جمیل باییک: حاکمیت فاشیست آ.ک.پ کل خاورمیانه را تهدید می کند

ریاست مشترک شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان؛در گفتگویی با موسسه صلح کورد، به ارزیابی خطرات دولت ترکیه پرداختە و گفت: حکومت فاشیست ترک، نه تنها برای کوردها، بلکه تهدیدی علیه کل خاورمیانه است.

ریاست مشترک شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان؛در گفتگویی با موسسه صلح کورد، به ارزیابی خطرات دولت ترکیه پرداختە و گفت: حکومت فاشیست ترک، نه تنها برای کوردها، بلکه تهدیدی علیه کل خاورمیانه است.

ریاست مشترک شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان جمیل بایک به سوالات موسسه صلح کورد (kurdish peace insitute) پاسخ داد. این دیدار با زبان انگلیسی در سایت www.kurdishpeace.org منتشر شده و به شرح زیر است:

زمان انتخابات در ترکیه نزدیک می شود. رای دهندگان کورد تکلیف این انتخابات را مشخص می کنند، همزمان دولت اردوغان برای جلب حمایت بیشتر تمرکزش را بر خط  مشیی نژادپرستانە و رادیکال علیه کورد معطوف کرده است، از همین رو مسئله کورد مرکز ثقل این انتخابات خواهد بود. شما انتخابات را چگونه ارزیابی می کنید؟ از دید شما نتیجه قابل پیش بینی این پروسه چه خواهد بود و در برابر آن چکار می توانید بکنید؟

همانگونە که میدانیم در ۶ فوریه در ترکیه و کوردستان دو زمین لرزه قوی و پشت سرهم روی داد. طبق آمارهای دولت ترکیه تاکنون بیش از ۳۰ هزار نفر(تا هفتمین روز زلزله) جانشان را از دست داده اند. طبق ارزیابیها ها صدها هزار نفر جانشان را از دست داده اند. خلق ترکیه هم  اکنون از بیلان جنگ حاکمیت آ.ک.پ با کورد و حزب کارگران کوردستان مطلع شدە و بهایش را می دهند، لذا شمار قربانیان بالاتر است.

مشاهدە می شود که زمین لرزه به مسئله روز خلق در ترکیه مبدل شده  است و همە اطلاع دارند  چه ویرانی هایی به بار آورده است. لذا بهتر است یک ارزیابی جدیدی نسبت بە این رویداد داشته باشیم. معتقدم که در چنین شرایط دشواری، باید فراسیاسی برخورد شود، به شیوه ای اخلاقی و با حس انسانی با این مسالە تعامل برقرار شود. به همین دلیل و همانگونە که در رسانەها نیز اعلام شد، دستور دادە شد عملیات نظامی متوقف شود. به نمایندگی از ریاست مشترک شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان این دستور را بە نیروهایمان و افکار عمومی اعلام کردم. نیروهایمان در کلان شهرهای ترکیه و سایر شهرها هیچ اقدامی انجام نمی دهند. قطعاً موضع حکومت آ.ک.پ/م.ه.پ  در مقابل این تصمیم ما، جهت و مسیر اتفاقات آتی را تعیین می کند.

به انتخابات بپردازیم؛ به احتمال زیاد حکومت آ.ک.پ/م.ه.پ  در زمان مقرر انتخابات را برگزار نمی کند. در حقیقت آ.ک.پ بازنده است. بر این باورم در طول تاریخ ترکیه تا بەکنون مانند این دوره دزدی و فساد و قانون شکنی انجام نشده است. پسر، داماد، دختر، فامیل و نزدیکان اردوغان به دلیل فساد و رشوەگیری نامشان بر سر زبانها افتاده است. جامعه به خوبی از این مسالە اطلاع دارد. در مدت حاکمیت ۲۰ ساله علناً آشکار شده است که حکومت آ.ک.پ/م.ه.پ  تا جە اندازە ناعادل است، چقدر منفعت پرست بودە و بە تبعیض گدست می زند. جامعه هم این مسالە  را درک کرده است. می توان گفت اقتصاد ترکیه ویران شده است، تورم به بالاترین میزانش در ۴٠سال اخیر رسیده است. فقر و بیکاری در بالاترین حد است. همزمان بی ثباتی سیاسی افزایش یافته است. روند سیاسی آ.ک.پ/م.ه.پ  با سیاست کنونی جهان هم در تناقض است. اردوغان با ذهنیت عثمانی و نژادپرستانه خود، همه را به دشمن مبدل کرده است. لذا مشخص است که در انتخابات آتی آک.پ کنار زده می شود.

