گروه ارکیده با تصاویر خود دیوارهای روژاوا را زیبا می‌کنند

هدف گروه ارکیدا ترویج هنر خیابانی با تصاویری که بر روی دیوارهای روژاوا می‌کشد است. اعضای گروه کار خود را برای رنگ آمیزی خیابان‌ها تسریع کردند.

یکی از بنیانگذاران گروه ارکیده، نقاش سمیر طاهر کالو (۳۳) گفت، هنر خیابانی نوعی هنری است که به همه اقشار جامعه می‌رسد و همه از آن بهره می‌برند. کالو خاطرنشان کرد: «هنر خیابانی بستر مهمی برای ابراز وجود هنرمندان جوان منطقه است.»

هدف گروه ارکیده توسعه هنر خیابانی با نقاشی روی دیوارهای منطقه است. اعضای گروه به کار خود سرعت بخشیده‌اند تا خیابان‌ها را رنگ آمیزی کنند و آنها را بخشی از زندگی روزمره جامعه کنند. گروه ارکیده که با تصاویر خود بیشتر به طبیعت، تاریخ و فرهنگ می‌پردازند، با هنر خود قصد دارند میراث غنی فرهنگی و زیبایی‌های طبیعی منطقه را به نمایش بگذارند.

صدای جامعه همراه با هنر

سمیر طاهر کالو، موسس این گروه، هنرمندی است که طراحی را از ۱۴ سالگی آغاز کرده و هنر خود را از طریق مسابقات توسعه داده است. هدف سمیر که آموزش‌های ویژه‌ای نیز ارائه می‌دهد، توسعه بیشتر گروه ارکیده در سال ۲۰۲۴ است. سمیر درباره هدف از کشیدن نقاشی گفت:« وقتی نقاشی می‌کشم احساس می‌کنم روحم آرام می‌گیرد. نقاش بودن زندگی من را آسان کرد. خوشحالم که احساسم را از طریق نقاشی به جامعه منتقل می‌کنم و صدای جامعه هستم.»

می‌خواهند از ارزش‌های فرهنگی محافظت کنند

سمیر گفت که گروه ارکیده متشکل از ۷ زن و ۷ مرد را در ۲۴ ژوئن تشکیل دادند و گفت که در شمال و شرق سوریه مشغول به کار هستند اما اکنون فقط در قامشلو فعالند. سمیر با بیان اینکه در آینده به شهرهای دیگر خواهیم رفت، ادامه داد: «در گروه ارکیده تمرین می‌کنیم اما هدف ما کار حرفه‌ای و افزایش تعداد خود در سال ۲۰۲۴ است. ما باید خودمان را ثابت کنیم. برای اولین بار یک گروه سازماندهی شده با چنین تعداد و تصاویری تشکیل شده است.

روی دیوارهای قامشلو تصاویر زیادی کشیدیم. حالا سال نو نزدیک است. به همین دلیل است که ما دیوارها را با نمادهایی که کریسمس را نشان می‌دهند، رنگ‌آمیزی کردیم. پیش از این در روزهای خاص مانند ۸ مارس و ۲۱ مارس، دیوارها را با تصاویر مرتبط با معنا و اهمیت روز رنگ‌آمیزی کردیم. مردم با باورهای مختلف در شمال و شرق سوریه با هم زندگی می‌کنند. ما تلاش می‌کنیم از ارزش‌های جامعه محافظت کنیم.»

آنها با نقاشی‌های خود دیوارها را تزئین می‌کنند

سمیر با بیان اینکه می‌خواهند امید کودکان باشند و شهرشان را زیبا کنند، گفت: «روی دیوارهای تخریب شده نقاشی می‌کشیم و دیوارها را با تصاویرمان تزئین می‌کنیم. ما می‌خواهیم برای نسل جدید مایه‌ی امید باشیم. مردم با دیدن نقاشی‌های ما خوشحال می‌شوند و بازخورد مثبت به ما می‌دهند. ما به کودکان امید می‌دهیم. ما شخصا تمام مواد مورد نیاز گروه ارکیده را تهیه می‌کنیم. موادی که ما استفاده می‌کنیم بسیار گران است، برای گروه دشوار است که بتواند به تنهایی آن را تهیه کند، اما تاکنون کسی به ما کمک مالی نکرده است.»

آنها شهرهای خود را با تصاویر خود زیبا می‌کنند

سمیر با بیان اینکه مردم شمال و شرق سوریه خواستار صلح، آزادی و برابری هستند، خاطرنشان کرد که این خواسته را در نقاشی‌های خود بیان می‌کنند. سمیر طاهر کالو در پایان سخنان خود گفت: «ما شهرهایمان را زیبا می‌کنیم. زیباسازی وظیفه و مسئولیت همه شهروندان است. همه باید برای زیباسازی شهرمان هر کاری که می‌توانند انجام دهند. ما به عنوان نقاش باید خودمان را در این موضوع ثابت کنیم. ما به هنری که حاکی از صلح و آزادی، هشدار برای حفاظت از محیط زیست، بیان انقلاب، ترویج مقاومت زنان و رسیدن به قلب کودکان است ادامه خواهیم داد.»