ژنولوژی در کمون‌های روستایی تا شوراهای شهری و رسانه‌ها

ژنولوژی به معنای علم زنان یک ایدئولوژی است که در اداره خودگردان شمال و شرق سوریه محوریت دارد. از کمون‌های روستایی گرفته تا شوراهای شهری، مجالس منطقه‌ای و رسانه‌ها. ژنولوژی یک دانش زنانه است که به دنبال برابری جنسیتی و رهائی زنان می‌گردد.

ژنولوژی دانش زنانه که به دنبال برابری جنسیتی و رهایی زنان است. تئوری ژنولوژی برای نخستین بار توسط رهبر اوجالان مطرح شد. اوجالان معتقد است تا زمانی که زنان آزاد نباشند، هیچ سرزمینی آزاد نخواهد شد. یک سخنگوی آکادمی ژنولوژی در روژاوا می‌گوید زنان به تمامی حوزەها ورود پیدا کرده‌اند.

در تمامی دانشکدەهای شمال و شرق سوریه ژنولوژی تدریس می‌شود و در عین حال تجربیات آن از طریق جلسات هفتگی و ماهانه در اختیار زنان قرار می‌گیرد. محتوای آموزشی ژنولوژی را یک کمیته متشکل از زنان تهیه می‌کنند.

ژنولوژی هفت مرکز اصلی در شهرهای دِرِک، کوبانی، حسکه، منبج، طبقا، عفرین- شهبا و حلب دارد که این مراکز همچنین نشریاتی منتشر می‌کنند.

تاکنون کتاب‌های زیادی به زبان‌های گوناگون درباره انقلاب زنان کورد و همبستگی آنها با سایر زنان آزادیخواه خاورمیانه در جهان چاپ شده اند. انقلاب زن، عنصر اصلی و جدایی‌ناپذیر انقلاب روژاوا بوده.

موسسه "آندره ولف" زن انقلابی آلمانی که میان گریلاهای پ.ک.ک مبارزه می‌کرد از سه سال پیش تاکنون در حال سازماندهی زنان مبارز اینترناسیونالیست و تحلیل جوامع اروپایی و غربی است تا بنیان ژنولوژی را تقویت کند.

در روژاوا همچنین مراحل ساخت روستایی مختص به زنان و کودکان به نام "ژنوار" در سال ٢٠١٨ به پایان رسید. این روستا بکلی توسط زنان احداث شده و الگوی محیط یک زندگی جمعی زیست‌محیطی و آزادانه بوده است. زنان ساکن این روستا می‌توانند در مدارس ژنوار درباره علم زن آموزش ‌ببینند.

یک سخنگوی آکادمی ژنولوژی شمال و شرق سوریه بنام "حنا داود" می‌گوید آنها با تحقیقات درباره مسائل مهم مربوط به زنان حاصل آن را در اختیار مردم قرار می‌دهند. ویژگی‌ اجتماعاتی که زنان کورد، ارمنی، سریانی و آسوری در آن زندگی می‌کنند از جمله موضوعات مورد توجه آکادمی ژنولوژی بوده تا به یک درک روانشناختی در مورد آنها برسند.

او می‌گوید: ژنولوژی هر رویدادی را از نگاه زن بررسی می‌کند و در فعالیت خود تفاوت‌های میان فرهنگ اجتماعات مختلف را با حساسیت مد نظر قرار می‌دهد. برای مثال تأثیرات دین بر زنان عرب را واکاوی کرده و به فکر راهی برای آن می‌گردیم. ژنولوژی در جستجوی راهکارهاست و تمرکز خود را بر روی آموزش و آگاهی‌بخشی به زنان می‌گذارد.