زمین لرزه بدون تردید بر انتخابات تاثیر می گذارد. حاکمیت فاشیست آ.ک.پ قطعاً این مسالە  را مورد توجه قرار می دهد. تنها کارتی که در دست آنها باقی مانده است دامن زدن بر نژادپرستی است. در حالی که جامعه از همه نظر دجار فقیر شدە است، فساد و دزدی زیاد شده است، فشار و ستم بر مردم تداوم دارد؛ اما جامعه مانند گذشته تحت تاثیر تبلیغات نژادپرستانه قرار نمی گیرد و به باور من مانند سابق از آ.ک.پ/م.ه.پ  حمایت نمی کنند. مشخص است که در انتخابات ائتلاف رنج و آزادی با رهبری حزب دمکراتیک خلقها تعیین کننده نتیجه است. ائتلاف جمهوری و ملت بە  خوبی بر این نکتە واقف است. بدون حمایت حزب دمکراتیک خلقها نه ائتلاف جمهوری و نه ملت قادر بە پیروزی نخواهند بود. انتخابات به تعویق بیفتد یا نیفتد این حقیقت عوض نمی شود. به باور من کدام کاندیدا یا ائتلاف به شیوەای مثبت و متحد با موضوع حل دموکراتیک مسئله کورد و دموکراتیزەکردن ترکیه برخورد کند، مورد پشتیبانی ائتلاف رنج و آزادی قرار می گیرد. حزب دمکراتیک خلقها این نقش تعیین کننده و اهمیت خود را با این محک ارزیابی می کند. اگر انتخابات در زمان مقرر خود هم برگزار شود، حزب دمکراتیک خلقها و نیروهای دموکراتیک برای آن آمادەاند. همچنان که می دانیم موضوع تعطیل کردن و ممنوعیت حزب دمکراتیک خلقها در دستور کار قرار دارد. حاکمیت آ.ک.پ/م.ه.پ  به احتمال زیاد حزب دمکراتیک خلقها را تعطیل می کنند. سیاسیون دموکراتیک کورد و سایر نیروهای دموکراتیک ترکیه آمادگی این را دارند تا بنابر اتفاقات پیش بینی شده و با راهکارها و بدیل های متفاوت در انتخابات شرکت کنند. می دانم که با وضعیت فعلی شان نتیجه انتخابات را رقم می زنند.

ترکیه ادعا می کند که حزب کارگران کوردستان در شمال و شرق سوریه حضور دارد و این مسالە را بە عنوان تهدیدی برای امنیت ترکیه بەکار می گیرد. به همین دلیل به حمله زمینی مجدد تهدید می کند. با شمال و شرق سوریه چە ارتباطاتی دارید؟ حملەای این چنینی چه تاثیری بر توان و قدرت محرکه سیاسی و نظامی کورد خواهد داشت؟

پیش از هر چیز بر خلاف ادعاهای ترکیه، حزب کارگران کوردستان نه سوریه و نه شمال و شرق آن را برای حمله به امنیت ترکیه به کار نمی برد. این کذب محضی است کە از طرف دولت ترکیه نسبت بە آن تبلیغ می شود. ترکیە تلاش می کند برای حملات اشغالگرانه و نسل کشی خود در این منطقە بهانه تراشی کند. حزب کارگران کوردستان درمقابل داعش و برای حفاظت از کوردها، اعراب، مسیحیان و ارزشهای انسانی به شمال و شرق سوریه رفت.

این یک حقیقت است که حزب کارگران کوردستان در جنگ با داعش، قربانیها و بهای زیادی داد، به شیوەای نستوە و بی نظیر مقاومت کرد و قدرت داعش را شکست داد و از این طریق بە تمام بشریت خدمت نمود. بویژه در زمان جنگ کوبانی با سند و مدرک آشکار شد که حاکمیت آ.ک.پ/م.ه.پ  چگونه داعش را مورد حمایت همەجانبه خود قرار داد، آن را سازماندهی کرد، مسلح  کرد و آنها را به جان کورد و مردم سوریه انداخت. اردوغان بر این مبنا و محاسبات گفته بود: کوبانی در آستانه سقوط است و شکست می خورد. درمقابل آن با مقاومت جانفدایی حزب کارگران کوردستان، یگانهای مدافع خلق، یگانهای مدافع زنان و حمایت نیروهای ائتلاف بین المللی با رهبری آمریکا، کوبانی سقوط نکرد و بالعکس پیروز شد و از طریق این پیروزی ضربه مهلکی به داعش فاشیست زده شد. حزب کارگران کوردستان پس از شکست داعش، نیروهایش را از شمال و شرق سوریه- روژآوا- فراخواند و تنها عدەای از هوالان بیمار، مسن و مجروح در آنجا ماندند.

ارتباط ما با شمال و شرق سوریه/ روژآوا نزدیک به نیم قرن است ادامه دارد. رهبر آپو  مدت ٢٠ سال در سوریه ماند. در آن ٢٠سال با گروههای زیادی دیدار کرد، جلسه تشکیل داد و رابطه درست کرد. نه فقط در میان کوردها در روژآوا، بلکه درمیان اعراب و مسیحیان نیز مورد اعتماد قرار گرفت و در میان آنها به ارزش بزرگی مبدل شد. در حال حاضر جوامع عرب و مسیحی ەبا راهپیمایی، تجمع، اعتراض جمعی و با جمع آوری میلیونها امضاء، این حقیقت را نشان داده اند. لذا رابطه ما با شمال و شرق سوریه صرفاً در این چهارچوب بودە است. ما حفاظت از مردم سوریه را درمقابل مزدوران فاشیست داعش که از دولت ترکیه تغذیه می شدند، وظیفه انسانی خود می دانستیم. لذا بسیار طبیعی است که کورد و مردمان سوریه، حزب کارگران کوردستان را دوست داشتە و از آن حمایت کنند.