اوجالان: آزادی من به آزادی خلق کورد پیوند خورده است

رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان با بیان اینکه زنان و جوانان به عنوان پیشاهنگان جامعه وظیفه تحقق زندگی آزاد را بر عهده دارند می‌افزاید:"آزادی من در پیوند با آزادی خلق کورد و پیشرفت دمکراسی در ترکیه است."

عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد ٢٣ سال است که در زندان فوق‌ امنیتی نوع F امرالی در حصر و ایزولاسیون شدید بسر می‌برد. رهبر آپو امروز ٧٣ ساله می‌شود. خلق کورد که از عبدالله اوجالان به عنوان «اراده سیاسی خود» نام برده و وی را به رهبری پذیرفته است در میدان‌های نوروز شعار «بژی سروک آپو» و «آزادی برای رهبر آپو» را سردادند. امروز خلق کورد در چهاربخش کوردستان و خارج از کشور ٧٣مین زادروز رهبر آپو را گرامی می‌دارند.

میلاد یک خلق

عبدالله اوجالان در ملاقات روز ٣ آوریل ٢٠١۴ با هیئت امرالی در پاسخ به درخواست آنها در مورد زادروز خود و مطالبه آزادی خلق کورد سخن گفته بود. اوجالان با یادآوری اینکه خلق کورد زادروز وی را روز «میلاد» خود می‌داند گفت:"به نظر من فراتر از تولد یک فرد، یک ملت وجود دارد که این روز را میلاد خود می‌دانند. من نیز بر این اساس آنرا مشاهده کرده و به آن درود می‌فرستم. با توجه به روند رویدادها اکنون بیش از هر زمان دیگری زمینه صلحی شرافتمند فراهم شده است. در این مرحله هر آنچه که بر عهده من قرار گرفته باشد آنرا به انجام رساندم. آنچه باقی می‌ماند کار و وظیفه خلق است. لازم است زنان و جوانان با سازماندهی خود برای آفرینش زندگی آزاد هم از لحاظ تئوری و هم از لحاظ عملی در حوزه‌های فکری، کلامی و عملی بیشتر تلاش کنند. ما نمی‌خواهیم حتی یک قطره خون به هدر رود. هیچ کسی نباید به بهانه‌های واهی درصدد آزار دیگران باشد. همچنین هیچ کسی نباید به دلایل واهی دیگران را فریب داده و چنین رویه‌ای را در پیش نگیرد."

مسئله کورد

اوجالان می‌گوید که هر کسی باید به شیوه‌ای جدی با مسئله کورد رفتار نماید و در ادامه می‌افزاید:"هر فردی که با ما می‌جنگد یا با ما صلح می‌کند لازم است که در کار خویش با جدیت عمل کند. من این مورد را به نماینده دولت هم گفتم. من به وی گفت که شما در جنگ علیه من جدی نبودید. شاید شما در تئوری جنگ با جدیت عمل کرده بایشد اما نتوانستید بر مبنای جغرافیای کوردستان عمل کنید. در زمینه نظامی شکست خوردید. من بر سر هیچ کسی دیکتاتور نخواهم شد. هم در جنگ و هم در صلح فردی جدی هستیم. بجز این در هیچ زمینه‌ای کوتاه نخواهم آمد. تا زمانیکه مسئله کورد و مسئله سوریه حل نشود، ترکیه نخواهد توانست نفس راحتی بکشد."

 فراخوان به پارلمان

عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد به نقش پارلمان در دستیابی به راه حل مسئله کورد اشاره کرده و می‌افزاید:"نهایتا فراخوان خطاب به مجلس سرآغاز دومین گام این مرحله خواهد بود. به ۴٠ سال، به ١٠٠ سال اخیر بنگرید. فراخوانی بر این مبنا می‌تواند صورت گیرد؛'پیام ما به عموم خلقمان این است که برای نجات از وضعیت طاقت‌فرسای نبرد (می‌توان آنرا جنگ داخلی نیز نامید) در مرحله سیاست دمکراتیک مشارکت کند و به وظایف خود عمل نماید'. می‌توان در این چارچوب تصمیم گرفت. بقیه وظایف بر عهده شماست. با این فراخوان دومین مرحله آغاز خواهد شد. در این مرحله ضوابط- قانون اساسی به مبحث گفتگو مبدل خواهد شد."

آزادی خلق

رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در پاسخ به پرسش هیئت امرالی می‌گوید:"موضوع آزادی شخصی من؛ آزادی من در پیوند با دمکراتیزاسیون ترکیه و آزادی ملت کورد است. اگر آزادی خلقمان قطعی شود، در آنصورت تداوم زندان بی‌معنی خواهد بود. هیچ زمانی از امپریالیست‌ها و دولت درخواست آزادی نخواهم کرد. نمی‌خواهم در جایگاهی قرار گیرم که از آنها درخواستی داشته باشم. آزادی من با آزادی خلق گره خورده است."