فراخوان ک‌ج‌ک به جنبش‌های سوسیالیستی: در ۱ می به کارزار آزادی بپیوندید

ریاست مشترک شورای اجرایی ک‌ج‌ک از جنبش‌های سوسیالیستی و دموکراتیک خواست در برابر انزوای امرالی موضع بگیرند و به کارزار آزادی که هدف آن آزادی جسمانی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان است، بپیوندند.

پیام ۱ می از سوی ریاست مشترک مشترک ک‌ج‌ک

ریاست مشترک شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک‌ج‌ک) در پیام خود که به مناسبت اول ماه می روز کارگر و زحمتکشان منتشر نمود، اعلام کرد که لازم است این سیستم استثمار مدرنیته سرمایه‌داری با انگیزه کسب حداکثر سود، با از بین بردن ارزش‌های بشریت و با تخریب محیط‌زیست، زندگی را به نقطه انقراض رسانده است، نابود شود و به جای آن به ضرورت ساختن یک زندگی اکولوژیکی، دموکراتیک، جمعی، برابری‌خواهانه و آزادی‌خواهانه، اشاره کرد. ک‌ج‌ک همچنین بر این مهم تاکید کرد که در اول ماه می با مطالبه‌ی آزادی جسمانی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان که با توسعه پارادایم سوسیالیسم غیردولتی مبتنی بر آزادی زنان، دموکراسی و اکولوژی و تئوری مدرنیته دموکراتیک در برابر مدرنیته سرمایه‌داری تلاش کرد بر انسداد ایدئولوژیک-تئوریک غلبه کند و به مبارزه برای سوسیالیسم افقی بدهد، کارزار جهانی آزادی را به سطح توده‌ای برسانند.

متن کامل پیام به شرح زیر است:

«اول ماه می، روز اتحاد و همبستگی را به همه طبقات ستمدیده، مردم و زنان به ویژه طبقه کارگر تبریک می‌گوییم. اول ماه می بیانگر مبارزه، اتحاد و همبستگی کارگران، زحمتکشان و طبقات ستمدیده علیه استثمار سرمایه‌داری است. مبارزه کارگران، زحمتکشان و طبقات تحت ستم جایگاه بسیار مهمی در مبارزه بشریت برای برابری و آزادی در برابر استثمار در طول تاریخ دارد. مثل همه ارزش‌ها، اول ماه می با مبارزه و هزینه‌های هنگفتی به وجود آمد. یاد و خاطره شهدای انقلاب و دموکراسی، ارزش‌آفرینان را در شخص شهدای اول ماه می با کمال احترام و سپاس گرامی می‌داریم. همزمان با گرامیداشت این روز مهم، بار دیگر بر این قول تاکید می‌کنیم که به شهدا وفادار خواهیم ماند و با گسترش مبارزات، یاد و خاطره آنها را محقق خواهیم کرد.

ما باید از اول ماه می بطوری که شایسته‌ی معنای آن باشد استقبال کنیم

مبارزه رو به رشد طبقه کارگر علیه استثمار سرمایه‌داری به طور فزاینده‌ای از سوی همه اقشار تحت ستم اجتماعی مورد حمایت قرار گرفته است و امروز علیه مدرنیته‌ی سرمایه‌داری به مبارزه خلق‌ها ، زنان، جوانان و همه اقشار اجتماعی که به دنبال برابری، آزادی و دموکراسی هستند، تبدیل شده است. با تبدیل شدن آن به یک مبارزه جهانی، به تمام بشریت تعلق یافته است. از این نظر، مبارزه برای سوسیالیسم اهمیت خود را از دست نداده است، معنای آن بیش از پیش رشد کرده و مسئولیت جنبش سوسیالیستی افزایش یافته است. امروز مسئولیت همه جنبش‌های آزادی‌خواه دموکراتیک که با مدرنیته سرمایه‌داری مبارزه می‌کنند، به‌ویژه جنبش‌های سوسیالیستی، افزایش یافته و با مسئولیت غلبه بر نظام مدرنیسم سرمایه‌داری و راهبری برای تضمین رستگاری همه بشریت روبرو شده‌اند. اقدام با این آگاهی از مسئولیت، ایجاد تعمیق در این زمینه و توسعه ظهور‌های قوی در غلبه بر نظام مدرنیته سرمایه‌داری و پایان دادن به استثمار تعیین‌کننده خواهد بود. با آگاهی از این مسئولیت تاریخی، ما باید آگاهی از آزادی را عمیق‌تر کنیم، بر ذهنیت مردانه غلبه کنیم و زندگی جمعی اکولوژیکی و دموکراتیک را توسعه دهیم. ما باید با تقویت بیشتر اتحاد و همبستگی خود در برابر مدرنیته سرمایه‌داری، از اول ماه می بطوری که شایسته‌ی معنای آن باشد استقبال کنیم و جشن بگیریم.

