'آنچه روی می‌‌دهد جنگ‌افروزی پ.د.ک علیه ملت کورد است نه جنگ اقلیم کوردستان'

طیف‌های رسمی دستگاه‌های مختلف اقلیم کوردستان می‌گویند" آنچه می‌گذرد، جنگ‌طلبی پارتی علیه پ.ک.ک است نه جنگ اقلیم کوردستان."

علی‌رغم پافشاری پ.د.ک برای وارد کردن دستگاه‌های رسمی اقلیم کوردستان در جنگی که می‌خواهد علیه ملت کورد برپا کند، اما طیف‌های کوردستانی تاکید می‌کنند که این جنگ پ.د.ک است نه اقلیم کوردستان و همه‌ی آنها جنگ کوردکشی و داخلی کوردستان را رد می‌کنند.

از ابتدای ماه جاری اقدامات عملی پ.د.ک برای برافروختن جنگ علیه حزب کارگران کوردستان (پ.ک.ک) در استان دهوک و هولیر آغاز شده است. این‌ اقدامات همزمان است با حملات و لشکرکشی‌های ترکیه علیه اقلیم کوردستان.

حزب کارگران کوردستان رسما اعلام کرده است که تحرکات پ.د.ک در چهارچوب توطئه‌ی ترکیه برای برافروختن جنگ داخلی می‌باشد. روز جمعه نیز مراد کارایلان عضو کمیته ی رهبری پ‌ک‌ک اعلام کرد، خلوصی آکار وزیر امور خارجه ترکیه در سفر خود به هولیر از مسئولین پارتی درخواست کرده است تا در جنگ علیه پ.ک.ک شرکت کنند و پ.د.ک نیز به آنها قول جنگ با پ.‌ک‌.ک را داده است.

مسئولین پ.د.ک و همچنین رسانه‌های آنها تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا جنگ وکالتیشان برای ترکیه را مشروع جلوه دهند و به همین دلیل می‌خواهند نشان دهند که این جنگی است که اقلیم کوردستان با آن مواجه شده است، اما هیچ کدام از احزاب کوردستانی این تبلیغات‌های پ.د.ک را قبول ندارند.

اتحادیه میهنی کوردستان از همان آغاز تنش‌ها از زبان روسای مشترک‌اش تاکید کرد، به هیچ وجه آماده شرکت در جنگ کوردکشی نیست و در مورد تبعات ناگوار این اقدامات هشدار داد.

لاهور شیخ جنگی رئیس مشترک اتحادیه میهنی در جلسه روز گذشته با کنسولگری هلند همان موضع‌گیری را تکرار کرده و اعلام نمود؛"نباید اجازه داده شود امنیت و آسایش اقلیم کوردستان به بهانه‌های گوناگون در خطر قرار گیرد."

وی همچنین اعلام کرد؛"جنگ و روش‌های نظامی مسائل موجود را حل نخواهد کرد. ما از راه‌های صلح‌طلبانه و دیالوگ برای حل مسائل پشتیبانی می‌کنیم."

لاهور شیخ جنگی همچنین اعلام نمود؛"ما اعلام کرده‌ایم که با هر روش ممکن مخالف جنگ برادرکشی هستیم."

جنبش تغییر نیز تاکنون تایید نکرده است که آنچه روی می‌دهد جنگی میان حکومت اقلیم کوردستان و پ.ک.ک باشد.

سیاست رسانه‌های رسمی جمعیت عدالت کوردستان نیز به همین شیوه اعلام کرده است که این جنگ پ.د.ک علیه حزب کارگران کوردستان می‌باشد.

دبیرکل جنبش اتحاد اسلامی نیز در پیامی اعلام کرد؛"جنگ نشانه شکست گروه‌ها و طیف‌های مختلف است. به همین دلیل آن کس که تهدید به جنگ می‌کند شجاع نیست، بلکه شجاع کسی است که هنر حل صلح‌طلبانه را به کار گرفته و غم بر زمین ریخته نشدن حتی یک قطره خون را داشته باشد."

نجات عمر آقای سورچی رئیس حزب مدافعان کوردستان در پیامی اعلام کرد؛"ما معتقدیم جنگ به نفع هیچ گروهی نیست و نتیجه این برخوردها به ضرر هر دو طرف تمام می‌شود و فقط به سود دشمنان و بدخواهان خلق کورد است." وی همچنین از پ.د.ک و پ.ک.ک درخواست نمود؛"بر سر میز گفتگو بازگردید و مذاکرات صلح‌طلبانه و برادرانه را که به نفع همه خلق کورد و همه طیف‌های سیاسی است، آغاز نمایید."

موضع‌گیری همه طیف‌های کوردستانی نشان می‌دهد که آنچه در جریان است تلاش‌های پ.د.ک برای برافروختن جنگ کوردکشی تازه‌ای به درخواست رژیم ترکیه می‌باشد.

همچنین فایق گلپی سیاستمدار کورد اعلام کرد، پ.د.ک در اقلیم کوردستان و در عراق تنها مانده و تنها حزبی است که از ترکیه پشتیبانی می‌کند. وی اظهار امیدواری نمود تا پ.د.ک دست از سیاست‌های دشمنی با انقلاب شمال کوردستان بردارد و به "صف خلق" بازگردد.