تصویر

یژا استار یاد نوژیان آمد را گرامی داشت

فرماندهی قرارگاه مرکزی یژا استار با گرامیداشت یاد و خاطره شهید نوژیان آمد گفت: «این قول را می‌دهیم که اهداف و آرزوهای رفیق نوژیان را دنبال و عملی کنیم.»

بیانیه شهید

بیانیه فرماندهی قرارگاه مرکزی یژا استار به شرح زیر است:

‌«رفیق ما نوژیان آمد از فرماندهان یژا استار و مبارز برجسته پاژک در حمله دولت اشغالگر ترکیه به مناطق حفاظتی مدیا در ۲۳ جولای ۲۰۲۳ به شهادت رسید. این ضایعه را به خانواده‌های شهدا به ویژه خانواده ارزشمند رفیق نوژیان تسلیت عرض می‌نماییم.

مشخصات رفیق نوژیان آمد به شرح زیر است:

نام سازمانی: نوژیان آمد

نام و نام خانوادگی: صالحه آک‌بییک

محل تولد: آمد

نام مادر - پدر: امینه- عزیز

تاریخ و محل شهادت: ۲۳ جولای ۲۰۲۳ / مناطق حفاظتی مدیا

رفیق ما نوژیان آمد در سال ۱۹۷۰ در روستای کوبَیشی از توابع بِسمیل شهر آمد به دنیا آمد. دوران کودکی خود را در محیطی گذراند که مانند تمام مناطق کوردستان با کشاورزی و کارگری امرار معاش می‌کنند. به دلیل مشکلات اقتصادی که خانواده‌اش تجربه کردند، در سال ۱۹۸۴ به همراه خانواده به منطقه طارسوس مِرسین نقل مکان کردند. مقاومت‌هایی که در دوره قیام بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۲ در کوردستان شکل گرفت، تأثیر زیادی بر خانواده او گذاشت. به همین دلیل به وظایف و مسئولیت‌های خود بیشتر واقف می‌شوند و به آگاهی عمیق از میهن‌دوستی دست می‌یابند. به همین دلیل از خانواده رفیق نوژیان، افراد زیادی به صفوف گریلا پیوسته و به شهادت رسیدند. او در دوران جوانی شاهد حملات نسل‌کشی و فاشیستی دولت اشغالگر ترکیه علیه مردم کورد بود. او با چشمان خود واقعیت حمله وحشیانه دشمن به مردم کورد را دید. همین امر باعث شد رفیق ما نوژیان نفرت و خشم شدیدی را در دل خود نسبت به دشمن اشغالگر تجربه کند. به همین دلیل، رفیق ما نوژیان به عنوان یک زن جوان، خشم شدیدی را نسبت به واقعیت دشمن وحشی و اشغالگر که باعث مرگ، دستگیری، قتل‌های فاعل مجهول و تخلیه هزاران روستا شد، احساس کرد. اما شاهد موضع‌گیری و مقاومت گریلاهای آزادی کوردستان در برابر سیاست انکار و نابودی دشمن علیه مردم کورد بود و قیام‌ها روز به روز قوی‌تر می‌شد. همه این تجربیات روی رفیق ما نوژیان تاثیر زیادی گذاشت. با وجود اینکه در مرسین، کلان‌شهر ترکیه زندگی می‌کرد، پایبندی و عشق خود را به سرزمینش از دست نداد. به همین دلیل همیشه به دنبال فرصتی بود تا به سرزمینی که در آن متولد شده بود برود. به خاطر همین پایبندی و عشق همیشه پیگیر اتفاقاتی بود که در کوردستان رخ می‌داد. در عین حال، شاهد سیاست همگون‌سازی و فرهنگ‌زدایی از سوی دشمن در کلان‌شهرها بود. او همیشه می‌دانست که چگونه در برابر این سیاست همسان‌سازی جوهر طبیعی خود را حفظ کند. او هرگز موضعی اتخاذ نکرد که سیستم دولت اشغالگر ترکیه آنرا شایان کودکان کورد می‌دید. برعکس، او به عنوان یک دختر کورد همیشه سعی می‌کرد با فرهنگ و زبان خودش بر ریشه خود زندگی کند. او با وجود اینکه هنوز جوان بود، پاسخ محکمی به اشغالگران داد. بزرگ‌ترین جواب خود را با روی آوردن به کوه‌های کوردستان به دشمن می‌داد.