از میان برداشتن نظام استثمار ضروری شده است

رهبران تاریخی سوسیالیسم اظهار داشتند که مدرنیته سرمایه‌داری خصلت استثماری فزاینده‌ای پیدا می‌کند و به نظم استثمار نامحدود تبدیل می‌شود و حذف این نظام استثمار اساسی‌ترین وظیفه انسانی است. امروز ما خیلی بهتر می‌بینیم که تاریخ صحت تشخیص آنها را ثابت کرده است. مدرنیته سرمایه‌داری با انگیزه خود برای کسب حداکثر سود، با از بین بردن تمام ارزش‌های بشری، توسعه فردگرایی و خودخواهی و ایجاد ویرانی زیست‌محیطی، زندگی را به نقطه انقراض رسانده است. نه جامعه و نه طبیعتی که ما در آن زندگی می‌کنیم دیگر نمی‌توانند مدرنیته سرمایه‌داری را تحمل کنند. حذف این نظام استثمار و ساختن یک زندگی دموکراتیک، جمعی، برابری‌طلبانه، آزادیخواهانه و زیست‌محیطی ضروری شده است. راه دستیابی به این امر، توسعه وحدت و همبستگی است که گوهر اول ماه می را بیان می‌کند و تضمین می‌کند که مبارزه برای سوسیالیسم و دموکراسی از اتحاد و همبستگی با مبارزه خلق‌ها و زنان می‌گذرد.

رهبر آپو افقی را به مبارزه برای سوسیالیسم بخشیده است

انقلاب آزادی کوردستان به عنوان بخشی از مبارزه برای سوسیالیسم شکل گرفت. رهبر آپو نه تنها برای آزادی مردم کورد، بلکه برای آزادی همه خلق‌ها و ستمدیدگان مبارزه نمود و همواره در جستجو و تلاش برای این بوده است. وی مبارزه مردم کورد را بخشی از مبارزه خلق‌های ترکیه و خاورمیانه و نیروی پیشگام آن قرار داده و درک و نگرش مبارزه مشترک و زندگی مشترک را توسعه داده است. رهبر آپو اصرار زیادی بر توسعه آن داشته است. انقلابی که در روژاوا پدید آمد، توسعه‌ای که خلق‌های ایران و روژهلات کوردستان در پرتو فلسفه ژن، ژیان، آزادی تجربه کردند، عقب‌نشینی فاشیسم آک‌پ-م‌ه‌پ در ترکیه و تحولاتی که نیروهای دموکراتیک به دست آوردند، نتیجه این اصرار بود. از سوی دیگر، رهبر آپو با توسعه پارادایم سوسیالیسم غیر دولتی مبتنی بر آزادی زنان، دموکراسی و محیط‌زیست و تئوری مدرنیته دموکراتیک در مقابل حیات مدرنیته سرمایه‌داری، تلاش کرد تا انسداد نظری-ایده‌ای را از میان بردارد و به مبارزه سوسیالیستی افق ببخشد. این کمک‌های رهبر آپو از اهمیت تاریخی بالایی برخوردار است.

فراخوان به جنبش‌های سوسیالیستی و دموکراتیک برای شرکت در کارزار آزادی

همه اینها نشان می‌دهد که رهبر آپو با مسئولیت تاریخی عمل نمود. ما از همه جنبش‌های سوسیالیستی و دمکراتیک می‌خواهیم که در راستای تلاش‌ها و موضع مبارزاتی رهبر آپو، با اتحاد و همبستگی با خلق کورد در روز اول ماه می، در برابر انزوای مطلق تحمیل شده بر رهبر آپو موضع بگیرند و به کارزار آزادی که هدف آن آزادی جسمانی رهبر آپو است، بپیوندند.

مردم کورد نیز باید قویا از اول ماه می صیانت کنند، در روز اول ماه می به خیابان‌ها بیایند و با طبقه کارگر و مردم همبستگی خود را نشان دهند، خواسته‌های خود را برای آزادی به شدت فریاد بزنند و با مطالبه آزادی جسمانی رهبر آپو، کارزار آزادی جهانی را به سطح توده‌ای برسانند. با این احساس و نگرش، یک بار دیگر اول ماه می را تبریک می‌گوییم و از همه مردم، زنان، جوانان و دوستان بویژه مردم کوردستان دعوت می‌کنیم تا در اول ماه می به میدان بیایند و با همبستگی با کارگران و زحمتکشان، مبارزه برای برابری، آزادی و دموکراسی را در سراسر جهان بالا ببرند و بر این اساس اول ماه می را جشن بگیرند.»