فرمانده فدائی مقاومت جیلوی کوچک‌: باور دَیندار

یکی از نشانه‌های مرحله انقلابی شاهین‌های زاگرس فرمانده فدائی جیلوی کوچک باور دَیندار بود که برای رفقا و خلق کورد به مشعل مبارزه تبدیل شد.

شهید

در شب ۲۳ آوریل ۲۰۲۱ دشمن یکبار دیگر به کوهساران زاگرس حمله کرد. در آن غروب بمبارانی دشوار علیه منطقه آواشین صورت گرفت و سربازانی هلی‌بُرد کردند. یکی از مناطقی که ارتش ترکیه می‌خواست به اشغال خود در آورد، منطقه جیلوی کوچک در زاپ بود.

گریلا باور دیندار‌‌‌‌ ‌(امید هان) نیز فرمانده منطقه جیلوی کوچک بود. او برای رفقای خود در این منطقه پیشاهنگی می‌کرد.

باور دیندار سال ۱۹۹۴ در منطقه گم‌گم موش در خانواد‌ه‌ای میهن دوست به دنیا آمد. تولد باور برای خانواده به مثابه امید زندگی بود، به همین دلیل نام امید را بر او نهادند. امید زمانیکه بزرگ شد این بار باید به امید کوردستان مبدل می‌شد. باور در زندگی خود با فرهنگ کوردی و ارزش‌های میهن‌دوستی رشد پیدا کرده بود و به یکی از فرزندان مقاومتگر میادین مبدل شد. علیرغم اینکه دانش‌آموزی موفق بود به دلیل تناقضاتش با سیستم حاکمه، پس از پیش‌دانشگاهی تحصیل در سیستم حاکمه را کنار گذاشت، در برابر حملات دشمن که ضد خلق انجام می‌شد در کنش‌های جوانان شرکت جست و مبارزه را آغاز کرد.

باور در کنش‌های نافرمانی مدنی و محکوم کردن دولت اشغالگر ترکیه مشارکت می‌کرد، همچنین خانواده‌ او بارها به هدف حملات دشمن مبدل شد. در نتیجه این حملات دستگیر شد و ۶ ماه در زندان دشمن شکنجه شد. باور پس از آزاد شدن دیگر تصمیم خود را گرفته بود. در زمان مقاومت خودمدیریتی که در هر بخش از کوردستان آغاز شد، حملات وحشیانه‌ی برعلیه خلق و جوانان کورد را دید. او تصمیم گرفت که زمان انتقام فرا رسیده است و با این تصمیم به سوی کوهستان‌های آزاد رفت. با این باور، به عضویت صفوف گریلا درآمد و خود را باور نام نهاد.

بارها از مرگ رهایی یافت

باور که عاشق کوهستان‌های آزاد بود در کوهستان قندیل یکبار دیگر عظمت پ‌ک‌ک را دید. مبارزان پ‌ک‌ک انسان‌هایی دارای باور و عقیده هستند. گریلا باور یکی از کادرهای پیشاهنگ پ‌ک‌ک، مقاومتگر بزرگ کمال ‌پیر را برای خود نمونه قرار داده بود و به منطقه زاگرس وارد شد. در سال ۲۰۱۹ در منطقه زاپ به عنوان فرمانده یگان انتخاب شده و در بسیاری از عملیات‌ها شرکت کرد. در جنگ بارها از مرگ رهایی یافت. خشم باور دیندار در مقابل دشمن هر روز بزگتر می‌شد و با ایستار مصمم و جسورانه خود در میان رفقای خود از علاقه و احترام بسیاری برخوردار بود.

باور در منطقه جیلوی کوچک هم خود و هم رفقایش را برای جنگ تونل‌ها آماده می‌کرد و عملیات‌های زمینی را سازماندهی می‌کرد.

معیارهای فرماندهی جنگ در کاراکتر انقلابی باور مشخصا نمود یافته بود. او به نمونه فرمانده‌ پیروزمند در زمان خود مبدل شد. در کوهستان جیلو‌ی کوچک در دل تونل‌های جنگ، صبورانه،‌ با پیش‌بینی‌های درست دربرابر دشمن مقاومت کرده و با تاکتیک‌های نوین دشمن را شکست داد. در برابر حملات دشمن برعلیه مناطق آواشین و زاپ سکوت نکرد. فرمانده همیشه برای عملیات‌های جدید نقشه داشت، در بسیاری از عملیات‌هایی که ضرباتی سهمگین به دشمن وارد آورد شرکت کرد. باور با روح فدائی آپویی و شجاعت بزرگ برای عملیات‌های هجومی پیشاهنگی کرد و در آن عملیات‌ها با شیوه‌ای پیروزمند نقش‌ خود را ایفا نمود.

یکی از نشانه‌های مرحله انقلابی شاهین‌های زاگرس، فرمانده باور، با قهرمانی خود برضد حملات نابودگرانه دولت ترکیه از روز اول در خطوط مقدم جنگ حضور داشت. مورخ ۲۶ آوریل ۲۰۲۱ در دامنه تپه‌ی شهید سرخوبون در منطقه زاپ در خطوط مقدم در عملیات‌های ضد اشغالگری شرکت کرد. در این جنگ به سختی مجروح شد. فرمانده باور که بدست رفقایش به مکانی امن منتقل شد، مورخ ۳ می ۲۰۲۱ به کاروان شهدا پیوست.