خلیل گونش، زندانی سیاسی کورد در زندان جانباخت

زندانی سیاسی کورد، خلیل گونش که دادگستری ترک بارها با درخواست آزادی وی مخالفت کرده بود پس از ٢٨ سال حبس در زندان آمد جانباخت و به خیل شهیدان راه آزادی کوردستان پیوست

خلیل گونش صبح امروز (چهارشنبه ١۵ دسامبر/ ٢۴ آذر) در زندان گروه F شماره ٢ آمَد جانباخت. این زندانی سیاسی کورد در فهرست زندانیان بیمار جمعیت حقوق بشر IHD قرار داشت و درخواست‌های مکرر برای آزادی وی با مخالفت دادگستری رژیم ترک مواجه شده بود.

خلیل گونش روز ٢ ژانویه ١٩٩٣ در ٢٣ سالگی دستگیر شد و به زندان ابد محکوم گردید. گونش مدتی طولانی به دلیل ابتلا به سرطان ریه و استخوان تحت مداوا بود و تاکنون به ١۵ زندان تبعید شده است. بیماریهای مزمن گونش در پی شکنجه‌های وحشیانه وی در زندان بروز کردند. به دلیل شکستن دنده‌های قفسه سینه در حین شکنجه‌ ریه‌ها و قلب وی دچار مشکل شدند و از آن زمان بسختی نفس می‌کشید. شرایط بد بهداشتی، تغذیه نامناسب و نگهداری در زندان بر بیماری‌های وی افزود.

مخالفت با آزادی

سال ٢٠٠٧ حین تومورگرافی ریه ده‌ها تومور سرطانی به اندازه ١ سانتی‌متر در ریه‌های وی شناسایی شدند. حین عمل جراحی دنده‌های شکسته شده قفسه سینه وی مشخص شد که به سرطان استخوان مبتلا شده است. به همین دلیل گونش ٢ بار تحت عمل جراحی قرار گرفت و سال ٢٠٠٩ پزشکان وی اعلام کرده بودند تا پایان عمر باید از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده کند.

مصرف داروهای با دوز بالا منجر به اختلال استرس شدید، صرع، گلوکوم در هر دو چشم، فتق در گردن و سنگ کلیه در خلیل گونش شده بود. با اینکه بیمارستان آموزشی آمَد روز ٢٩ ژانویه ٢٠١۴ در نتیجه درخواست وکلا گزارشی مبنی بر "عدم توانایی باقی ماندن در زندان" صادر کرده بود اما پزشکی قانونی ترک در گزارشی مدعی شده بود که گونش "می‌تواند به تنهایی در زندان بماند". به دلیل تشدید سرطان در ژوئیه ٢٠١۴ وکلای گونش به دادگاه قانون اساسی مراجعه کردند اما درخواست آنان رد شده بود.

تحمیل مرگ

٣ اکتبر ٢٠٢٠ خواهر خلیل گونش در ۴۴۵مین هفته تحصن کمیسیون حقوق زندانیان IHD در استانبول در سخنانی گفته بود:"مرگ را بر برادرم تحمیل می‌کنند."