"کنفدرالیسم دمکراتیک زنان مدلی سازماندهی مبارزه  مشترک زنان را ایجاد می‌کند" [ بخش دوم و پایانی]

در میانه واقعیت سیاسی دشمنی با زنان و دشمنی با کوردها، در میان بحران خاورمیانه، کنفدارلیسم زنان کورد مرحله‌ای تاریخی به شمار می‌رود.

بسی ارزنجان از اعضای شورای ک.ژ.ک طی گفتگویی ویژه با خبرگزاری فرات نیوز در رابطه با سال گذشته و نیز قدمهای انان در سال آتی اظهار داشت که دریافته‌اند در سال ۲۰۲۰ می‌توانند با مقاومت دستاوردهای فراوانی خلق شوند، ما سال جدید را به گونه‌ای آغاز می‌کنیم که به رغم وجود دشواریها برای زنان، باید سالی آمیخته با پیروزی برای زنان باشد. برگردان فارسی بخش دوم و پایانی این گفتگو به شرح زیر است.

-زنان کورد در ابعاد ایدئولوژیک، پارادایمیک، کنفدرالیسم زنان و دمکراتیک چگونه خود را سازماندهی کرده‌اند؟ این مدل از سازماندهی در ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی چگونه است؟ برای ایجاد سیستم کنفدرالیسم دمکراتیک سازمان‌ها و شخصیتهای زنان چه اقداماتی انجام داده‌اند؟ شما فعالیتها و اقدامات زنان کورد را برای اتحاد ملی چگونه تحلیل می‌کنید؟

کنفدرالیسم دمکراتیک زنان مفهوم جدیدی است و ما ان را مورد بحث و ارزیابی قرار می‌دهیم. مبارزات زنان در سطح جهانی توسعه می‌یابند. مبارزه آزادیخواهی زنان در سطح جهانی چگونه به یکدیگر می‌رسند؟ چگونه می‌توانند به مبارزه مشترک دست یابند؟ ما دراین رابطه بحث و گفتگو می‌کنیم. در دفاعیات رهبر آپو ارزیابی‌هایی در رابطه با کنفدرالیسم دمکراتیک جهانی وجود دارند. اظهار نظر و پیشنهاداتی وجود دارند. به عنوان جنبش زنان کورد این مسئله از سوی زنان چگونه می‌تواند تحقق یابد؟ ما در حل جستجوی ابعاد این مسئله هستیم. بدون شک سالهای دور و دراز گذشته ما در سطح ملی، خاورمیانه و جهانی کارهای زنان را ادامه می‌دهیم. با صبر، رنج، نگرش و با هزینه‌های فراوان و کاشتن بذرهای امید بزرگ به چشم می‌خورند. ما به نمایندگی از زنان کورد تلاش می‌کنیم که رنجهای زنان در سطح جهان، خاورمیانه و کوردستان را که در مبارزه هستند، بازنمایی کنیم. درک فمینیستی برای زنان و بشریت منبعی برای استفاده است. می‌تواند در راه آزادی از این طریق گامهای سترگی برداشت. در واقع ما از ابعاد مثبت رئال سوسیالیسم، جنبشهای سوسیال دمکرات، فمینیسم، آنارشیسم و جنبشهای محیط زیستی سده ۲۱ سود می‌بریم. ما آنها را قبول می‌کنیم. اگر بشریت از این مسئله نفس می‌گیرد، این امر در سایه مقاومت و مبارزات چپگرایانه، سوسیالیستی، دمکراتیک و فمینیستی است.

در میان سازمانهای چپ، سوسیالیست و فمینیست آنارشیست، بسیاری از زنان داراری تجربه هستند و در این راستا مقاومت می‌کنند. ما از میلیونها زن میهن دوست می‌خواهیم در میان احزاب کورد پیشمرگه هستند، سیاستمدار هستند، آکادمیسین هستند، به این مسئله توجه کنند. ما از تجارب تاریخی زنان بسیار اموخته‌ایم و خواهیم آموخت. تاریخ زنان در سطح جهانی مملو از جزئیات و داده‌های بی‌نظیری است. در طول تاریخ مبارزات زنان جزر و مدهای فراوانی را از سر گذارنده است. هر تجربه‌ای ولو کوچک نیز باشد، حایز اهمیت فراوان است. انسانها از آن نیرو می‌گیرند. ما میلیونها نمونه از این موارد را در دست داریم که اگر زنان دست به مبارزه و مقاومت بزنند، نه فقط علیه دولت و اقتدارگرایی هستند، بلکه همزمان علیه ارتجاع جنسیت محور اجتماعی و تفوق مرد مبارزه می‌کنند. ما این مسئله را می‌بینیم و آن را تجربه می‌کنیم. از نظر من، حتی اگر بدرستی نیز درک نشده باشد، مسئله دست‌یابی به آزادی زنان از مهمترین و گرانقدرترین دستاوردها محسوب می‌شود. موضع مبارزه و مقاومت  زنان موضع متمایز است. از احساسات قدرتمندی برخوردار هستند، صمیمی هستند، از عقلانیت مبتنی بر احساس و مترقی برخوردار هستند، ویژگیهای مادرانه و خلاقانه و مبارزانه را تقویت می‌کنند.

