در تمام کرکوک مردم با شور و شوق آتش نوروز را برپا کردند

به مناسبت جشن نوروز در تمام محلات؛ خیابانها و کوچەهای شهر کرکوک آتش نوروز برپا شد. مردم شهر با اشتیاق لباس کوردی پوشیده بودند و پرچم کوردستان را بلند کرده و نوروز را جشن گرفتند.

غروب دیروز دوشنبه به مناسبت نوروز و آغاز سال نو کوردی، در شهر کرکوک باشور کوردستان آتش نوروز روشن شد. نوروز در شهر کرکوک از تمام شهرهای کوردستان متمایز است، چون در قیام تاریخی خلق باشور کوردستان در بهار ١٩٩١ شهر کرکوک در روز نوروز توسط نیروهای پیشمرگ آزاد شد. پس از آزادی کرکوک در ٢٠مارس ١٩٩١ برای اولین بار در طول صدها سال گذشته، آتش نوروز بر فراز قلعه تاریخی کرکوک روشن گردید و خلق کورد آزادانه نوروز را جشن گرفتند.

با وجود نامطلوب بودن وضعیت آب و هوا اما دیروز در تمام کوچەها و خیابانها و محلات شهر مردم لباس کوردی برتن کرده و پرچم کوردستان را در دست گرفتند و آتش نوروز را برپا نمودند. علیرغم اینکه پس از وقایع ١۶ اکتبر سال ٢٠١٧ بلندکردن پرچم کوردستان ممنوع شده است، اما مردم کرکوک بی توجه به این مقررات دولت عراق، با پرچم کوردستان در خیابانها قدم زدند و نوروز را بهم تبریک گفتند.

چینر روژبیانی یک نویسنده اهل کرکوک است که در روشن کردن آتش نوروز در یکی از محلات این شهر حضور داشت.

چینر روژبیانی درباره برگزاری مراسم نوروز، علیرغم وضعیت کوردها در این شهر و خراپی آب و هوا به آژانس خبری فرات (ANF) گفت: "باوجود خرابی آب و هوا مردم شهر کرکوک همیشه در نوروز و سر سال کوردی، با شور و شوق آماده هستند و این جشن ملی را برگزار می کنند. امیدوارم سال ٢٧٢٣ کوردی سرشار از شادی برای مردم کرکوک باشد و وضعیت سیاسی و اداری این شهر عادی شود."                                                                                                       

در پایان چینر روژبیانی گفت: "اکنون در اینجا آتش نوروز را روشن کردەایم و شماری از شخصیتهای پیشرو با اهالی محله با لباس کوردی رنگارنگ در این مراسم حاضرند و دقایقی شاد را سپری می کنند. این شهر برای مردم کورد پر از رنج بوده است و اهالی کرکوک در وضعیتی متفاوت از مردم سایر شهرهای کوردستان بودەاند. امیدوارم جشن نوروز به خیر و شادی برای کوردهای هر چهار بخش کوردستان مبدل شود."