خودِدا الیاس: انگار خانه من منفجر شد نه ساختمان مجلس!

ساختمان مجلس مردمی سنون ۲ سال پیش توسط جاسوسان منفجر شد. خوددا الیاس که در آن زمان رئیس مشترک مجلس بود گفت: «ما مجلس را خانه خود می‌دیدیم، احساس می‌کردم خانه من منفجر شده است نه مجلس.»

در ۱۵ ژوئن ۲۰۲۲ مجلس مردمی سنون با مین منفجر شد، در این حمله یک پسر ۱۲ ساله به نام صلاح ناسو شهید و ۸ نفر دیگر مجروح شدند. یکی از مجروحان ابراهیم درویش عودی بود که به شدت مجروح شد. وی به بیمارستان موصل منتقل شد و یک هفته بعد در بیمارستان جان باخت. بعدها جاسوسان میت و پ‌د‌ک اعتراف کردند که این حمله را انجام داده‌اند و عامل شهادت این افراد بوده‌اند. خوددا الیاس، رئیس مشترک هیئت اجرایی شنگال که در آن زمان رئیس مجلس مردمی سنون بود، در گفتگو با خبرگزاری فرات گفت: «انفجار مجلس مردمی سنون به اندازه روز «فرمان» دردناک بود.»

خوددا الیاس اعلام کرد که مجلس مردمی سنون در ۱۵ اکتبر ۲۰۱۷ بر اساس خواست خلق سنون تأسیس شد و در مورد کار این مجمع چنین بیان کرد: «خلق سنون پس از آنکه مجلس شنگال مدل جدیدی را در سال ۲۰۱۵ ارائه کرد خواستار تأسیس مجلس خود شدند. در آن زمان نه نیروهای عراق در منطقه بودند و نه حزب دمکرات کوردستان در سرزمین ما از خلق ایزدی حمایت می‌کرد. در آن شرایط، ساختن مجلس امری عادی نبود، اما به لطف کسانی که در کوه‌ها مقاومت کردند، مجلس روی پای خود ماند و الگویی برای عراق شد.»

خلق به هیچ نیرویی در آن دوران اعتماد نداشت بنابراین مجلس را تشکیل دادیم

خوددا الیاس رئیس مشترک هیئت اجرایی، دلیل تأسیس مجلس خودمدیریتی و شاخه‌های آن را فرار حزب دمکرات کوردستان  و اینکه در آن زمان کسی از خلق شنگال حفاظت نکرد، عنوان کرد و ادامه داد: «اگر سال ۲۰۱۴ را به یاد بیاوریم، هیچ کس از خلق ایزدی محافظت نکرد و آنها را در مقابل نسل‌کشی رها کردند. در سال ۲۰۱۷ به همین ترتیب حزب دمکرات کوردستان بار دیگر به خلق ایزدی پشت کرد و از شنگال گریخت. جامعه ایزدی دیگر به هیچ نیروی خارجی اعتماد ندارد، به همین دلیل مجلس تأسیس شد، ما نیروهای نظامی داریم و می‌توانیم خودمان را اداره کنیم.»

بارها برای شکستن سیستم خودمدیرتی تلاش کردند

الیاس با یادآوری اینکه در سال‌های گذشته با هدف قرار دادن فرماندهان و رهبران جامعه ایزدی، تلاش شد تا جامعه ایزدی را یک گام به عقب برگرداند، ادامه داد: «نیروهای حاکم بارها تلاش کرده‌اند تا سیستم خودمدیریتی در شنگال را ناکارآمد کنند. بسیاری از فرماندهان ما هدف قرار گرفتند و به شهادت رسیدند. شوراها و نهادهای ما مورد حمله قرار گرفتند، از هر روش کثیفی بر علیه خلق ما استفاده شد. اما این هجمه تاثیری بر جامعه ما نداشت و روز به روز کار خود را گسترش دادیم و تقویت کردیم.»

پ‌د‌ک با این حمله یک بار دیگر چهره سیاه خود را نشان داد

الیاس با بیان اینکه به این دلیل که مجلس مردمی سنون مدام در حال انجام وظیفه و حل مشکلات مردم بود مورد حمله جاسوسان و خودفروشان قرار گرفت گفت: «زمانی که مجلس منفجر شد بسیاری از افراد حزب دمکرات کوردستان در رسانه‌ها صحبت کردند و گفتند که در مجلس سنون جلسه پ‌ک‌ک برگزار شده و ۱۵ نفر از مقامات آنها کشته شدند. آنهایی که شهید شدند خلق مدنی ما بودند، اما همچنان برای پ‌د‌ک سخت بود که بگوید شهید هستند. شهدا چه کسانی بودند؟ این پسر صلاح ناسو و فعال ایزدی ابراهیم درویش عودی نام داشت. اینها فرماندهان پ‌ک‌ک هستند یا بچه‌ها و رفقای ما بودند؟ حزب دمکرات کوردستان با این حمله بار دیگر چهره سیاه خود را به جامعه ایزدی نشان داد. علت انفجار مجلس این بود که خلق ما در اردوگاه‌های باشور به وطن خود باز می‌گشتند. آنها می‌خواستند از خود در برابر این حمله محافظت کنند. با دستگیری جاسوسان حزب دمکرات کوردستان و میت یک بار دیگر مشخص شد که چه کسانی در این کار دست دارند و چه اهدافی دنبال می‌شود.»

انفجار مجلس مثل «فرمان» بود

الیاس رئیس مشترک هیئت اجرایی شنگال از لحظه انفجار مجلس صحبت کرد و گفت: «وقتی شنیدم مجلس هدف قرار گرفته است، احساسات عجیبی داشتم. برای من مثل یک لحظه دیگر از روز فرمان بود. چون مجلس را خانه خود می‌دیدیم، به اندازه‌ای که در مجلس و در میان خلق خود وقت می‌گذاشتیم، در خانه خود نمی‌گذراندیم. بارها این احساس را داشتم که خانه‌ام منفجر شده است نه مجلس.»

میت و پ‌د‌ک از جوانان جاسوسی می‌کنند

الیاس در پایان در مورد جاسوسان پ‌د‌ک و میت صحبت کرده و از خانواده‌های جامعه ایزدی خواسته است که فرزندان خود را در دام دشمنی که به خون آنها تشنه است و ریشه‌هایشان را هدف قرار داده، نیندازند. وی گفت: «یکی از آنها هر روز به مجلس ما سر می‌زد. ما بیش از اعضای خود برایش احترام قائل بودیم، اما نمی‌دانستیم که او جاسوس است و برنامه‌ای در پیش است.

چگونه یک انسان می‌تواند شریک جرم دشمن خود باشد؟ ما اینجا از خلق خود می‌خواهیم، ​​چشمتان به فرزندانتان باشد.»