برگزاری مراسم کومسای در هورامان

مراسم کهن کومسای با حضور صدها مهمان از روژهلات کوردستان و سراسر ایران و با حضور پررنگ زنان، دیروز در هورامان تخت برگزار شد.

مراسم رٲس ساعت ۹ صبح آغاز شد. آیتم‌های مختلفی همچون سخنرانی، نوازندگی شمشال، دفنوازی و برگزاری اصل رسم کومسای بر روی صحنه را شامل می‌شد.

در این مراسم ابتدا سخنرانی‌هایی ایراد شد. در میان سخنرانی‌های ارائه‌شده، سخنرانی دکتر نسیم غفوری، استاد دانشگاه که به تاریخ این مراسم و خوانش نشانەشناختی و جامعەشناختی مراسم پرداخت مورد توجه حضار و مهمانان قرار گرفت. در آیتم‌های بعدی نیز نواختن شمشال و سپس دفنوازی بر روی صحنە حال و هوای زیبایی به مراسم بخشید. هرچند در این بخش نیز عدم حضور زنان در میان نوازندگان و بر روی صحنه از نکات منفی‌ای بود که از چشم زنان دور نماند و چند زن دفنواز به صورتی نمادین و معنادار در روبروی صحنه با دف‌های خود با دفنوازان روی صحنه همنوازی کردند و از این طریق نشان دادند که زنان دفنواز که همین هفتەی پیش در مراسم دفنوازی باینگان اکثریت نوازندگان را تشکیل دادە بودند، جایشان روی صحنە و در بین نوازندگان خالی بود.

هر چند بر روی صحنە چه به عنوان مجری و چه به عنوان سخنران یا نوازنده جایی برای حضور زنان اختصاص داده نشده بود، ولی حضور فعال و پررنگ زنان در میان جمعیت جالب بود. بیش از نیمی از جمعیت مهمانان و تماشاگران را زنان تشکیل دادە بودند و اکثریتشان چه زنان کورد و چه زنان غیر کورد که از سراسر ایران خود را به مراسم کومسای در هورامان رسانده بودند با لباس‌های زیبا و خوشرنگ و متنوع کوردی، نمای زیبایی به شهر و مراسم بخشیدە بودند.

در حاشیەی مراسم نمایشگاهی شامل صنایع دستی هورامان و غذاهای کوردی نیز برپا شده بود که از چندین غرفه تشکیل شده و تصدی اکثر آنها به دست زنان بود و اتفاقا با استقبال بسیار خوبی نیز مواجه شد. از دیگر موارد شایان توجه و قابل ذکر نیز حضور برجستە و پرشمار زنان عکاس و بلاگر در مراسم بود.