کنفدرالیسم دمکراتیک زنان مدلی سازماندهی مبارزه  مشترک زنان را ایجاد می‌کند

اما کنفدرالیسم دمکراتیک زنان سیستمی است که زنان در آن اراده خود، ذهنیت و شخصیت خود را به شیوه‌ای مشترک به نمایش می‌گذارند. همانگونه که اطلاع دارید علت اساسی ناکامیهای زنان، عدم گسترش ترویج سیستم آنان است. سیستمی پا برجاست که با حاکمیت مردان رنج، نگرش و منابع موجود زنان نیز از میان رفته‌اند. به همین دلیل نگرش و سازماندهی زنان بسیار مهم است. کنفدارلیسم دمکراتیک زنان مدلی است که می‌خواهد سازمانی از زنان را خلق نماید. زنان کورد واجد این تجربه هستند که این سیستم را تاسیس کنند. ما تا حدی قادر به تاسیس این سیستم شده‌ایم. ما نتایج مثبت این تجربه خود را درک می‌کنیم که کنفدارلیسم دمکراتیک مدلی برای زندگی و حیات است. اگر ما بتوانیم این مسئله را تحقق بخشیم، آنزمان است که می‌توانیم که آزادی زنان و حیات آزاد را ایجاد کنیم.

مدل کنفدارلیسم دمکراتیک زنان در هر جایی از جهان از سوی زنان می‌تواند توسعه یابد. ما می‌خواهیم که میلیونها سازمان زنان، سازمان اجتماعی مدنی، کومونهای زنان، جنبش زنان و شخصیتهای مستقل را بر مبنای ویژگیهای دمکراسی به فعالیت با یکدیگر ترغیب کنیم، تا انها تاثیر گذار بوده و به نیروی تغییر تبدیل شوند. و از این طریق از یکدیگر اطلاع داشته و برای همان اهدافی تلاش کنند که سالیان مدیدی است برای آن به شیوه‌ای عملی دست به فعالیت زده‌اند. در مناطق مختلف جهان، کمپین، پلتفرم، اتحاد و سازماندهی‌های زنان حضور دارند. ما این مسئله را مهم ارزیابی می‌کنیم که این سازمانهای حول یکدیگر جمع شده و تجارب خود را با یکدیگر در میان بگذارند. ما باید بتوانیم که سازماندهی بدین شیوه را برای زنان ایجاد کنیم. مبارزه برای سازماندهی و گسترش نتایج آن مد نظر ماست جنبشهای بدون سازماندهی نمی‌توانند ادامه یابند. مردسالاری دولت و ابزارهای اقتدارگرایی  را به خوبی به کار می‌بندد و در تمامی ابعاد حیات، مردساللاری حاکم را بر تمامی ابعاد زندگی تفوق می‌بخشد. زنان باید صدها بار بیشتر خود را سازماندهی نمایند. اما به رغم این مسئله تا کنون به این کار موفق نشده‌اند. ایدئولوژی ما می‌تواند متمایز باشد. می‌توان برخی از ویژگیهای یکدیگر را قبول نداشت. اما اگر هدف ما آزادی زنان باشد، آنزمان است که درک می‌کنیم که بسیاری از مسائل ما مشترک هستند نه تفاوت. باید ما ابعاد مشترکمان را ارتقا بخشیم. توسعه بخشیم. باید ما متحد شویم. بدین منظور نیز ما مدلهای سازماندهی را باید ایجاد کنیم. جنبش زنان کورد در سالهای اخیر در این چارچوب انجام می‌شوند.. کاستیهای ما، ابعادی که می‌توانند مورد انتقاد واقع شوند فراوان هستند. اما  واقعیتی است که می‌توان به نتیجه دست یافت.

