دَم پارتی برنامه روز جهانی زبان مادری را اعلام کرد

کمیسیون زبان و فرهنگ حزب دموکراسی و برابر خلق‌ها (دَم پارتی) برنامه فعالیت‌ها و کنش‌هایش برای روز جهانی زبان مادری را در ۲۱ فوریه اعلام کرد.

کمیسیون زبان و فرهنگ حزب برابری و دموکراسی خلق (دم پارتی) برنامه فعالیت و کنش‌هایی را که در چارچوب روز جهانی زبان مادری در ۲۱ فوریه برگزار می‌شود، اعلام کرد. بیانیه‌ای در ساختمان سازمان استانی دَم پارتی در آمد برای فعالیت‌هایی که بین ۱۸ تا ۲۱ فوریه با شعار «زمان، زمان زبان کوردی است» برگزار می‌شود، صادر شد. جمیله تورهالی و هَوال دلبهار، سخنگویان کمیسیون زبان و فرهنگ دَم پارتی این برنامه را اعلام کردند.

هوال دلبهار اظهار داشت که بین ۱۸ تا ۲۱ فوریه مراسم و فعالیت‌های مختلفی را در شهرهای ترکیه و کوردستان برگزار خواهند کرد. هوال دلبهار با بیان اینکه راهپیمایی، بیانیه مطبوعاتی، درس کوردی، پنل‌ها، پخش تراکت، جشنواره‌ها و تظاهرات در مجلس برگزار می‌کنند، اطلاعات زیر را در مورد این برنامه به اشتراک گذاشت: «۱۸ فوریه بین ساعت ۱۸:۰۰ تا ۲۲:۰۰، در منازل، محل کار و همه جا موسیقی کوردی پخش می‌شود، سخنرانی‌هایی به زبان کورد انجام می‌شوند و در رسانه‌های دیجیتال به اشتراک گذاشته می‌شوند. هشتگ در رابطه با زبان کوردی در ساعت ۲۱:۰۰ روز ۲۰ فوریه برگزار می‌شود. آموزش درس کوردی در خیابان‌ها، محله‌ها و خیابان‌ها بین روزهای ۱۸ تا ۲۱ فوریه برگزار می‌شود. در روزهای ۱۹ تا ۲۱ فوریه در شهرهای ترکیه و کوردستان راهپیمایی‌ها و بیانیه‌هایی با شعار 'موقعیت برای زبان کوردی و زبان کوردی به رسمیت شناخته شود' برای رسمی شدن زبان کوردی برگزار می‌شود. ۱۰۰ هزار اعلامیه توزیع می‌شود.»

برخی از مراکزی که فعالیت و کنش‌ها در آنها برگزار می‌شود عبارتند از: «آمد، وان، سِرت، مِردین، اِلیح، شرنخ، سَمسور، دیلوک، روحا، چَولیگ، درسیم، خارپِت، جولَمِرگ، موش، بدلیس، آگری، قرس، اَردَخان، ایدیر، اَرزروم، مرعش، مَلَتی، آدانا، مِرسین، آنتالیا، استانبول، کوجاعلی، تکیرداغ، ازمیر، مانیسا، آیدین، موغلا، بالیکَسیر، آنکارا، قونیه.»

بیایید با لباس ملی شرکت کنیم

هوال دلبهار با بيان اينكه نمايندگان دَم پارتی در تاريخ‌های  ۱۹-۲۰-۲۱ فوریه در مجلس کنش‌های مختلفی را برای زبان مادری برگزار خواهند كرد، همه اقشار را به شرکت در اين برنامه دعوت كرد. هوال دلبهار در این پیام گفت: «از همه مردم دعوت می‌کنیم به اعتراضات و کنش‌های ما بپیوندند.»