ک‌ج‌ک یاد شیخ سعید و یارانش را گرامی داشت

ریاست مشترک شورای اجرایی ک‌ج‌ک با گرامیداشت یاد و خاطره شیخ سعید و یارانش، از مردم کورد، خلق‌ها و نیروهای آزادیخواه خواست تا «مبارزه مشترک و متحد علیه حکومت غاصب، نسل‌کش، نژادپرست، دشمن آزادی و دموکراسی آک‌پ-م‌ه‌پ را گسترش دهند.»

شیخ سعید

ریاست مشترک شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک‌ج‌ک) در سالگرد اعدام شهید شیخ سعید و دیگر یارانش با احترام از آنها یاد کرد.

ریاست مشترک شورای اجرایی ک‌ج‌ک به مناسبت سالگرد اعدام شیخ سعید و یارانش توسط دولت ترکیه در ۲۹ ژوئن ۱۹۲۵ بیانیه کتبی صادر کرد. ریاست مشترک ک‌ج‌ک با بیان اینکه؛ به عنوان جنبش آزادی کورد، یک بار دیگر یاد و خاطره شهید شیخ سعید و یارانش را در سالگرد اعدام آنها گرامی داشت، یاد و خاطره همه شهدای کوردستان را با قدردانی گرامی داشت، تصریح کرد که آنها با احترام در قبال یاد و خاطره آنها سر تعظیم فرود آورده و عهدی را که به شهدا داده‌اند را تکرار کرد.

نتیجه ذهنیت مبتنی بر انکار کورد

ریاست مشترک شورای اجرایی ک‌ج‌ک با تاکید بر اینکه اعدام شیخ سعید و یارانش نتیجه ذهنیتی مبتنی بر انکار کورد بود، در ادامه بیانیه‌اش چنین ادامه داد: «به محض تاسیس جمهوری، وجود مردم کورد تکذیب شد، به وعده‌هایی که به آنها داده شد عمل نشد و مردم کورد از حقوق ملی دموکراتیک خود محروم و بدون قانون رها شدند.»

آنها مخالفت مردم کورد را رهبری کردند

مردم کورد به این انکار و غیرقانونی که بر آنها تحمیل شده بود اعتراض کردند. شیخ سعید و یارانش پیشگام این اعتراض مردم کورد و با انکار و بی‌عدالتی مبارزه کردند. از این حیث، مبارزاتی که توسط شیخ سعید شکل گرفته مشروع و دموکراتیک است و در تاریخ کوردستان جایگاه مهمی دارد. بیانگر نگرش و مبارزه مردم کورد در برابر انکار، تخریب و نسل‌کشی است. این روند از آن جهت حائز اهمیت است که مقاومت خلق کورد در برابر انکار و نگرش آنها به آزادی را آشکار می‌کند و شخصیت دولت ترکیه و رویکرد آن به مردم کورد نیز در این روند نمایان شد. شکل‌گیری ذهنیت و سیاست مبتنی بر نسل‌کشی کوردها با سرکوب مقاومت شیخ سعید و اعدام رهبران آن آغاز شد و این روند تا امروز ادامه دارد.

آغاز روند جدید مبتنی بر نسل‌کشی

توسل دولت به سرکوب این قیام مردم کورد از طریق قتل‌عام و اعدام، روند جدیدی را بر اساس نسل‌کشی در کوردستان آغاز کرده است. پس از این تاریخ، روند کشتارها در کوردستان آغاز شد و نسل‌کشی در سراسر کشور به ویژه در آگری، درسیم و زیلان انجام شد. از همین رو؛ رهبر آپو رویکرد دولت به مقاومت شیخ سعید را به عنوان تاریخ آغاز نسل‌کشی کوردها بیان می‌کند. اولین قوانین و سازوکارهای نسل‌کشی در این فرآیند شکل گرفت و به اجرا درآمد. اینها بعدها به عنوان «طرح اصلاحات شرق» رسمیت یافت. طرح اصلاحات شرق تنها قانون اساسی واقعی و بدون تغییر دولت ترکیه است. تمام قوانین و سازوکارهای دیگری که بعداً وضع شد، بر اساس خدمت به طرح اصلاحات شرق، یعنی تحقق نسل‌کشی کوردها وجود دارد. تنها قانونی که در ترکیه کار می‌کند قانون نسل‌کشی کوردها است.

ذهنیت نسل‌کشی تغییر نکرده است

متاسفانه با وجود گذشت یک قرن، دولت ترکیه ذهنیت استعماری نسل‌کشی خود را تغییر نداده است. کسانی که بر دولت حکومت می‌کردند این سیاست استعماری نسل‌کشی را ادامه دادند. امروز، این سیاست استعمارگر نسل‌کشی توسط دولت فاشیست آک‌پ-م‌ه‌پ نمایندگی و اجرا می‌شود. در واقع، با ورود جمهوری به قرن دوم خود، دولت آک‌پ-م‌ه‌پ اعلام کرد که با تکمیل نسل‌کشی کوردها به جنبش آزادی کوردها پایان داده و هستی کورد را از بین خواهد برد و برای این منظور به همه جانبه‌ترین حملات، اشغال و قتل‌عام متوسل شد. انزوای مطلق رهبر آپو، حمله به مردم و جنبش آزادی‌اش، حملات به روژاوا، غصب اراده مردم از طریق سیاست‌های قیم و شیوه‌های جنگ ویژه همه برای این منظور بود.

جامع‌ترین مقاومت در تاریخ کورد

با این حال، مردم کورد فراگیرترین مقاومت تاریخ خود را در برابر فاشیسم آک‌پ-م‌ه‌پ نشان دادند و از این امر جلوگیری کردند. مردم کورد با این نگرش انتقام شیخ سعیدها، سیدرضاها، قاضی محمدها را گرفته‌اند و همچنان ادامه می‌دهند. بدون شک حکومت آک‌پ-م‌ه‌پ از هدف نسل‌کشی خود دست برنداشته است، اما در برابر مقاومت و مبارزه همه‌جانبه مردم کوردستان شکست خورده، افشا شده و قادر به ادامه حیات نیست.

بهترین راه پایبندی به خاطرات آنها مبارزه است

مردم ما، خلق‌های ما، کارگران و زحمتکشان، زنان و تمامی نیروهای دموکراتیک، سوسیالیست و آزادیخواه ما می‌توانند با مبارزه مشترک و یکپارچه به این رژیم اشغالگر، نسل‌کش، قیمی، غاصب آک‌پ-م‌ه‌پ پایان دهند و راه را برای کوردستان آزاد و ترکیه دموکراتیک هموار کنند. بهترین راه برای التزام به یاد شیخ سعیدها، ادامه این مبارزه و به موفقیت رساندن آن است. بر این اساس، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شیخ سعید و یارانش بار دیگر، از همگان به ویژه مردم خود می‌خواهیم تا مبارزه با حکومت آک‌پ-م‌ه‌پ را که یک حکومت قیمی، نسل‌کش، نژادپرست، دشمن آزادی و دموکراسی است، تشدید کنند.»