خصوصا که یکی از علتهای حمله به زنان کورد برخاسته از پتانسیل زنان است که از طریق سیاست، حیات اجتماعی، اقتصادی، دفاعی و فرهنگی می‌توانند آلترناتیف ایجاد کنند. دولت ترک، سیستم سرمایه‌داری از طریق این حملات تلاش می‌کند تا زنان را در موضع تدافعی قرار دهند و از این طریق اجازه ندهند که زنان سیستم آلترناتیف و حیات آلترناتیف را ایجاد کنند. یعنی از طریق تاکتیک حمله به عنوان بهترین دفاع عمل می‌کنند. نمونه آن سیستم ما است که نمایندگی مشترک و روسای مشترک را به عنوان سیستمی پذیرفته است که در تمامی جهان از سوی زنان پذیرفته شده است. در ترکیه نیز علت افزایش دشمنی با زنان، علت حفاظت از  قاتلان زنان از سوی دولت گسترش مبارزه آزادیخواهی زنان است. از مخالفت زنان می‌ترسند. زمانیکه دفاع از خود و خلاقیت و آفرینش زنان به صورت مشترک پیش گرفته شود، آنزمان است که می‌توان از آن نتیجه گرفت. بدون ایجاد آلترناتیفی برای دفاع از خود این مبارزه امکان پذیر نیست. اکنون دیگر امکان ندارد که  زنان را از یکدیگر منفک کرد، یا انها را در مقابل یکدیگر قرار داد. در این راستا باید تقسیم کار در هر عرصه‌ای از حیات دنبال شود. به همین علت باید در تمامی ابعاد مهم زندگی در راستای ایجاد مدل سازماندهی  برای زنان در سطح جهان، خاورمیانه راهی برای مبارزه یافت شود. ما این مسئله را با زنان خاورمیانه و جهان مورد بحث قرار می‌دهیم. ما مبارزات موجود زنان را متحد خواهیم کرد، تاثیرگذار کرده و این مبارزه را به نیرویی برای تغییر تبدیل می‌کنیم. ما این پیشنهاد و ادعای این مسئله را داریم.

ایجاد اتحاد ملی در میان زنان کورد، پیشاهنگی آزادی زنان در خاورمیانه و در کل مبارزه آزادی را توسعه می‌دهد

مبارزه آزادی زنان کورد بیشترین تاثیر را بر زنان خلق‌های مختلف در خاورمیانه از خود بر جا می‌گذارد. موزاییک زنان خاورمیانه، تاریخ بزرگ جهان و  جهانی و میراث فرهنگی زنان را در خود جای داده است. به همین علت تحقق این مسئله بسیار مهم است. ذهنیت، جستجو برای آزادی و مبارزه زنان کورد در جنوب کورستان، در روژهلات کوردستان در حال توسعه است. تاثیرات فرهنگ الهگی همچنان در شخصیت زنان کورد و در فرهنگ آنان مشهود است. به همین علت می‌توان همچنان ادعا نمود که کنفدرالبسم دمکراتیک زنان آغاز اتحاد زنان کورد و زنان خاورمیانه را متحقق می‌کند. زنان کورد باید به مبارزه مشترک دست زنند، خود را تقویت کرده و تجربه خود را با یکدیگر در میان بگذاریم. اگر ما بتوانیم که در بین خود این اتحاد را ایجاد کنیم، می‌توانیم راه را بر کنگره ملی کوردها هموار نماییم. در این چارچوب است که فعالیتهای ما برای تحقق سومین کنفرانس زنان کورد ادامه دارد. اگر زنان کورد بتوانند این کار را به نتیجه برسانند، هم می‌توانند قدم بزرگ مشترکی را در راستای مبارزه آزادیخواهانه زنان و هم خلق کورد بردارند. در میانه واقعیت سیاسی دشمنی با زنان و دشمنی با کوردها، در میان بحران خاورمیانه، کنفدارلیسم زنان کورد مرحله‌ای تاریخی به شمار می‌رود. اگر ما کنفرانس سوم زنان کورد را از دو کنفرانس گذشته متمایزتر و با اشتراک در معیارهای آزادی زنان برگزار کنیم، این مهم را به اجرا گذاریم، می‌توان گفت گامهای خوبی را برداشته‌ایم. بر اساس اتحاد و اشتراک هر چهار بخش کوردستان باید ما اتحاد زنان کوردستان را قدرتمندانه ایجاد کنیم. در میان این اتحاد اگر زنان کورد با هر اعتقادی، اعم از علوی، کاکه‌ایی و بارسان، شیعی، ایزدی، یهودی و مسلمان حضور داشته باشند، چنین امری به معنای ایجاد اتحاد زنان بوده و موفق خواهد بود. چنین اتحادی نیروی قدرتمندی خواهد بود.

در سال ۲۰۱۹ در شنگال، مجلس جنبش آزادی زنان ایجاد شد. زنان شنگالی با تقویت آزادی و میهن دوستی، با خودمدیریتی خود، نقش مهمی را ایفا کرده‌اند. در حفاظت و توسعه دین و فرهنگ ایزدی، وظیفه مهم بر دوش آنان است. زنان شنگالی نیز زمانیکه با زنان کوردستان و دیگر زنان خاورمیانه دست به اتحاد زدند، توانستند مجلس خود را تحت تاثیر قرار دهند.

