"ثروت جنوب کوردستان را به رژیم ترکیه پیشکش می‌کنند"

سورچی: رژیم ترکیه به بهانه جنگ با پ.ک.ک خاک جنوب کوردستان را اشغال کرده و در تلاش است تا سال ٢٠٢٣ این مناطق را به خاک خود ضمیمه کند.

نصرالله سورچی، رئیس دفتر شعبه ٢٠ اتحادیه میهنی کوردستان (ی.ن.ک) در بخش مخمور جنوب کوردستان در مورد حملات اشغالگرانه رژیم ترکیه و نقش پارت دمکرات کوردستان (پ.د.ک) در این حملات با خبرگزاری فرات گفتگو کرد. سورچی از خلق کورد و احزاب سیاسی آن خواست تا هر چه زودتر در مورد برگزاری کنگره ملی تصمیم بگیرند.

نصرالله سورچی در آغاز سخنان خود با اشاره به بحرانی که از سال ٢٠١۴ دامن جنوب کوردستان را گرفته است گفت:"از سال ٢٠١۴ تاکنون جنوب کوردستان با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند. این وضعیت صدها بحران دیگر را به همراه آورده است. سال ٢٠١٢ درامد جنوب کوردستان ١٢ میلیارد دلار بود. اما از این مرحله به بعد ما نمی‌دانیم که درآمد صادرات نفت به کجا می‌رود و در حساب چه کسی است. همچنین نمی‌دانیم که صرف چه چیزی شده و می‌شود. اخیرا افشا شد که مابین رژیم ترکیه و پ.د.ک توافق مخفی ۵٠ ساله‌ای در زمینه فروش نفت جنوب کوردستان امضا شده است. ما نمی‌دانیم که این نفت متعلق به ما می‌باشد یا به رژیم ترک؟ خلق کورد در جنوب کوردستان در اعتراض به این ظلم بزرگ به میدان‌ها سرازیر شده‌اند و حق خود را طلب می‌کنند.

سورچی خاطرنشان کرد که رژیم ترک گام به گام خاک جنوب کورستان را اشغال می‌کند و افزود:"اگر به نقشه نگاه کنیم خواهیم دید منطقه بهدینان و بخشی از منطقه سوران جنوب کوردستان از سوی رژیم ترکیه اشغال شده است. اکنون ٧٣ مقر نظامی رژیم اشغالگر ترک در عمق خاک جنوب کوردستان مستقر شده‌اند. رژیم ترک به بهانه پ.ک.ک تمامی توان خود را برای اشغال جنوب کوردستان مورد استفاده قرار می‌دهد، ولی پ.ک.ک صرفا یک بهانه است. هدف ترک‌ها اشغال تمامی خاک جنوب کوردستان است. رژیم ترک درصدد است تا سال ٢٠٢٣ تمامی خاک جنوب کوردستان و منطقه موصل را به خاک خود ضمیمه کند."

سورچی در ادامه سخنان خود به مناطق مورد مناقشه جنوب کوردستان و ماده ١۴٠ قانون اساسی عراق اشاره کرده و گفت:"بخش بزرگی از خاک جنوب کوردستان در چارچوب مناطق مورد مناقشه و مرزهای ماده ١۴٠ تا امروز خارج از کنترل حکومت اقلیم کوردستان است. دولت عراق همیشه تلاش می‌کند تا شمار ساکنان عرب این مناطق را افزایش دید و دمگرافی این مناطق را تغییر دهد. آنان در نظر دارند این مناطق را برای همیشه به خاک دولت مرکزی عراق ضمیمه کنند. لازم است این مناطق بزودی به نقشه جنوب کوردستان افزوده شوند، زیرا مناطق مذکور بخشی جدایی‌ناپذیر از خاک کوردستان می‌باشند."

سورچی هدف پ.د.ک از تشکیل گروهک مزدور «پیشمرگه روژ» را حمله به روژاوا و اشغال این بخش از کوردستان دانسته و افزود:"حقوق گروهک روژ که پ.د.ک بر انتقال آن به روژاوا اصرار می‌کند از سوی رژیم ترکیه تأمین می‌شود. هدف این نیرو از رفتن به روژاوا نیز آشوبگری در مناطق تحت کنترل نیروهای سوریه دمکراتیک و بر هم زدن امنیت منطقه است. پ.د.ک صرفا برای منافع خانوادگی و روزانه خود تمامی دارایی‌های جنوب کوردستان را به رژیم ترکیه پیشکش کرده است. به همین سبب رژیم ترکیه اکنون با فراخ بال وارد خاک جنوب کوردستان شده و آنرا اشغال می‌کند. تمامی دولت‌های همسایه با چشم دشمن به خلق کورد می‌نگرند و نزد آنان کوردها هیچ تفاوتی با همدیگر ندارند."

سورچی در پایان سخنان خود از خلق کورد خواست تا هرچه زودتر در چارچوب کنگره ملی گردهم آیند، زیرا تنها راه حل برگزاری کنگره ملی کوردهاست.