عمر صالح: «خلق‌های عراق باید با سفر اردوغان مخالفت کنند»

عمر صالح رئیس شورای عشایر شنگال با بیان اینکه اردوغان برای ایجاد «میثاق ملی» به بغداد سفر می‌کند گفت: «دیدار و بازدید اردوغان برای عراق هیچ سودی ندارد. واکنش خلق‌های عراق به سفر اردوغان به بغداد ضروری است.»

دیدارهای اردوغان از آنکارا

دولت اشغالگر ترکیه به منظور آماده‌سازی و تدارک اشغالگری جدید به باشور کوردستان، جلسات خود را با حزب دمکرات کوردستان (پ‌د‌ک) و عراق افزایش داده است. حزب دمکرات کوردستان که مدتهاست خاک باشور کوردستان را به روی اشغال دولت ترکیه باز کرده است با تمام توان، خود را برای شرایط جنگی آماده می‌کند. دولت ترکیه برای بالا بردن شانس موفقیت در این اشغال، می‌خواهد عراق را وارد این شرایط کند و به همین منظور فشار بر عراق را افزایش داده است. اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه پس از دیدارهای متعدد بین هیئت‌های عراق و دولت ترکیه، در ۲۲ آوریل به بغداد سفر می‌کند و تلاش می‌کند عراق را در حملات اشغالگرانه خود در منطقه شریک کند.

دستور کار و برنامه‌ریزی دولت ترکیه برای گسترش اشغالگری خود در باشور کوردستان بر خلق‌های منطقه به ویژه جامعه ایزدی و پناهگاه آنها شنگال، خطرات جدیدی را به دنبال دارد. خلق شنگال در حال آماده شدن برای آغاز مقاومت در برابر سیاست اشغالگری هستند. اَمَر صالح، رئیس شورای عشایر خودمدیریتی شنگال، درباره سفر اردوغان به بغداد، خطر طرح «میثاق ملی» بر عراق و شنگال و همچنین موقعیت جامعه ایزدی با خبرگزاری فرات صحبت کرد.

عمر صالح رئیس شورای عشایر شنگال با بیان اینکه دولت ترکیه سیاست میثاق ملی را در دستور کار خود دارد و اردوغان بر این اساس به بغداد سفر خواهد کرد گفت: «دولت ترکیه می‌خواهد همانند صد سال گذشته، میثاق ملی را برگزار کند. هدف اصلی دولت ترکیه همانند یک قرن گذشته، اشغال خاک عراق است. او می‌خواهد کرکوک و موصل را فتح کند. دولت ترکیه از گاره، متینا و آواشین صحبت می‌کند و ده‌ها بار هم این مناطق را مورد حمله قرار داده است، اما هرگز موفق نبوده و همیشه شکست خورده‌اند.»

بسیاری از نیروهای عراقی با اردوغان نیستند

عمر صالح بیان کرد اگرچه دولت ترکیه در مورد توافق خود با عراق صحبت می‌کند، اما واقعیت عراق اینگونه نیست. وی اظهار داشت: «در عراق نهادهای زیادی در دولت وجود دارد، نهادهای نظامی زیادی وجود دارد. بسیاری از این نیروها با تصمیم اردوغان موافق نیستند. اردوغان وارد هر جا بشود دیگر آنجا را ول نمی‌کند. مثلاً در بعشیقه، آمِدی و شلادزه پایگاه دارد. اکنون نه عراق و نه اقلیم کوردستان نمی‌توانند آنها را اخراج کنند. عفرین را اشغال کرد و اکنون نیروهایی مانند داعش در آنجا هستند. دولت ترکیه می‌خواهد موصل و کرکوک و همچنین عفرین را اشغال کند. این سیاست تهدید بزرگی برای کشور عراق است. باید خلق‌های عراق به سفر اردوغان به بغداد در ۲۲ آوریل واکنش نشان دهند.»

