دمیر: سیاست معافیت از مجازات موجب افزایش حملات شده است

جمال دمیر وکیل مدافع گفت که حملات نژادپرستانه در مناطق زلزلەزده، کشتن افراد در مراکز نظامی و شکنجه و برخوردهای تند افزایش یافته و علت اینها سیاست معافیت از مجازات است.

جمال دمیر وکیل مدافع گفت که حملات نژادپرستانه در مناطق زلزلەزده، کشتن افراد در مراکز نظامی و شکنجه و برخوردهای تند افزایش یافته و علت اینها سیاست معافیت از مجازات است.

پس از زمین لرزه، تهاجم و قتل در منطقه زلزلزلە زدە افزایش یافتە است. در این بارە  تصاویری پخش شده اند کە نشان میدهند اموال زلق غارت شدە و افراد زیادی شکنجه می شوند. در هاتای احمد گورشچی که با ادعای دزدی به مرکز پلیس منتقل شده بود، در آنجا جانش را از دست داده بود. در کالبد شکافی مشخص شده بود که بینی اش شکسته و دچار خونریزی مغزی شدە است. نیز آثار شکنجه بر بدن برادرش صبری گورشچی معلوم بود.

وکیل مدافع جمال دمیر درباره افزایش حملات نژادپرستانه پس از زمین لرزه، بدون مجازات نجات یافتن مهاجمان، شکنجه و برخورد تند با آژانس خبری فرات صحبت کرد.

دمیر گفت شکنجه و برخورد تند مسئولین امنیتی در رسانەها منتشر شده و افزود: این موارد بە دلیل نبود قانون و مقررات انجام گرفته است. دلیل آن سیاست عدم پیگیری و پیگرد قانونی است. طبیعتاً می دانیم که در سالهای اخیر حکومت با سیاست نژادپرستانه به حاکمیتش ادامه می دهد.

برای شناسایی عاملین، باید به فعالیت پرداخت

دمیر گفت باید دادستان عمومی هر چه زودتر پیگیری کردە و متهمان را شناسایی و اقدامات لازم راانجام دهد. نیز افزود: اگر دولتی ادعا می کند که دولتی قانونی است، باید ابتدا خودش پایبند قوانینش باشد. باید در برابر مجرمین قانون را اجرا کند.

دمیر در صحبتهایش گفت: علیرغم اینکه می دانند کشور روی خط زمین لرزه است و قبلاً نیز زمین لرزه روی داده، حکومت هنوز تمهدیدات لازم را انجام ندادە است و می خواهد با رویکرد رانتخواری و رشوه گیری ویرانی را تشدید کند. پس از زمین لرزه در زمان لازم اقدام نشد و مصدومین تنها ماندند. در این فاجعه ما با بحران و سقوط دولت روبرو شدیم. با وجود اینکه در زمان لازم به داد مصدومان نرسیدند، همکاری و کمک مردم و سازمانهای مددکار اجتماعی و سازمانهای بین المللی با مانع روبرو شدند.