و ایران خواهیم ساخت. ما بر این باوریم که همه زنان و خلق آزادیخواه ما با این نیرو و اشتیاق از نوروز 2023 استقبال و پیشاهنگی خواهند کرد. من به زنانی که قلبشان برای آزادی می‌تپد و به همه خلق ما که در برابر نظام ظالمانه دولت ایران مقاومت می‌کنند تبریک می‌گویم. ما قطعا امسال را به سالی موفقیت‌آمیز برای زنان مبدل خواهیم کرد.