‌ی‌ر‌ژ: مبارزات روزنامه‌نگاران زن کورد پیروز می‌شود

‌ی‌ر‌ژ با گرامیداشت روز روزنامه‌نگاران زن کورد گفت: «روزنامه‌نگاری زنان کورد در نتیجه مقاومت پدید آمد. ما علیرغم همه حملات و فشارهای نیروهای مردانه-دولتی این راه به پیروزی خواهیم رساند.»

روز روزنامه‌نگاران زن کورد

اتحادیه مطبوعات زنان (‌ی‌ر‌ژ) به مناسبت روز روزنامه‌نگاران زن کورد بیانیه‌ای کتبی صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: «در ابتدا یاد و خاطره همه شهدای مطبوعات آزاد خود را در شخص غربت‌اَلی ارسوز، ناگیهان آکارسل، شارستان آسمین، سایا اونور، گلستان تارا، هیرو بهاالدین، روسیدا آمارگی، نوژیان اَرهان و دنیز فرات که پیشگامان مبارزات آزادی زنان هستند، گرامی می‌داریم. این مبارزه‌ای که غربت‌اَلی و شیلان آراس به راه انداخته‌اند، اساس روزنامه‌نگاری زنان کورد را تشکیل داد. امروز را به همه مبارزان آزادی که این خط را دنبال می‌کنند تبریک می‌گوییم.»

«در نتیجه مقاومت پدید آمد»

در این بیانیه که تاکید شده است؛ «روزنامه‌نگاری زنان کورد در نتیجه مقاومت زنان و مردم کورد به قیمت‌های گزاف پدید آمد.» آمده است:

«ساختن حقیقت، پیروی از آن و افشای آن به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی زنان روزنامه‌نگار تبدیل شده است. روزنامه‌نگاری زنان در کوردستان مستلزم مبارزه‌ای دشوار و بی‌امان بود. این مبارزه باید با یک ذهنیت قوی و حافظه قوی پشتیبانی می‌شد. روزنامه نگاران زن کورد خود را بر این اساس سازماندهی کردند.

امروز روزنامه‌نگاران زن کورد وظیفه خود می‌دانند که میراث جنبش آزادی زنان و تاریخ زنان را روشن کنند. این روزنامه‌نگاران که در سخت‌ترین زمان‌ها با وجود حملات فاشیستی، حقیقت را به جامعه منتقل کردند، از مهمترین نمونه‌های مبارزه بودند. روزنامه‌نگاری زنان کورد که در مقابل رسانه‌های مردانه-دولتی، تحریف واقعیت‌های زنانه و اجتماعی و سیاست‌های اشغال‌گری و نسل‌کشی ایستادگی می‌کند، به صدای زنان انقلابی و مقاومت مبدل شده است. این خط مطبوعاتی که بر اساس اصل آزادی زنان سازماندهی و توسعه یافت، در مبارزه‌ای بی‌وقفه از غربت‌اَلی اَرسوز گرفته تا ناگیهان آکارسل و گلستان تارا، ارزش‌های بزرگی خلق کرد و بهای سنگینی پرداخت. این خط حقیقت منبع الهام و منبعی برای روزنامه‌نگاری کوردی شد. دانش و مبارزه روزنامه‌نگار انقلابی غربت‌اَلی ارسوز راهنمای همه زنان و نشانی راه حقیقت شد. این باعث شد که کار ما بر پایه‌های محکم ساخته شود.

«غربت‌اَلی اَرسوز معمار حقیقت شد»

غربت‌اَلی ارسوز، به‌عنوان یک روزنامه‌نگار انقلابی و پیشگام وفادار زندگی آزاد، با زیبایی‌شناسی و اندیشه زنان در برابر معیارهای اجتماعی عقب‌مانده، سنت‌ها، درک رسانه‌ای تحت سلطه مردانه و نظم حاکم مبارزه کرد. او با قلم خود معمار زندگی آزاد و حقیقت شد. در انقلاب کوردستان، حوزه مطبوعات به رهبری غربت‌اَلی ارسوز و ده‌ها روزنامه‌نگار که برای حقیقت می‌جنگیدند، به رسانه‌ای برای پاسخگویی به قدرت مردانه-دولتی تبدیل شد. به ویژه در اوایل دهه ۱۹۹۰، روحیه مقاومت زنان کورد و مردم کوردستان را در برابر تخریب، نسل‌کشی و سیاست‌های اشغالگرانه دولت ترکیه در باکور کوردستان آشکار کرد.»

