زنان باید بیشتر به هنر روی آورند

گَشبین نَبو، که ترانه‌هایی را به سه زبان می‌خواند، گفت: «زنان باید به هنر روی بیاورند. هر زن توانایی‌های متفاوتی دارد. آنها نباید این استعدادها را تنها برای خود پنهان کنند.»

گَشبین، اهل کوبانی، در رقه زندگی می‌کند و ۱۹ سال سن دارد. گَشبین که صدای خود را در ۷ سالگی کشف کرد، اگرچه با حمایت معلمان، دوستان و خانواده‌اش زندگی هنری خود را به عنوان یک نقاش آغاز کرد، اما نمی‌تواند موسیقی را کنار بگذارد و هر دو شاخه هنری را با هم دنبال می‌کند.

گَشبین در گفتگو با خبرگزاری فرات (ANF) با بیان اینکه صدای خود را در دوران تحصیلی خود کشف کرده است، گفت: «من ۷ ساله بودم. تازه مدرسه را شروع کرده بودم. من در واقع صدایم را هنگام آواز خواندن برای دوستان مدرسه‌ای‌ام کشف کردم. هم دوستان و هم اساتیدم در خوانندگی از من حمایت کردند. وقتی می‌خواندم دور من جمع می‌شدند. وقتی به رقه آمدم شروع به طراحی کردم. تصمیم گرفتم به خوانندگی ادامه دهم. تشویق دوستان در ادامه خوانندگی من تعیین‌کننده بود. در حال حاضر هم نقاش هستم و هم خواننده. از طرفی در حال تحصیل در رشته مترجمی انگلیسی هستم.»

به هنر تشویق می‌کند

گَشبین با بیان اینکه در مرکز فرهنگ و هنر رقه انسان‌ها را به موسیقی تشویق می‌کند، گفت: «من صداهای زیبا را غربال می‌کنم. کسانی را که تمایل به آواز خواندن دارند تشویق می‌کنم که به گروه بپیوندند. حتی اگر صدای آنها موسیقایی نباشد، سعی می‌کنم آنها را تشویق کنم که برای سایر شاخه‌های هنری اقدام کنند.»

غلبه بر فشار اجتماعی

گَشبین با جلب توجه به فشار جامعه بر زنان هنرمند، ادامه داد: « فراتر از فشارهای اطرافیان من، دیدگاه جامعه به زنان، بسیار دشوار و مانع‌ساز بود، اما من بر این فشارها غلبه کردم. از دیدگاه جامعه، زنان متعلق به آشپزخانه هستند و مسئولیت مراقبت از کودکان را بر عهده دارند. اما هرگز فکر نمی‌کردند که از یک زن هنرمند به دنیا بیاید؛ هنر زنان شرم‌آور تلقی می‌شد. تا کنون فشارهای جامعه ارتجاعی متوجه زنان بوده است، اما با انقلاب روژاوا تلاش می‌شود دیدگاه اجتماعی جنسیت‌گرا را بشکند. زنان می‌توانند استعدادهای خود را راحت‌تر از قبل به نمایش بگذارند.»

داعش هنر را مسدود کرد

گَشبین با بیان اینکه فشار بر زنان پس از اشغال رقه توسط داعش به میزان قابل توجهی افزایش یافت، گفت: «با داعش فشار بر جامعه و زنان افزایش یافت. حتی نمی‌توانستیم بگوییم کورد هستیم. هنرمندان نتوانستند آثار خود را به نمایش بگذارند. آنها مخفیانه در خانه‌های خود آهنگ می‌خواندند، نقاشی می‌کشیدند و شعرها و رمان‌های خود را می‌نوشتند. استعدادهای ما پنهان ماند.»

موسیقی او نیز چند زبانه است

گَشبین که به زبان‌های کوردی، عربی و انگلیسی آواز می‌خواند، افزود: «مردم رقه با هم هنرهای خود را به نمایش می‌گذارند، توسعه می‌دهند و به اشتراک می‌گذارند. یک جامعه اجتماعی جدید در حال ایجاد است. زنان باید به هنر روی بیاورند. هر زن توانایی‌های متفاوتی دارد. آنها نباید این توانایی‌ها را برای خود پنهان کنند. زنانی که هنر خود را به نمایش می‌گذارند به معنای توسعه شمال و شرق سوریه است تا توسعه شخصی.»