مرکز فرهنگی وهنری وڵات: مرکزی برای احیای میراث هویتها

مرکز هنری ولات یا هنرکدە ولات به عنوان بخشی از تلاش های خود برای احیای و توسعه میراث هویتهای منطقە بیش از ۲۷۵ آهنگ را ضبط کرده و ۴۹ مورد از آنها را به کلیپ تبدیل کرده است.

مرکز هنری ولات  به عنوان بخشی از تلاش های خود برای احیای و توسعه میراث هویتهای منطقە بیش از ۲۷۵ آهنگ را ضبط کرده و ۴۹ مورد از آنها را به ویدیو کلیپ  تبدیل کرده است.  گالری هنر در حال آماده سازی برای افتتاح بخش ویژه هنر کودک است.

مرکز هنری ولات در۲۹ جولای ۲۰۱۴ به درخواست شهید ولات تاسیس شد. شهید ولات از اعضای اجرایی جنبش فرهنگی و هنری بود و در اواخر سال ۲۰۱۳ در حملات گروه جبهه النصره به منطقه به شهادت رسید. به منظور گرامیداشت یاد و خاطره شهید ولات و برآورده شدن آرزوی وی، مرکزی هنری با نام وی افتتاح شد. مرکزهنری ولات در سطح روژاوا کوردستان - شمال و شرق سوریه فعالیت می کند و آهنگ ها و نماهنگ های انقلابی، فولکلور و ملی را با حضور هنرمندان تولید می کند.

محصولات مرکز فرهنگی و هنری ولات

 از زمان تأسیس، مرکز فرهنگی و هنری ولات تا کنون بیش از ۲۷۵ اثر هنری را که شامل ۴۰ ویدیو کلیپ از جمله، سرکانیه و آواشین، هی زاپه، خورفانی، سرهلدان، شروانو، نازه نرگس هوشه،کزیران توله، زیرین ۶ داران، سروک و شلادزه می شوند  تولید کردە است.. کلیپ های کوله هلا،روانه رسن و آوازا وندایه نیز سبک زندگی هماهنگ بین گروه های منطقه  و فرهنگ و هنر گروههای متمایز را به تصویر میکشد. این مرکز فرهنگی و هنری ولات ٤ صحنه از رقص های فولکلور کوردستان، شمال و شرق سوریه و ۵۴حلقه آموزش عکاسی به زبان کوردی را ثبت کرد.ە است کە این محصولات به زودی منتشر خواهند شد

اهداف مرکز فرهنگی و هنری ولات

هنرکده ولات با هدف احیای آثار هنرمندان مشهور قدیمی کورد که نقش مهمی در حفظ موسیقی کوردی دارند و همچنین مستندسازی تاریخ هنر، اصالت کوردی و احیای ترانه های قدیمی انقلابی و فولکلور تأسیس شد. دلیل میرساز، از اعضای گالری هنری ولات گفت: روژآوا بخش کوچکی از کوردستان است اما از نظر هنر انقلابی بسیار جلوتر از سایر نقاط است و از دهه 80 تاکنون صدها ترانه انقلابی ساخته شده است. از قرن گذشته تا به امروز.هم اکنون نیز سعی داریم آن آهنگ ها را با صدای هنرمندان کورد روژاوا بازتولید کنیم و آهنگ های جدیدی را با توجه به وضعیت مردم محلی ضبط کنیم.

قبل از انقلاب، وضعیت موسیقی کوردی در روژآوا

به گفته دلیل میرساز، با توجه به شرایطی که کوردستان پشت سر گذاشته و مراحل انتقال هنر بین نسل ها، انحراف از هنر اصیل و موروثی به وجود آمده است. میرساز در خصوص تاریخچه هنر کوردی در روژاوا گفت: در روژاوا و  به ویژه کوبانی، عفرین و جزیره اساس و عنصر موسیقی قدیمی را دارند، هنرمندان بسیاری زندگی خود را وقف توسعه هنر کوردی و حفظ اصالت آن کردند. و با آثارشان مهر خود را بر هنر گذاشتند، اما در ۵ سال گذشته تلاش هایی از سوی دولت اشغالگر ترکیه برای آسیمیلاسیون صورت گرفت. هنرکده ولات اصالت و میراث همه مناطق، انقلاب و مقاومت مردم، زندگی مشترک را با محصولات خود به ارمغان آورد. آنها همچنین حملات نسل کشی علیه کوردها را افشا کردند.

ساختن شخصیت ها بر اساس مبانی هنر ملت دموکراتیک

 مدتی پس از تأسیس مرکز فرهنگی و هنری ولات، هنرمندان تصمیم گرفتند با گسترش فعالیت هنری خود، با مراحل انقلاب و توسعه نظام هنری و فنی خود همگام باشند. علاوه بر این، آنها دوره های آموزشی برای تخصص هنری و فنی را برای اعضای خود افتتاح کردند. استاد موسیقی سرخوبون زینو، یکی از اعضای مؤسسه هنری ولات، می گوید: در ابتدای افتتاح دوره های آموزشی، موانع زیادی پیش روی ما وجود داشت، زیرا سیستم آموزشگاه هنری گام جدیدی برای ما بود.

اما با گذشت زمان و با پشتکار و ارتباط با هنر، با هم از این مانع عبور کردیم. در هنرکدە ولات، آموزش بر اساس مبانی هنر دموکراتیک که رهبر اوجالان ارائه کرده است، ارائه می شود. سرخوبون زینو گفت: سعی می کنیم شخصیت های هنری بر اساس هنر واقعی و اصیل متکی بر ملت دموکراتیک ساختە و سعی داریم در همه آثارمان از نظر محتوا، پخش، سبک و هدف متفاوت باشیم.

ما هنرکده را بر اساس  مبانی فکری مبتنی بر اصول ملت دموکراتیک پیش میبریم. با توجه به اتفاقاتی که در مناطق ما می افتد، ما ملزم به انجام تولید آثار هنری برتر و فاخر هستیم و طبق این روند کار می کنیم.

هنرآموزی ەبه نام یوسف عثمان ٢١ سالە با اشاره به گام هایی که هدر نر طی کرده است، گفت: آرزوی حضور در عرصه هنری را داشتم، آرزوی من در هنر کدە ولات محقق شد و توسعە یافت، با این حال عشق، به تنهایی برای موفقیت کافی نیست، پشتکار و سخت کوشی لازم است. هنرکده ولات مکانی مناسب برای ساخت یک شخصیت هنری واقعی است.

مقدمات افتتاحیه بخش هنری کودکان

 بخش های ضبط، فنی (تصویر و مونتاژ) و بخش صدا در هنرکده ولات وجود دارد. در عین حال مقدمات افتتاح بخشی ویژه هنر کودکان در سال جاری در حال انجام است. عضو اجرایی مرکز فرهنگی و هنری ولات کشور جومرد حسن گفت: در تلاش هستیم تا فعالیت های خود را گسترش دادە تا بتوانیم وضعیت مردم، برخودان و انقلاب آنها را بیان کردە و همچنین تمام آهنگ های فولکلور شمال-شرق سوریە را به نمایش بگذاریم. حسن در پایان اظهارات خود گفت: نقطە قوت هنرکدە ولات این است که آهنگ های اصیل کوردی و دیگر تصنیف های منطقه را ضبط می کند و مانع از نابودی آنها در گذر زمان می شود.