با توجه به حوادث کوردستان در سال ۱۹۹۳، جوانان از سراسر کوردستان به ویژه باکور به کوه‌های کوردستان روی آوردند. رفیق ما نوژیان نیز تحت تأثیر کار دائماً در حال توسعه جبهه رهایی‌بخش ملت کوردستان (ERNK) قرار گرفت و در سال ۱۹۹۳ به آن پیوست. او معتقد بود که تنها جنبش آپویی می‌تواند پاسخگوی امیدهای همه خلق‌های ستمدیده، زنان و جوانان باشد. او در جوانی به صفوف آزادی کوردستان روی آورد، زیرا سیاست نسل‌کشی را نپذیرفت و در برابر سیاست‌های دشمن سر فرود نیاورد. وی در سال ۱۹۹۳ راهپیمایی انقلابی خود را از طارسوس مرسین با صراحت و اشتیاق فراوان آغاز کرد.

رفيق ما نوژيان از اولين آموزشی كه در كوهستان ديد خيلی چيزها ياد گرفت. وی در عین حال در شخصیت بسیاری از رفقای زن پیشکسوت و انقلابی تجربه مبارزاتی قوی کسب کرد. او متأثر از مواضع شهید بریتان (گلناز کاراتاش) و شهدای آن دوره قول داد که فردی شریف باشد. او اصرار داشت که خود را برای تعمیق در خط‌مشی آزادی زنان آموزش دهد. او با شخصیت صادق، متعهد، مخلص و ایثارگر خود همواره مشارکتی درخور جوهره مبارزات آپویی داشته است. بدین ترتیب او به الگویی برای همه رفقای خود مبدل شد. او سعی کرد آنچه را که از فلسفه آزادی رهبر آپو، رفقا و زندگی وی آموخته به همه رفقایش بیاموزد. او برای آموزش و پیشرفت رفقایش تلاش زیادی کرد. سال ۱۹۹۳ یک دوره خاص در تاریخ جنبش زنان آزاد است. رهبر آپو به یاد شهادت رفیق بریتان (گلناز کاراتاش)، ارتش زنان را در سال ۱۹۹۳ برای تقویت و گسترش جنبش زنان آزاد توسعه داد. رفیق ما نوژیان از آن دست از رفقای ما بود که در آن سال برای توسعه ارتش زنان تلاش زیادی کرد. او به عنوان یک زن با اعتماد به نفس، با اراده فراوان به عنوان فرمانده در میدان گریلایی کار کرد.

رفیق ما نوژیان در تمام مناطق کوردستان با روحیه ملی کار و مبارزه انجام داد. او با علم به اینکه کار آموزش و سازماندهی در چهار بخش کوردستان سرلوحه کارش قرار داد و مشارکتی در خور آن را نشان داد. با پارادایم جدید، رفیق ما نوژیان بیشتر در فعالیت‌های مردمی شرکت می‌کرد. با آگاهی از این که باید بر اساس یک پارادایم جدید خود را بازسازی کند، همیشه در حال مبارزه با خود بود. بر این اساس با حضور در عرصه اجتماعی تلاش زیادی کرد.

رفیق ما نوژیان برای توسعه انقلاب در روژاوای کوردستان تلاش زیادی نمود. او به ویژه به هنگام حملات وحشیانه تبهکاران داعش به این منطقه رفت و آموزش صدها جوان را برای جلوگیری از حملات تبهکاران بر عهده گرفت. او از یک سو جوانان را برای خوددفاعی آموزش می‌داد و از سوی دیگر صدها نفر را برای سازماندهی نظام ملت دموکراتیک آموزش و سازماندهی کرد.

رفیق ما نوژیان، مبارز پیشرو پاژک و از فرماندهان يژا استار توانست اعتماد همه رفقای خود را جلب کند. به همین دلیل مطالعات راهبردی را در بسیاری از زمینه‌ها انجام داد. هر جا که نیاز به پیشاهنگی و کار بود، آن را وظیفه خود می‌دانست و با ارائه پیشنهادهایی برای این منظور به آن منطقه می‌رفت. او دائماً پیشنهاداتی برای رفتن به مناطقی که جنگ شدید بود ارائه می‌کرد. به همین دلیل از لحاظ اجتماعی، سیاسی و نظامی تلاش زیادی کرد. او بی‌وقفه با دانش و تجربه‌ای که کسب کرده بود تا لحظه شهادت مبارزه کرد. به همین دلیل رفیق ما نوژیان به نماد ایثار و رفاقت تبدیل شد، یک فرمانده نمونه آپویی.

بار دیگر این ضایعه را در شخص خانواده ارزشمند رفیق نوژیان به تمامی مردم میهن‌دوست تسلیت عرض می‌نماییم. همانگونه که جنبش ما بر اساس یاد و خاطره شهدای خود دستاوردهای بزرگی داشته است، بار دیگر می‌گوییم که با این شهدا به موفقیت‌های بزرگی دست خواهیم یافت.»