عراق از دیدار اردوغان سودی نمی‌برد

عمر صالح رئیس شورای عشایر شنگال، به عراق درباره پیامدهای سیاست اشغالگری ترکیه هشدار داد و ادامه داد: «امروز هیچ منفعتی از سفر و دیدار با اردوغان برای عراق وجود ندارد. هیچ یک از مواردی که دولت ترکیه بر عراق تحمیل می‌کند به نفع عراق نیست. در زمان صدام حسین، دولت ترکیه حتی یک دقیقه هم نتوانست آب عراق را قطع کند. اگر دولت عراق اراده داشته باشد، تهدید دولت ترکیه را نخواهد پذیرفت. هواپیماهای ترکیه ۲۴ ساعته از شنگال به سمت مخمور و باشور کوردستان پرواز می‌کنند، عراق نباید این موارد نقض حاکمیت خود را بپذیرد.

پ‌د‌ک هم دشمن کوردهاست و هم دشمن عراق

عمر صالح به همکاری پ‌د‌ک با دولت ترکیه اشاره کرد و ادامه داد: «پ‌د‌ک از حملات دولت ترکیه به شنگال و کوه‌های آزاد آگاه بوده و حتی به آن کمک نیز می‌کند. فواد حسین و ریبر احمد نیز از حزب دمکرات کوردستان هستند. دولت ترکیه حتی زبان کوردی را به رسمیت نمی‌شناسد، چگونه باشور کوردستان را به رسمیت خواهد شناخت. امروزه چندین مقام حزب دموکرات کوردستان شرکا و یاور دولت ترکیه هستند. با این سیاست، حزب دمکرات کوردستان با ملت خودش دشمنی می‌کند، با عراق دشمنی می‌کند. دولت ترکیه چیزی غیر از دولت و حاکمیت خود را نمی‌پذیرد. دولت ترکیه می‌خواهد باشور کوردستان را اشغال کند.»

کمپ های حزب دموکرات کوردستان خطرناک‌ترین مکان برای ایزدی‌ها هستند

عمر صالح در ادامه سخنان خود به بررسی تصمیم دولت عراق برای بازگرداندن ایزدی‌ها و پرونده‌ای که علیه مقامات پ‌د‌ک در دادگاه فدرال عراق گشوده شده است گفت: «حزب دمکرات کوردستان با توجه به در پیش بودن انتخابات و سیاست‌های خود راه را بر بازگشت ایزدی‌ها بسته است. اگر درهای کمپ‌ها باز شوند، ضرر بزرگی برای حزب دمکرات کوردستان خواهد بود.

حزب دمکرات کوردستان با ایجاد فشار و تطمیع کردن، از پناهندگان ایزدی می‌خواهد به شنگال برنگردند خلق ما می‌خواهد برگردد اما به دلیل فشار و تهدید حزب دمکرات کوردستان نمی‌تواند. هر زمانی که بازگشتی اتفاق می‌افتد، دولت ترکیه با همکاری حزب دمکرات کوردستان به شنگال حمله می‌کند. ما می‌خواهیم خلق ما بداند که خطرناک‌ترین مکان برای آنها اردوگاه‌های حزب دموکرات کوردستان است.»

بعضی از افراد به دنبال منافع خود به نام عشایر هستند

عمر صالح با انتقاد از برخی از افرادی که به خاطر منافع خود در جلسات و کنفرانس‌های موصل و بغداد شرکت می‌کنند، سخنان خود را اینگونه به پایان رساند: «عده‌ای را به جلسه موصل بردند، گفتند این‌ها سران عشایر  «شَمال» هستند. در واقع هر کس به دنبال منافع خود بود. خلق هیچ اعتقادی به این افراد ندارد. همه باید بدانند که بدون خلق هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند. ما باید کار بازگشت خلق را با برنامه پیش ببریم و توان خود را تقویت کنیم. اگر در آینده حمله یا جنگی رخ دهد، نیروهای ما می‌توانند از شنگال و اطراف شنگال محافظت کنند.»