بسی ارزنجان: ما پیشگام و محافظ زندگی آزاد هستیم

بسی ارزنجان، عضو شورای هماهنگی کنفدرالیسم زنان کوردستان اعلام کرد آنها با دفاع سازمان‌یافته و مقاومتی سترگ به استقبال ۲۵ نوامبر می‌روند و ضمن محافظت از دستاوردهای زنان، باعث ایجاد یک زندگی آزاد می‌شوند.

خبرگزاری فرات در رابطه با ۲۵ نوامبر روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان، مصاحبه‌ای با بسی ارزنجان انجام داده است.

وی با یادآوری آنکه رهبر عبدلله اوجالان ۲۱ سال است که در زندان امرالی مقاومت می‌کند گفت: "دلیل اینکه رهبرمان در انزوای بسیار شدید نگه داشته می‌شود این است که یک سیستم و مدل زندگی آزادیخواهانه را پیش‌بینی می‌کند. بین پایان قتل‌عام زنان و آزادی رهبرمان یک رابطه بسیار محکم وجود دارد. حرکتی که ما برای آزادی رهبر خود انجام می‌دهیم، در عین حال برای آزادی زنان نیز است. رهبر ما همچنین رهبر آزادی زنان است. بنابراین تلاش زنان برای آزادی او موجب پیشرفت آزادی زنان می‌شود".

اهمیت مبارزه منسجم

بسی ارزنجان می‌گوید برای توسعه مبارزه آزادیخواهانه جنبش زنان می‌باید هر روز ۲۵ نوامبر محاسبه شود. در خانه، در کوچه، کارگاه و هر مکانی که زنان در آن حضور دارند، مقابل تعاملات سلطه جوی مرد باید ایستاد.

عضو شورای اجرایی ک.ژ.ک معتقد است زنان پی برده‌اند که اتحاد داخلی میان خودشان و نیروهای دمکراسی‌خواه تا چه اندازه لازم و اجتناب ناپذیر است.

او می‌گوید: "تبعیض جنسیتی فقط یک مسئله زنان نیست بلکه یک مسئله اجتماعی پنداشته می‌شود. ما در دورە‌ای هستیم که جستجوی آزادی در میان زنان، خلق‌ها و بشریت رو به افزایش است. برای آنکه بتوانیم قرن بیست و یکم را به قرن آزادی زن بدل کنیم، می‌باید با عزم و امیدی بزرگ بکوشیم. ما زنان باید به قدرت و ابتکار و اراده خودمان متکی باشیم و نقش یک پیشاهنگی کافی بر عهده بگیریم تا به پیروزی برسیم. مهم است که مبارزه ما بیش از این متحدانه و رادیکال شود".

بسی ارزنجان با اشاره به حملات حکومتی ترکیه علیه اجتماعات، زنان و نیروهای دمکراسی‌خواه می‌افزاید که زنان در چهاربخش کوردستان و سراسر جهان در حال مقاومتی سترگ هستند و با خوددفاعی پاسخ می‌دهند.

او در این زمینه اضافه می‌کند ترکیه با وجود همەی تلاش‌های خود نتوانسته که زنان کورد را وادار به عقب‌نشینی کند و زنان با مقاومت در حال تدارک ۲۵ نوامبر هستند.

وضعیت چهار سوی کوردستان

ارزنجان تأکید می‌کند که جنبش آنها در شمال کوردستان همراه با زنان اجتماعات ارمنی، عرب، چرکس، رُم، رومان، ترکیه و تمامی مردم و باورها، علیه فاشیسم مقاومت بزرگی نشان داده است.

عضو کنفدرالیسم زنان کوردستان با بیان آنکه انقلاب زن در روژاوا با وجود حملات اشغالگرانه ترکیه ادامه پیدا کرد، گفت: "جنبش زنان ما در روژاوا علیه اشغالگری و نسل‌کشی اقدام به سازماندهی و فعالیت کرد. همچنین اتحاد ملی زنان را بر پایه همکاری انقلابی با زنان عرب، ارمنی، سریانی، چرکس و سوریه‌ای‌ها به انجام رساند. زنان به کارها برای انقلاب شتاب دادند.

بسی ارزنجان در رابطه با زنان روژهلات کوردستان نیز گفت: "زنان در برابر رژیم ایران یک مقاومت قوی انجام دادند. ایران نیز همچون حکومت ترکیه نخواهد توانست با سیاست پاکسازی علیه زنان، خلق کورد و اجتماعات و اعتقادات دیگر، امنیتش را تأمین کند. باید حقوق و آزادیهای زنان، خلق کورد و بویژه حق یارسان‌ها را به رسمیت بشناسد".

در مورد جنوب کوردستان نیز عضو رهبری ک.ژ.ک گفت: "زنان جنوب می‌باید تشکیلات خود را توسعه دهند و به یک اراده بدل شوند. باید یک روند دمکراسی در جنوب با پیشگامی زنان شکل بگیرد. جنوب کوردستان یکی از مناطق افزایش خشونت علیه زنان بوده است".

وضع شنگال

بسی ارزنجان افزود: "زنان شنگال به دنبال نسل‌کشی در آزادیخواهی و سازماندهی مستقل خود موفق بوده‌اند. آنها برای خودمدیریتی شنگال به سختی می‌کوشند. از زنان ایزدی برای تلاش های آنان تقدیر می‌کنیم. زنان ایزدی می‌باید به همبستگی برسند و بیش از اکنون در امر شکل‌گیری اتحاد ملی و اتحاد زنان خاورمیانه سهیم شوند".

ارزنجان در مورد زنان کورد ساکن اروپا نیز به اهمیت کمپین "۱۰۰ دلیل برای دادگاهی دیکتاتور" اشاره کرد و خواستار مشارکت در آن شد.

او همچنین گریلاهای زن را نیروی اساسی و پیش برندەی مقاومت آزادیخواهانه عنوان کرد و گفت: "گریلاهای فدائی در جنگ هفتانین و چهار طرف کوردستان در حال جنگ خوددفاعی هستند".

بسی ارزنجان، عضو شورای هماهنگی کنفدرالیسم زنان کوردستان، ک.ژ.ک اعلام کرد آنها با دفاع سازمان‌یافته و مقاومتی سترگ به استقبال ۲۵ نوامبر می‌روند و ضمن محافظت از دستاوردهای زنان، باعث ایجاد یک زندگی آزاد می‌شوند.