تصویر

«بیایید علیه خیانت، جنگ انقلابی خلق را گسترش دهیم!»

دلیلا دَوریم فرمانده ی‌ژ‌ا استار با تبریک سالگرد کارزار ۱۵ اوت گفت: «با اولین شلیک، دیوار ترس ویران شد! رهبر آپو درخت پژمرده را دوباره زنده کرد!» دوریم خواستار گسترش جنگ انقلابی خلق علیه اشغالگری و خیانت شد.

دلیلا دوریم یکی از فرماندهان یژا استار به مناسبت سالگرد کارزار ۱۵ اوت با خبرگزاری فرات ‌(ANF) صحبت کرد.

دلیلا دوریم ۱۵ اوت را نقطه عطفی برای بشریت دانست و گفت:

«در ابتدا کارزار ۱۵ اوت را به رهبر آپو، رفقایمان که در مبارزات انقلابی شهید شدند و به خلق وطن‌دوستمان تبریک می‌گویم. کارزار ۱۵ اوت دلایل زیادی داشت. زیرا خلق کورد در آن زمان تحت حملات سرکوبگرانه و نابودی فرهنگی بودند. اولین شلیک فرمانده عگید در ۱۵ اوت به معنای امید برای خلق کورد بود. دشمن اکنون حقیقت کوردها را درک کرده است و می‌داند آنها فرهنگ عصیان‌گری دارند و برده‌گی را قبول نمی‌کنند. وقتی به تاریخ نگاه می‌کنیم می‌بینیم که کورد بارها و بارها بر ضد سیاست‌های نسل‌کشی و آسمیلاسیون قیام کرده‌اند و بسیاری از کوردها در این انقلاب‌ها شهید شدند. ملموس‌ترین نمونه آن، نسل‌کشی درسیم و دره زیلان است. چیزی که می‌خواهم بگویم این است: اشغالگران همواره سیاست‌های جنگی کثیفی را علیه کوردها انجام داده‌اند. با این حال، کوردها هرگز از فرهنگ انقلابی خود علیه آن دست برنداشته‌اند. با آمدن پ‌ک‌ک فرهنگ مقاومت بیش از پیش فعال شد. این به یُمن رهبر آپو اتفاق افتاد. رهبر آپو باعث شد درخت پژمرده دوباره رشد کند.»

«دیوار ترس با اولین شلیک فرو ریخت!»

دلیلا دوریم به ممنوعیت شنیدن آهنگ کوردی توجه کرد و ادامه داد: «پیش از این شنیدن موسیقی کوردی حتی در خانه ممنوع بود. به یُمن رنج رهبر آپو و پیشاهنگی رفیق عگید اولین گلوله به قلب دشمن شلیک شد و دیوار ترس ویران شد. این راهی برای نفس کشیدن خلق کورد بود. اکنون اعتماد خلق کورد به خود بهبود یافته و برای اولین بار با ارتشی قوی یک روند انقلابی را آغاز کردند. مردم بوتان از این قدم نیرو گرفتند و در خیابان‌ها مقاومت کردند. دولت ستمگر ترکیه از این مقاومت غافلگیر شده و سعی در سرکوب مردم داشت. اما خلق کورد از مقاومت خود کوتاه نیامدند. دولت اشغالگر ترکیه که قدرتش برای ایستادگی در برابر مقاومت خلق کافی نبود، دست به استفاده از روش‌های کثیف زد. او در تلاش برای وادار ساختن کوردها به جنگ داخلی، یک سیستم نگهبانی با کوردهای مزدوری ایجاد کرد که خود را به چند لیره می‌فروشند. دولت ترکیه به خوبی می‌دانست که نمی‌تواند در برابر قدرت کوردها مقاومت کند، بنابراین سعی کرد کاری کند کوردها علیه همدیگر بجنگد. دولت ترکیه از این طرح کثیف نتیجه‌ای نگرفت. زیرا خلق کورد موجودیت و هستی خود را در پ‌ک‌ک یافتند؛ کوردهای با عزت در همان زمان فوج فوج به عضویت پ‌ک‌ک درآمد. راه جدیدی برای آزادی برای زنان کورد گشوده شد. قبلا زنان در جامعه با ذهنیت برده‌داری مواجه بودند. زن را نیست می‌انگاشتند! زن در میان جامعه به مثابه یک موجودیت دیده نمی‌شد. با این حال، پس از ۱۵ اوت، هزاران زن به صفوف پ‌ک‌ک پیوستند. بدین ترتیب ۱۵ اوت برای همه تبدیل به یک امید شده است.»

