ک‌ژک: کمیته وزیران اتحادیه اروپا باید اقدام فوری را آغاز کند!

کوردیناسیون ک‌ژک گفت: «کمیته وزیران اتحادیه اروپا باید برای پایان دادن به قانون‌ستیزی در امرالی یک اقدام فوری را آغاز کند. بایستی کسی دیگر نظاره‌گر شکنجه نباشد، بلکه باید پیش‌گیرنده باشند.»

بیانیه ک‌ژک

کوردیناسیون کنفدرالیسم زنان کوردستان (ک‌ژک) در بیانیه کتبی خود در خصوص تصمیم کمیته وزیران شورای اروپا درباره رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان اعلام کرد:

«رژیم غیرانسانی خاصی در امرالی وجود دارد که دارای سیستم عدم ارتباط مطلق و شکنجه رهبر آپو است. حکومت فاشیست و نسل‌کش ترکیه و دولت آک‌پ-م‌ه‌پ مسئول این نسل‌کشی هستند. تا زمانی که این نظام از بین نرود، همه مردم ما به ویژه زنان و جوانان آزاد نخواهند بود.

کمیته وزرای شورای اروپا برای بررسی این موضوع در ۱۷ سپتامبر تشکیل جلسه داد و بیانیه‌ای در ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۴ صادر شد. در این بیانیه آمده است که تخلفی در امرالی صورت گرفته است. با این حال، او اعلام کرد که به مدت یک سال آن را نظارت خواهد کرد و در سپتامبر ۲۰۲۵ تصمیم موقت اتخاذ خواهد کرد.

سیستم امرالی حمله به اراده مردم کورد است

رهبر آپو ۴۳ ماه است که در وضعیت عدم ارتباط مطلق نگه داشته شده است. با این حال، رهبر آپو ۲۶ سال است که تحت سیستم شکنجه‌ی امرالی قرار دارد. آنها سعی می‌کنند وی را از کل جهان و مردمش منزوی کنند. نظام امرالی حمله به اراده مردم کورد است که برای موجودیت و آزادی خود مقاومت می‌کنند. این یک جنگ نسل‌کشی است. این یک حمله تخریب کامل و نسل‌کشی ریشه‌ای است. موجودیت این نظام هر روز به عنوان هجمه‌ای علیه زنان، جوانان، فرهنگ، زبان، باورداشت‌ها، سبک زندگی، هستی و در کل آزادی، عملی می‌شود. این تحمیل انزوا به باکور کوردستان محدود نمی‌شود، در تمام بخش‌های کوردستان منعکس می‌شود و بر همه کوردهایی که در اثر حملات نسل‌کشی در سراسر جهان پخش و پراکنده شده‌اند، منعکس شده است. هرگونه اظهارنظری بدون تعریف نظام امرالی به این شکل به معنای تایید سیاست نسل‌کشی است. نگه داشتن فردی که میلیون‌ها نفر او را رهبر خود می‌نامند در این شرایط شکنجه‌ای است که بر میلیون‌ها نفر وارد شده است. این سیستم شکنجه بر رهبری، یک سیستم شکنجه است که بر روی به ویژه خلق کورد، کل خاورمیانه و بشریت جهان که نماینده مدرنیته دموکراتیک هستند اجرا می‌شود. دولت فاشیست و نسل‌کش آک‌پ-م‌ه‌پ، بر اساس نظام امرالی خلق کورد را تروریزه می‌کند، از این راه تمام اقشار دموکراتیک ترکیه را تهدید و دیکتاتوری را تحمیل می‌کند. فاشیسمی در ترکیه وجود دارد که یادآور فاشیسم هیتلر است. دموکرات‌های ترکیه‌ای امکان زندگی در ترکیه را ندارند. همه اینها از تداوم نظام امرالی سرچشمه می‌گیرد. این تصمیم کمیته وزرای اتحادیه اروپا، ادامه فاشیسم بر تمام اقشار روشنفکر-دمکرات ترکیه و همچنین نسل‌کشی در کوردستان را امکان‌پذیر می‌کند.

رهبری ما باید از نظر جسمانی آزاد باشد

نظام امرالی نظامی است که در آن بشریت جهان وجود و معنای خود را آزمایش می‌کند. به همین دلیل دوستان مردم ما در سرتاسر دنیا علیه شکنجه و عدم ارتباط مطلق رهبری در حال کنش هستند. افراد سرشناس و پیشکسوت در عرصه‌های فکری، هنری، سیاسی، علمی و فلسفی برای آزادی جسمانی رهبرمان فراخوان‌ها، نامه‌نگاری‌ها و اقداماتی انجام داده‌اند. ۶۹ برنده جایزه نوبل نیز فراخوان‌های مشابهی ارائه کردند. همه مردم، نهادها و سازمان‌ها در همه عرصه‌ها از خاورمیانه تا اروپا، از آسیا تا آفریقا و خلاصه در تمام قاره‌های جهان، برای رهبر ما کمپین‌ها، کنش‌ها و بیانیه‌هایی انجام داده‌اند. اراده، حسرت و آرزوی مشترک همه بشریت در جهان، آزادی رهبر آپو است.

