آیدنیز: نقش کورد جاش را به پ.د.ک داده‌اند

صالحه آیدنیز رئیس مشترک حزب مناطق دمکراتیک (د.ب.پ) گفت: نیروهای منطقه در عملیات‌های نظامی علیه اقلیم کوردستان نقش کورد خائن (جاش) را به پارت دمکرات داده‌اند. آیدنیز خواستار وحدت ملی کوردها در مقابل فتنه‌های استعمارگران شد.

عملیات اشغالگرانه ارتش غاصب ترکیه در خاک جنوب کوردستان از ۲۳ آوریل ادامه دارد. پس از ورود پ.د.ک به این عملیات، تنش زیادی در منطقه ایجاد شد.

صالحه آیدنیز رئیس مشترک حزب مناطق دمکراتیک در اظهاراتی عملیات برون مرزی رژیم اشغالگر ترکیه، سیاست ترکیه در قبال اقلیم کوردستان، موضع پ.د.ک، اوضاع منطقه و انزوای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را مورد ارزیابی قرار داد.

پ.د.ک، جاش کوردستان است

آیدنیز در واکنش به اینکه پ.د.ک در زاپ، متینا، و آواشین جانب ارتش ترک را گرفت، آنها را به همکاری متهم کرد. آیدنیز با توصیف اینکه پ.د.ک به عنوان یک سیستمی که از دستاوردها و حقوق مردم کورد ممانعت به عمل می‌آورد و کوردستان در ذهنیت آنها جایگاهی ندارد، گفت: "رژیم ترکیه قیام شیخ سعید، آگری، درسیم و دیگران را که برای حقوق و دستاوردهای خلق کورد شکل گرفته بود را با همکاری خائنین سرکوب کرد.  ترکیه ۴۰ سال است که با این همه سیاست‌ها و روش‌های جنگ خاص خود دستاوردی نداشته است و هدف فعلی آن نابودی کوردها به دست کوردها و از بین بردن دستاوردهای کوردها است. موقعیتی که پ.د.ک در آن قرار گرفته یک موقعیت کوردستانی نیست بلکه جاش شمال کوردستان است. نقش کورد خودفروش را بازی می‌کند. همانطور که در باکور، کوردها را جاش کردند و به دست آنها کوردها را کشتند، همان کار در باشور کوردستان به دست پ.د.ک انجام می‌دهند."

آیدنیز با اشاره به اینکه ترکیه از هر طرف ضعیف و درمانده شده و تلاش می‌کند خود را توسط پ.د.ک نجات دهد، گفت: "ترکیه می‌خواهد با كشتن كوردها به دست کوردها خود را از این درماندگی نجات دهد. ترکیه مدعیست در جنوب كوردستان وارد مرزهای میثاق ملی خود می‌شود. دولت باغچلی استان‌های ۸۱ و ۸۲ و ۸۳ را به موصل و کرکوک داده است، به این معنی که اکنون کاملاً روشن است که جنگ فقط با پ.ک.ک نیست. وقتی به سیاست‌های ترکیه، انزوا، اشغالگری، غارت، نسل‌کشی و تغییرات دموگرافی در عفرین و گری سپی و روند همه‌پرسی ۲۰۱۷ نگاه کنیم، روشن خواهد شد که جنگ فعلی بین پ.ک.ک و ترکیه نیست. جنگ توسط قدرت‌های سلطه‌طلب برای از بین بردن کوردهای آزاد در حال انجام است. جنگ علیه همه کوردستان است."

پ.د.ک به آینده کوردها خدمت نمی‌کند

آیدنیز گفت که مردم جنوب، احزاب سیاسی و بزرگان محلی نیز مخالف این جنگ هستند اما تنها کسی که در مورد جنگ موضع دارد، پ.د.ک است که در جهت منافع خانواده بارزانی عمل می‌کند. آیدنیز گفت که روابط پ.د.ک با ترکیه به آینده مردم کورد خدمت نمی‌کند.

فراخوان برای یک اتحاد ملی دمکراتیک

آیدنیز خاطرنشان ساخت که نمایندگان بسیاری از کشورهای اروپا برای جلوگیری از جنگ عزم خود را کرده بودند، اما پ.د.ک ممانعت کرد و اگر جنگی بین پ.د.ک و پ.ک.ک در گیرد، دستاوردهای کوردها به یک قرن قبل برمی‌گردند. آیدنیز تأکید کرد که مردم کورد باید در برابر این موضع بگیرند و گفت: "کوردها نباید سکوت کنند. به همین دلیل مردم کورد، به ویژه در ۴۰ سال گذشته، هزینه‌های سنگینی داده‌اند. اگر کوردها به جنگ داخلی بپردازند قرن‌ها به عقب برمی‌گردند."

صدای اوجالان

آیدنیز همچنین با اشاره به انزوای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، گفت: انزوا در این دوره بسیار تشدید شده است و آنها به خوبی می‌دانند که اگر آقای عبدالله اوجالان اکنون چیزی بگوید، این مسئله خیلی‌ها را تحت تأثیر قرار خواهد داد. به همین دلیل است که دولت ترک بر انزوا اصرار دارد. اگر اینگونه نبود درهای امرالی را باز می‌کرد. اما اکنون ترکیه به جنگ بین کوردها احتیاج دارد. به همین دلیل اصرار بر انزوا دارد، زیرا خوب می‌دانند که همه موضع خود را با یک پیام از رهبر اوجالان ابراز می‌کنند و بر اساس آن عمل می‌کنند. مردم کورد با مبارزه خود به یک دوراهی رسیده‌اند و این دو راهی فقط می‌تواند با شکستن انزوا به سرانجام رسد.

نقش و جایگاه اوجالان

اگر انزوا شکسته شود، دستاورد نیز باقی خواهد ماند. اگر انزوا شکسته شود و صدای اوجالان به گوش همه مردم کورد و خاورمیانه برسد، پ.د.ک و دیگر احزاب از این کمبودها راحت می‌شوند. نقش اوجالان هم برای مردم ترکیه و هم برای مردم خاورمیانه بسیار مهم است. همه باید برای شکستن انزوا اقدام کنند.

منبع: MA