مقاومت گریلاها بزرگ بود و دولت ترکیه فروپاشید

دلیلا دوریم سخنان دولت اشغالگر ترکیه را یادآور شد که گفته بود «آنها را نابود می‌کنیم.» و ادامه داد: «هیچکس دیگر به دولت ترکیه باور ندارد. فقط احزاب فاشیست به این سخنان باور دارند. حقیقت این است که دولت ترکیه در برابر پ‌ک‌ک از هم پاشیده و ضعیف شده است. دولت اشغالگر ترکیه باید این را بداند؛ پ‌ک‌ک هرگز به پایان نمی‌رسد. زیرا رهبر آپو پایه و اساس پ‌ک‌ک را قوی ساخته است. پارادایم آزادی که رهبر آپو آن را توسعه و تقویت کرد پایه و اساس پ‌ک‌ک است.

گریلاها اکنون بسیار متخصص هستند. هر روز ضربات سنگینی به دشمن وارد می‌کنند. اگرچه دولت اشغالگر ترکیه آن را در رسانه‌های خود به اشتراک نمی‌گذارد، اما همه این واقعیت را می‌دانند. دولت اشغالگر ترکیه در برابر گریلاها درمانده است. به همین دلیل است که هر روز اسامی سربازان کشته شده توسط اخبار جعلی در مطبوعات جنگ ویژه مطرح می‌شود به گونه‌ای که گویا هنوز کشته نشده‌اند. این نشانه بیچاره بودن آنهاست. ما با روحیه‌ای که رفیق عگید در ما ایجاد کرد، دشمن را شکست دادیم. الان هر گریلایی، عگید دیگری شده است. تا زمانی که این روحیه ادامه داشته باشد، ما معتقدیم که دولت اشغالگر ترکیه همیشه در برابر گریلاها شکست خواهد خورد.»

ما باید مبارزه خلق انقلابی را علیه اشغالگری و همدستان اشغالگران تقویت کنیم

دلیلا دوریم یکی از فرماندهان ی‌ژ‌ا استار به حملات اشغالگران و مقاومت گریلاهای آزادی اشاره کرد و گفت: «وقتی مردم به این دوران توجه می‌کنند می‌بینند که دولت اشغالگر ترکیه سیاست‌های کثیفی را که پس از ۱۵ اوت علیه کوردها می‌خواست انجام دهد و نتوانست، اکنون با همکاری حزب دمکرات کوردستان می‌خواهد به پیش ببرد. در حملات اشغالگرانه به باشور کوردستان، حزب دمکرات کوردستان هدایت اشغالگران را بر عهده دارد. همانطور که در دهه ۱۹۹۰، دولت ترکیه یک سیستم امنیتی در باکور کوردستان ایجاد کرد و خلق کورد را قتل عام کرد، اکنون نیز به دست پ‌د‌ک می‌خواهد همین کار را در باشور تکرار کند. همه اینها واضح است. جنگ در باشور کوردستان را همه می‌بینند. دولت ترکیه با کمک حزب دمکرات کوردستان ‌(پ‌د‌ک) در حال تخلیه و آتش زدن روستاها است. او به این موضوع اهمیتی نمی‌دهد، او با اجازه پ‌د‌ک غیرنظامیان را در باشور با هواپیماهای بدون سرنشین قتل عام می‌کند. دولت ترکیه در باشور کوردستان با کمک پ‌د‌ک کوردها را ‌‌انفال ‌(قتل‌عام) می‌کند. خلق کورد مجبور به مهاجرت از آنجا هستند. او به جای کوردها، تبهکاران و تروریست‌ها را جایگزین می‌کند.

ما این بازی‌های کثیف دولت اشغالگر ترکیه را که توسط پ‌د‌ک ایجاد شده شکست خواهیم داد. همانطور که گفتم چون ما نیرویی هستیم که توسط فرمانده بزرگ رفیق عگید نیرو گرفته است، در این جنگ پیروز خواهیم شد. بگذارید مردم ما به این باور داشته باشند، ما با هم به جنگ انقلابی خلق می‌پردازیم و اجازه نمی‌دهیم اشغالگران کوردستان را غارت کنند. به همین دلیل خلق کورد در چهار بخش کوردستان باید خود را مسئول جنگ انقلابی خلق بدانند، به گریلاها بپیوندند و جای خود را به اشغالگران ندهند. اگر خلق و گریلاها همراه هم در این جنگ بجنگند، پیروزی از آن ما خواهد بود. به یمن این وحدت، انزوای تحمیلی بر رهبر آپو نیز شکسته شده. کوردستان هم آزاد خواهد شد.»