خودمدیریتی دمکراتیک شنگال‌: اراده خلق از تمام حملات نیرومندتر است

خودمدیریتی دمکراتیک شنگال در سالگرد، واقعه انفجار مجلس خلق در منطقه سِنون، یاد شهدای این مجلس را گرامی‌داشته و این پیام را داد: ‌«خواستند اراده‌ای را که پس از قتل‌عام ایجاد شده است را شکست دهند. اما این اراده ایجاد شده،‌ از تمام حملات قویتر است.‌»

بیانیه خودمدیرتی شنگال

۱۵ژوئن ۲۰۲۲ مجلس خلق درمنطقه سِنون وابسته به خودمدیریتی دمکراتیک شنگال از سوی جاسوسان حزب دمکرات کوردستان ‌(پ‌د‌ک) و استخبارات ترکیه ‌(میت) که جامعه ایزدی آنان را ‌«دشمن ریشه» نام نهاده است،‌ منفجر شد. براثر این حمله،‌ کودکی به نام‌ صلاح شوان خدر و ابراهیم درویش شهید شدند. هئیت مدیریت شنگال و مجلس خودمدیریتی شنگال در سالگرد این واقعه، در ساختمان این مجلس که این رخداد در آن به وقوع پیوسته بود،‌ یک بیانیه مشترک دادند.

بیانیه از سوی ریاست‌مشترک هیئت مدیریت شنگال، خودِدا الیاس و عضو مجلس خودمدیریتی شنگال، نیام خلف قرائت شد.

در ابتدا خوددا الیاس یاد شهدای این مجلس را گرامی داشت و اینچنین سخنان خود را آغاز کرد‌: ‌«مجلس خلق در منطقه سِنون بدست خائنان منفجر شد. تمام کسانی‌ که در این مجلس شهید شدند از شهدای دمکراسی و آزادی می‌باشند و یادشان را گرامی می‌داریم. حملات علیه جامعه ایزدی،‌ خلق کورد و کوردستان توسط دشمنان ریشه، ادامه دارند. در سال ۲۰۱۴ جامعه ایزدی ما آواره شد و دشمن‌ نمی‌خواست دوباره به زادگاه خود برگردند. زمانیکه خلق بازگشت،‌ اراده و نیروی خود را ایجاد نمود، اینبار دشمن برای شکست دادن این اراده، حملاتی را صورت داد. دشمن نمی‌خواهد جامعه ما اراده خود را ایجاد کند. نمی‌خواهد نیروها دفاعی خلق ما تشکیل شود.‌»

‌«اراده ما از تانک و توپ نیرومندتر است»

خوددا الیاس اعلام کرد که جامعه ایزدی باید اطمینان خاطر داشته باشد که دیگر اراده‌ای در شنگال ایجاد شده است و اینچنین ادامه داد‌: ‌«ما به خلق‌خود می‌گوییم، اطمینان‌خاطر داشته باشند، اراده‌ای در شنگال ایجاد شده است. این نیز اراده‌ای انسانی،‌ اجتماعی، اخلاقی و دفاعی است. خلق ما باید بداند که ما هرگز عقب نشینی نمی‌کنیم. اگر دشمن بی‌وقفه حمله کند نیز، دیگر این زمان هیچ شباهتی با زمان فرمان ندارد.‌ (ایزدیان به قتل‌عام و نسل‌کشی‌هایی که علیه آنان صورت گرفته فرمان می‌گویند) ما در مقابل حملات دشمنان و خائنان، حتی یک گام به عقب برنمی‌داریم. قولی که به شهدا داده‌ایم را عملی خواهیم کرد. اراده‌ای که ایجاد شده است از تانک و توپ و این حملات نیرومندتر است. اراده جامعه ایزدی از خائنان قویتر است. در طول ۷۴ فرمان تسلیم نشدیم و تسلیم نخواهیم شد.‌»

‌«ما روز به روز نیروی خود را قدرتمندتر می‌کنیم»

عضو مجلس خودمدیریتی دمکراتیک شنگال، نیام خلف نیز این رخداد را یاد آورد شد و گفت‌: ‌«ما یاد ابراهیم درویش و کودکی به نام صلاح را گرامی می‌داریم و این حمله را محکوم می‌کنیم. زمانیکه ما نیرویی در کوهستان شنگال ایجاد کردیم، می‌دانستیم که روزی این چنین حملاتی به وقوع خواهد پیوست. اما ما هرگز عقب نشینی نکردیم. اولین‌بار ما در زمان فرمان، نیروی خود را ایجاد کردیم. سپس کودکان ما بدست دولت ترکیه شهید شدند. باید بدانند که ما عقب نشینی نخواهیم کرد.‌»

این بیانیه با سردادن شعارهای ‌«شهدا نمی‌میرند» و ‌«مُرده‌باد خیانت» به پایان رسید.