زنان و خلقمان در مخمور با مبارزه و مقاومت و سازماندهی قدرتمندی در کمپ پناهندگان مخمور از آزادی و شرافت خود صیانت به عمل آورده‌اند. ارزشهای ملی کوردها و معیارهای آزادی زنان را حفظ نمودند. مردان و زنانی که به روسیه و ارمنستان تبعید شدند، نیز به سوی کوردستان توجه کرده و برخی از آنان عازم کوردستان شدند.

-برای سال ۲۰۲۰ چه اهدافی را در نظر گرفته‌اید؟

سال ۲۰۲۰ به سالی مهم برای آزادی زنان تبدیل خواهد شد. همگان از حساسیت ما برای آزادی رهبریمان اطلاع دارند. ما می‌گوییم: آزادی رهبری ما آزادی زنان است.  پاسخ این مسئله نیز در ابعاد فلسفی، ایدئولوژیک و عملی عیان است. در تاریخ مردان اندکی با زنان رفاقت واقعی داشته‌اند. ما در بخشی از سنت پیامبران و فیلسوفان این مسئله را دیده‌ایم. رهبری ما بر اساس آزادی با زنان همراهی نمود. در راستای مبارزه برای آزادی زنان همکاریهای بزرگی و رهبری آن را نیز انجام داده است. رهبر ما در آزادی زنان، آزادی خود را دیده است. اما ما در سال ۲۰۲۰ بیش از پیش بر درک، تحقق و آزادی رهبریمان اصرار خواهیم کرد. در سال ۲۰۲۰ حملات دولت ترک علیه کوردها و زنان افزایش خواهند یافت. علیه اتحاد اردوغان/باخچلی فاشیست نیز در کوردستان، خاورمیانه و در سطح جهانی، زنان نیز به مقاومت وسیعی دست خواهند زد. ما اجازه نخواهیم داد که فاشیسم برتری یابد. بدون دفاع از آزادی نیز چنین امری امکان پذیر نیست. ما این مهم را از طریق مبارزه گریلایی، با قیام زنان تقویت خواهیم نمود. ما برگزاری کنفدرالیسم دمکراتیک زنان را تقویت می‌کنیم و آن را در دستور کار کوردستان، زنان خاورمیانه و جهان قرار می‌دهیم. براین اساس است که ما گام در راه اتحاد زنان در سطح جهان، خاورمیانه و کوردستان گذاشته‌ایم. ما نگرشها و افکار خود در را را رابطه با زنان با همه در میان می‌گذاریم.

با ایجاد حیاتی آزاد، خشونت علیه زنان می‌تواند از میان برداشته شود.

ما اقداماتمان را برای آزادی زنان ادامه می‌دهیم. برای خاتمه دادن به بیعدالتی، خشونت و نابرابری علیه زنان، ما پروژه آلترناتیف را پیشنهاد می‌کنیم که در تمامی عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی می‌تواند متحول کننده باشند. مسائل و مشکلات اجتماعی زنان در دستور کار ما قرار دارد. خشونت علیه زنان، ازدواج در سنین کودکی، تعدی به زنان و کودکان، قتلهای ناموسی، خودکشی، فقر، آوارگی و... از جمله موارد‌ی هستند که برای حل مشکلات زنان باید به آن پرداخته شود. براین اساس، کار ما آموزش و تربیت، سازماندهی و افرایش فعالیتها است. حیات آزاد، برقراری مجدد پیوند زنان و مردان در دستور کار اصلی ما قرار دارد. براین مبنا باید زنان تمامی همکاریهای لازم را در میان  گریلا، جامعه و  عرصه آکادمیک بر دوش گیرند.

در سال ۲۰۲۰ که می‌تواند به سال آزادی زنان تبدیل گردد، ما مبارزه خود را با عزم راسخ و روحیه‌ای قدرتمند ادامه می‌دهیم. ما قرن ۲۱ را به قرن آزادی زنان تبدیل خواهیم کرد. بر این اساس است که ما مبارزه آزادی زنان را در تمامی ابعاد زندگی همراه با نیروهای آزادی و دمکراسی تقویت خواهیم بخشید و به پیروزی می‌رسانیم. از همین رو ما با چنین نگرشی وارد سال ۲۰۲۰ می‌شویم. دشواریها و زحمات می‌توانند فراروی ما قرار بگیرند، اما با عزم راسخمان، سال ۲۰۲۰ را به سال پیروزیمان بدل خواهیم کرد. سال ۲۰۲۰ را به تمامی  زنان، به خلقمان، علویان و تمامی خلق‌ها و ادیان و نیروهای دمکراسی و آزادی شادباش می‌گوییم.

زندگی با زن رهایی یافته، به حیاتی سرشار از زیبایی و شرافتمندانه تبدیل می‌شود.