تصویر

گوندوز: مطالبات‌مان را از شهر آمد به تمام جهان فریاد خواهیم زد

محمد شیرین گوندوز، رئیس مشترک سازمان استانی آمد حزب مناطق دموکراتیک (دب‌پ) گفت که آنها فراخوان آزادی و مذاکره را از شهر آمد خواهند داد و گفت: «ما مطالبات مردم کورد را از آمد به افکار عمومی کل جهان فریاد خواهیم زد.»

انزوای امرالی

محمد شیرین گوندوز، رئیس مشترک استانی آمد دب‌پ با توجه به شرایط انزوا که هیچ مبنای انسانی و قانونی ندارد و در جهان سابقه ندارد، گفت که دولت ترکیه با تحمیل سیاست انزوای خود مرتکب جنایت می‌شود. گوندوز با اشاره به اینکه بحران‌هایی که عمیقاً جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهند، مانند بحران اقتصادی، غارت زیست‌محیطی و سیاست‌های جنگی، نتیجه انزوا هستند، تأکید کرد که راه‌حل با انزوا مسدود می‌شود.

۴۲ ماه است که از وضعیت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان که ۲۵ سال است در انزوای شدید در زندان بسته امنیتی عالی نوع اِف امرالی گروگان گرفته شده است، هیچ اطلاعی در دسترس نیست. کارزار «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه‌حل دموکراتیک برای مسئله کورد» که از ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شده است نیز وارد مرحله جدیدی شده است. پلتفرم نهادهای دموکراتیک در تاریخ ۱۲ سپتامبر در استانبول و آمد بیانیه‌ای صادر کرد و اعلام کرد که در ۱۳ اکتبر تجمع بزرگی را با شعار «ما در برابر توطئه مقاومت می‌کنیم، برای آزادی در آمد تجمع می‌کنیم» ترتیب خواهند داد. آمادگی برای تجمع در شهرهای ترکیه و کوردستان ادامه دارد. محمد شیرین گوندوز، رئیس مشترک سازمان استانی «حزب مناطق دموکراتیک» (دب‌پ) در گفتگو با خبرگزاری فرات (ANF)، بر اهمیت شرکت در این تجمع تأکید کرد.

انزوای تحمیلی بر تمام عرصه‌های زندگی تحمیل شده است

گوندوز با بیان اینکه فضای انزوا حاکم شده است، گفت: «امروز انزوا نه تنها در امرالی بلکه در همه عرصه‌های زندگی کوردستان و کوردها تشدید شده است. در شخص آقای اوجالان یک خلق منزوی می‌شود. سیاست صد ساله نابودگری و همگون‌سازی ذهنیت دولتی به عنوان سیاست‌های جنگ ویژه علیه کوردها برجسته می‌شود. به همین دلیل است که ما انزوا را انزوای یک فرد یا زندان ارزیابی نمی‌کنیم. هیچ گونه مبنای قانونی نیز ندارد. این نتیجه یک رویکرد کاملاً سیاسی و خصمانه است. امروزه انزوا در سراسر جغرافیای ما و در سراسر خاورمیانه اثرات خود را نشان می‌دهد. در دنیا نمی‌توان نمونه‌ای از این شرایط انزوا را یافت که هیچ گونه مبنای انسانی و قانونی ندارد. ترکیه با سیاست انزوای خود مرتکب جنایت می‌شود.

انزوای تحمیلی در دستورکار انزوا

گوندوز با تاکید بر اینکه بحران‌هایی که جامعه را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد، مانند بحران اقتصادی، غارت زیست‌محیطی و سیاست‌های جنگی، نتیجه تحمیل انزوا است ادامه داد: «جامعه اکنون در وضعیت ناامیدکننده‌ای قرار دارد. راه‌حل همه این بحران‌ها در رهنمودی است که آقای اوجالان به افکار عمومی ارائه خواهد کرد. فقدان مطلق ارتباط، گفتگو و راه‌حل را مسدود می‌کند. دولت با فرار از راه‌حل مصمم است تا کشور را به ورطه نابودی بکشد. آنها خواسته‌های جامعه را نادیده می‌گیرند و تنها هدفشان این است که خود را سرپا نگه دارند. حتی تیتر شدن و بحث‌روز شدن انزوا به نوعی منزوی می‌شود. طوری رفتار می‌شود که انگار هیچ دستور کار انزوای تحمیلی وجود ندارد. ما به فریاد زدن ادامه خواهیم داد و هر آنچه را که آنها نادیده می‌گیرند نشان خواهیم داد. رسانه‌های ترکیه هیچ اقدامی علیه انزوا نمی‌بینند و آن را در جامعه منعکس نمی‌کنند. ما در همه جا به کنش‌ها و فعالیت‌های خود علیه این امر ادامه می‌دهیم. تا زمانی که دولت آک‌پ دستور کار انزوای تحمیلی را جدی بگیرد و روند گفتگو با آقای اوجالان را آغاز کند؛ تا زمانی که آزادی جسمانی آقای اوجالان تضمین شود، دست از این کنش‌ها برنخواهیم داشت.»

از شهر آمد به جهان اعلام خواهیم کرد

گوندوز مردم را به شرکت در تجمعی که در ۱۳ اکتبر برگزار می‌شود فراخواند و گفت: «ما از آزادی در برابر انزوا، گفتگو در برابر انزوا و راه‌حل در برابر انزوای تحمیلی دفاع می‌کنیم. صدها زندانی بیمار در زندان‌ها هستند. زندانیانی هستند که با وجود پایان یافتن دوران محکومیتشان، آزادی آنها به تعویق افتاده است. با در نظر گرفتن شرایط زندان، ما خواهان باز شدن درهای آزادی برای همه زندانیان بیمار هستیم. ما خواستار آزادی رفقای گروگان خود هستیم. ما خواستار آن هستیم که انزوای تحمیلی بر جناب عبدالله اوجالان که از سوی مردم کورد غیرقابل قبول و محکوم می‌شود، فورا پایان یابد. همه مردم ما به شرکت در تجمع ما در آمد جایی که با هم این مطالبات را فریاد خواهیم زد، دعوت شده‌اند. همه مردم ما باید فراخوان آزادی و مذاکره را از آمد بدهند و دست صلح را از آمد دراز کنند. مطالبه خلق کورد را از آمد به تمام دنیا اعلام خواهیم کرد.»