فیلم درباره‌ی آزادی در رتبه‌ی پنجم آسیا

وبسایت asian movie pulse (AMP)  ۲۰ فیلم برتر آسیا در سال ۲۰۲۰ را انتخاب کرد، که فیلم «برای آزادی» که در مورد مقاومت خودمدیریتی شهر آمَد شمال است، در جایگاه پنجم این فیلم‌ها قرار دارد.

فیلم "برای آزادی" که در مورد مقاومت ۱۰۰ روزه‌ی محله سور آمد است، در سال ۲۰۱۹ در شهر مقاومتگر کوبانی ضبط شده است و در سال ۲۰۲۰ نمایش آن آغاز شد. این فیلم در سطح جهانی مورد استقبال گرمی قرار گرفت. علیرغم ممنوعیتها به دلیل شیوع کرونا این فیلم طی مدت کمتر از یک سال، در بیشتر کشورهای اروپایی، همچنین در ژاپن، هندوستان، کره‌ی شمالی و کوردستان به نمایش در آمد.

این فیلم در جشنواره‌های بین‌المللی مانند کولتاکا، روتردام، روژاوا، لیلون و... شرکت کرده است. غیر از این جشنواره‌ها در بیشتر شهرهای روژاوای کوردستان و در کمپ مخمور به نمایش در آمده است و قرار بود در سلیمانیه هم نمایش داده شود اما نیروهای آسایش به درخواست دولت ترکیه مانع نمایش آن در سینما سالم شدند، اما در دانشگاه سلیمانیه برای دانشجویان به نمایش گذاشته شد.

ارسین چلیک کارگردان فیلم "برای آزادی" با اشاره به اینکه استقبال خوبی از فیلم شده است و در برخی ‌شهرها به دلیل درخواست بینندگان سه بار نمایش داده شده است، اعلام کرد: این فیلم تاکنون جایزه‌ی " palmiye vollance"  و"katalan" را به خود اختصاص داده است و اکنون نیز در جایگاه پنجم وبسایت  "Asian Movie Pulse" قرار گرفته است.

زبان اصلی فیلم کوردی کرمانجی است و زیرنویس سورانی نیز دارد، تاکنون همچنین به ژاپنی، اسپانیایی و پرتغالی نیز دوبلاژ شده است، همچنین این فیلم به زبانهای آلمانی، فرانسوی، انگلیسی، عربی، ترکی، کاتالانی، ایتالیایی و کره‌ای ترجمه شده است.

ارسین چلیک در مورد ویژگیهای فیلم که نظر بینندگان را به خود جلب کرده است گفت: فیلم از رخدادها و شخصیتهای واقعی نشات گرفته است. بازیگران پیشتر سابقه‌ی بازیگری نداشته‌اند اما در جنگ علیه داعش در روژاوا و با دولت اشغالگر ترکیه در باکور کوردستان شرکت داشته‌اند، به عنوان مثال دو تن از بازیگران با نامهای کورسان شروان و حقی آمد که از محاصره‌ی سور آمد نجات یافتند، توجه بینندگان را به خود جلب کردند همچنین محل ضبط فیلم نیز سبب جلب توجه بینندگان شده و بارها آنها این پرسش را مطرح کرده‌اند که این فیلم یک مدرک است.

چلیک همچنین به این مسئله‌ اشاره کرد که مقاومت روژاوای کوردستان برای افکار عمومی سرتاسر جهان آشکار است اما در مورد مقاومت باکور کوردستان اینگونه نیست، او می‌گوید: جهان چشمان خود را در مقابل قتل‌عام شمال کوردستان توسط دولت ترک بست، ما هم خواستیم آنچه که دیده نشده را به همه نشان دهیم. ۹۰ درصد بینندگان خارجی اصلا از این مقاومت اطلاعی نداشتند، این فیلم کاری کرد تا همه قتل‌عامی که در شمال کوردستان انجام شد را ببینند. این فیلم یک فیلم حقیقی کوردی است برعکس همه‌ی فیلمهایی که در ایران، ترکیه، سوریه برای کوردها در بخش‌های مختلف کوردستان نمایش داده می‌شود.

ارسین چلیک در مورد ممانعت از نمایش فیلم در جنوب کوردستان گفت: همه‌ی تدارکات لازم را دیده بودیم، فیلم را به سورانی زیرنویس کرده بودیم، برای آن تبلیغ شده بود اما به دلیل فشار دولت ترکیه آسایش این شهر مانع نمایش آن شد. می‌خواستیم آنرا در دهوک و هولیر هم نمایش دهیم اما به دلیل شیوع کرونا موفق نشدیم، هرچند تلاشهایمان هنوز هم ادامه دارد.

چلیک خطاب به هنرمندان جنوب کوردستان گفت: ممنوعیت برخی مواقع با تولیدات هنری آغاز می‌شود، اما پس از آن سرتاسر زندگی را فرا می‌گیرد، به عنوان کومین فیلم روژاوا از هنرمندان جنوب کوردستان می‌خواهیم، از هنرمندان آزاد صیانت کنند و با موانع پیش رو در فعالیت‌ هنر مبارزه کنند.

ارسین همچنین در مورد برنامه‌هایشان برای آینده گفت: اکنون بر روی داستانی کار می‌کنم که آن هم در مورد خودمدیریتی شمال کوردستان است.

چرا این فیلم جایگاه پنجم فیلم آسیا را بدست آورد؟

فیلم آسیا علت انتخاب این فیلم را در این می‌داند که فیلم در مورد مقاومت کوردها در مقابل وحشی‌گری‌های دولت ترکیه است و مانند یک فیلم جنگی موفق که دارای ویژگیهای علمی یک اثر مستند است در مورد آن سخن گفته است.

فیلم «برای آزادی» اکنون در اسپانیا و کاتالونیا به نمایش درآمده است و گفته می‌شود که در فصل بهار در آمریکای شمالی و جنوبی، کشورهای اروپایی و شرق آسیا به نمایش درآید.