باریتنوس: باید از مزوپوتامیا صیانت به عمل آوریم

سمیون باریتنوس پارلمانتار مجلس فدرال آلمان خواهان حمایت عمومی از کمپین کمک به سه چاپخانه در آلمان، سوئیس و اتریش شد تا کتاب‌های ممنوع شده انتشارات مزوپوتامیا را چاپ کنند.

   وزیر کشور آلمان در ١٢ فوریه ٢٠١٩ طی دستوری فعالیت دو مرکز فرهنگی کوردها به نام انتشارات مزوپوتامیا و میر موزیک را ممنوع اعلام کرد. پلیس آلمان به این مراکز حمله کرده و هزاران جلد کتاب از جمله جزوه‌های آموزشی زبان کوردی و کتابهای تاریخی کوردستان را ضبط کردند.

   در همبستگی با انتشارات مزوپوتامیا سه مرکز انتشاراتی به نام‌های ونراست ورلاگ در شهر هامبورگ آلمان، مانلباوم ورلاگ در اتریش و ادیشن در برن سوئیس از هشتم آگوست ٢٠١٩ کمپینی را آغاز نمودند. با پول جمع‌آوری شده در این کمپین‌ها کتاب‌های ضبط شده انتشارات مزوپتامیا از سوی یک مرکز انتشاراتی به نام «ادیشن مزوپوتامیا» چاپ و منتشر خواهند شد.

   استقبال از این کمپین در هر سه کشور آلمان، اتریش و سوئیس که زبان آلمانی در آنها رایج است با استقبال عمومی روبرو شد. یکی از مدیران انتشارات مانلباوم اعلام کرد که مازاد کمک‌های مالی جمع‌اوری شده را علیه حکم ممنوعیت فعالیت انتشارات مزوپوتامیا صرف خواهند کرد.

به فرهنگ کوردها احترام بگذارید

​​​​​​​   اعلام شد کتاب‌هایی که با مبالغ جمع‌آوری شده این کمپین چاپ می‌گردند روز ٢۶ اکتبر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب به نمایش درمی‌آیند. سیمون باریتنوس پارلمانتار حزب چپ و سخنگوی کمیته فرهنگی این حزب در کمپین کمک به مزوپوتامیا شرکت کرد. باریتنوس از راه شبکه‌های اجتماعی از عموم مردم خواست تا به کمپین کمک به مزوپتامیا بپیوندند و این مرکز انتشاراتی را تنها نگذارند.

​​​​​​​   باریتنوس با اشاره به ضبط نمودن بیش از ۵٠ ماشین چاپ انتشارات مزوپوتامیا از سوی پلیس آلمان گفته است که آنگلا مرکل نخست‌ وزیر آلمان باید به فرهنگ کوردها احترام بگذارد، پارلمانتار آلمانی خاطرنشان کرده است که فرهنگ کوردها و مبارزه آزادیخواهی کوردها را نباید از همدیگر جدا کرد و به نشر کتابهای فراوانی در این زمینه از سوی انتشارات مزوپوتامیا اشاره کرده است.

فرهنگ کوردها بخشی از [فرهنگ] آلمان است

​​​​​​​   باریتنوس پارلمانتار حزب چپ در مجلس فدرال آلمان در ادامه می‌گوید که فرهنگ و موزیک کورد بخشی از فرهنگ کنونی آلمان است و می‌افزاید:"ما در قبال محافظت از این فرهنگ و بکارگیری آن مسئولیم." باریتنوس اظهار نموده است که حکومت فدرال با اعمال محدودیت از مسئولیت شانه خالی می‌کند و همزمان آزادی نشر و اندیشه را که از مبانی بنیادین قانون اساسی‌ است نقض می‌کند.

​​​​​​​   باریتنوس با اشاره به کمپین جمع‌آوری کمک از سوی سه مرکز انتشاراتی در آلمان، اتریش و سوئیس گفت:"در مناطقی که ممنوعیت اعمال شده از سوی حکومت به اجرا درامده‌ است نهادهای غیردولتی فرهنگی به فعالیت‌های خود سرعت بخشیدند."

​​​​​​​   کسانی که خواستار شرکت در این کمپین هستند:

Verein z. Förderung kurdischer Kultur e.V. i.Gr.

IBAN: DE78 4306 0967 1011 1214 00

Verwendungszweck: Edition Mezopotamya