در ادامه این بیانیه که به تداوم حملات نسل‌کشی دولت مردانه علیه زنان و کوردها اشاره شده است، اینگونه ادامه می‌یابد:

«زنان روزنامه‌نگار گزارشگری و افشای وحشیگری دولت ترکیه در کوردستان را وظیفه‌ای تاریخی دانستند و در این روند نقش رهبری را بر عهده گرفتند و با حساسیت و ایمان و امید زنان به حقیقت و علم زنان روی آوردند. برای انتشار انقلاب و آگاهی زنان به جهان آنها، مطالب تصویری، تحقیقات و داده‌های مهمی تهیه کردند.»

«ما به صدای زنان مقاومت‌گر ادامه خواهیم داد»

در این بیانیه با اشاره به شهادت غربت‌اَلی ارسوز روزنامه‌نگار و رفقایش در حمله ارتش اشغالگر ترکیه به مناطق حفاظتی مدیا در سال ۱۹۹۷، تاکید شده است که این حملات امروز نیز با همان وحشی‌گری ادامه دارد.

در این بیانیه آمده است:

«دولت اشغالگر ترکیه حمله همه جانبه‌ای را علیه مطبوعات آزاد آغاز کرده است. آنها خصومت خود را با زنان در همه زمینه‌ها به ویژه در عرصه مطبوعات نشان می‌دهند. زنان که صدای حقیقت هستند، هدف نیروهای قدرت قاتل می‌شوند. با حمایت قدرت‌های سلطه‌گر و خیانت برخی کوردهای همدست، وحشیانه‌ترین روش‌های حمله علیه انقلابیون، پیشگامان و زنان مبارز همچنان ادامه دارد. آخرین نمونه آن شهادت روزنامه‌نگاران گلستان تارا و هیرو بهاالدین بود. در سرتاسر کوردستان، قدرت‌های حاکم و متحدانشان می‌خواهند با دستگیری، مجازات و جلوگیری از تعقیب حقیقت، مطبوعات آزاد را ساکت کنند. اما با افشای حقیقت، ذهنیت مردسالارانه جنسیت‌گرا، دین‌گرا، علم‌گرا و استعماری را نابود خواهیم کرد.

مطبوعات آزاد هرگز ساکت نشد و ساکت نخواهند ماند. زنان روزنامه‌نگار جان خود را در راه حقیقت و حقایق فدا کردند. بزرگترین قولی که باید داد انتقام شهدای ما غربت‌اَلی، گلستان، ناگیهان، هیرو بهاالدین و همه شهدای ما خواهد بود. روشنگری هر زن و جامعه تشنه آزادی در برابر این حملات نسل‌کشی و وحشی‌گری برای ما یک وظیفه تاریخی است. ما با آگاهی و دیدگاه عمیق غربت‌اَلی ارسوز، پیشگام مطبوعات آزاد، این حملات را شکست خواهیم داد. ما پارادایم دمکراتیک، اکولوژیک و آزادی‌خواهی زنان را با مبارزه‌ای بی‌وقفه در سراسر جهان گسترش خواهیم داد. با فلسفه «ژن، ژیان، آزادی» قرن بیست و یکم را قرن آزادی زنان خواهیم ساخت.

بر این اساس، بار دیگر یاد و خاطره غربت‌اَلی، پیشگام مطبوعات آزاد و جنبش آزادی زنان، حقیقت جوی ژنئولوژی ناگیهان آکارسل، گلستان تارا و همه شهدای ماه اکتبر را با احترام و سپاس گرامی می‌داریم. ما مجدداً تأکید می‌کنیم که اهداف آنها اهداف ما است و وظیفه ماست که به مبارزه آنها ادامه دهیم. ما با عزم راسخ اعلام می‌کنیم که علیرغم همه هجمه‌ها و فشارهای نیروهای حاکم و مردانه، این راه را به پیروزی می‌رسانیم. کسانی که راه غربت‌اَلی را دنبال می‌کنند، مصمم هستند که انقلاب زنان را به جهانیان اعلام کنند. ما همچنان صدا و قلم افکار، امیدها، ایدئولوژی‌ها و مبارزات زنان و آزادی‌خواهانی خواهیم بود که در هر شرایطی مقاومت می‌کنند.»