رهبر ما خالق شعار «ژن، ژیان، آزادی» است. این شعار قدرتمندترین، معنادارترین، مختصرترین و زیباترین بیان خواست زندگی آزاد است که تمام بشریت جهان را به هم پیوند می‌دهد. این شعار در عین حال بیانگر آزادی رهبری است. رهبر ما که این شعار، این فلسفه زندگی را خلق کرد و تمام بشریت جهان را در یک کلمه و عمل گرد هم آورد، آنها را در همان ارزش‌های زیبای انسانی و ارزش‌های دموکراتیک گرد هم آورد، اکنون باید از نظر جسمانی آزاد باشد.

کمیته وزرا باید شرایطی را برای آزادی جسمانی رهبر آپو فراهم کند

نتیجه مورد انتظار از بحث‌های کمیته وزرای اتحادیه اروپا که به دلیل ادعای اهمیت دادن به ارزش‌های دموکراتیک شناخته می‌شود، این است که این کمیته حقیقت را مبنا قرار دهد و سیستم شکنجه‌ای که جمهوری ترکیه اجرا می‌کند را بطور صحیح نام‌گذاری کند. در این بیانیه آمده است که تخلف صورت گرفته است. تخلفی در امرالی وجود دارد، اما شکنجه سیستماتیک و عدم ارتباط مطلق وجود دارد که بسیار فراتر از نقض است. ۴۳ ماه است که رهبر ما نتوانسته است با وکلای خود، خانواده، نهادهای دموکراتیک و نمایندگان سیاسی که فرصت دیدار دارند، ملاقات کند. بی‌خبری خشم همه مردم ما به خصوص ما زنان و جوانان را برانگیخته است. این خشم در حال افزایش است و به تدریج در خدمت افزایش شکاف بین خلق‌ها در خاورمیانه، به دور از کنفدرالیسم دموکراتیک مورد نظر رهبر ما است. همه اینها موقعیت‌هایی هستند که زندگی آزاد و صلح‌آمیز بشریت جهان را تهدید می‌کنند. این غیرقابل قبول است که کمیته وزرای اتحادیه اروپا چشم خود را بر همه این واقعیت‌ها ببندد. به همین دلیل تصمیمی که کمیته وزرای اتحادیه اروپا اعلام کرده است باید مورد بازنگری قرار گیرد و سیستم امرالی به درستی نامگذاری شود.

همچنین چرا مهلت ۱ ساله داده شد؟ چشم بستن بر ادامه وحشیانه و حملات نسل‌کشی که از سوی جمهوری ترکیه اجرا می‌شود به مدت یک سال دیگر به نفع کوردها، بشریت جهان و شورای اروپا نیست. برچیده شدن نظام امرالی و ایجاد شرایط زندگی آزاد برای رهبر ما نیز راه را برای ترکیه برای ایجاد تغییرات در معیارهای اتحادیه اروپا بر اساس دموکراسی‌سازی هموار می‌کند. تمدید این روند تا سپتامبر ۲۰۲۵ تصمیمی غیرقابل قبول است. رهبر ما ۲۶ سال از عمر خود را در شرایط بسیار نابسامان امرالی گذراند و ۷۴ سال سن دارد. تمدید این روند برای یک سال دیگر از انتظارات مردم ما، زنان و مردم جهان بسیار عقب‌تر است و سازشکاری در قبال اقدامات نسل‌کشی جمهوری ترکیه می‌باشد که برای شورای اروپا نیز غیرقابل قبول است.

ما تصمیم اتخاذ شده توسط کمیته وزیران اتحادیه اروپا را ناکافی می‌دانیم. با این تصمیم نظام شکنجه بر رهبر ما نادیده گرفته می‌شود، چشم‌پوشی بر ادامه رژیم نسل‌کشی جمهوری ترکیه می‌باشد.

ما می‌خواهیم و انتظار داریم کمیته وزرای شورای اروپا به طور موثر به جمهوری ترکیه و حکومت آک‌پ-م‌ه‌پ در مورد شکنجه رهبرمان هشدار دهد و اقدامات عملی برای توقف شکنجه انجام دهد. باید سیاست خود را مبنی بر سپردن سیستم امرالی به دست ژاندارمری ترکیه تغییر دهد و به ایجاد شرایط آزادی جسمانی برای رهبر آپو منجر شود. این همان چیزی است که از کمیته وزرای اتحادیه اروپا انتظار می‌رود.

کمیته وزرا باید برای پایان دادن به قانون‌ستیزی در امرالی اقدامی فوری را آغاز کند

جمهوری ترکیه با مجازات‌های انضباطی بر اساس دلایل واهی و روش‌های مجازات ناشناخته، در حال اجرای رژیم نسل‌کشی در امرالی است. به این ترتیب هم نظام شکنجه فعلی را اجرا می‌کند و هم می‌کوشد وضعیت قانونی به نام حق امید را از بین ببرد. حتی راه‌های مبارزه قانونی را می‌بندد و با اتخاذ تصمیمات سیاسی به نفع قدرت خود، قانون را زیر پا می‌گذارد و به احساس عدالت در مردم ما آسیب می‌رساند. رویکرد جمهوری ترکیه به قانون، قتل بشریت و تاریخ بشر است. باید دانست که رهبر آپو تنها امید مردم کورد برای زندگی آزاد و معنادار است. زنان و مردم کورد این را عمیقا می‌دانند. به همین دلیل به تعمیق مبارزات خود ادامه خواهد داد. کمیته وزرای اتحادیه اروپا باید برای پایان دادن به این قانون‌ستیزی در امرالی اقدامی فوری را آغاز کند. بایستی کسی دیگر نظاره‌گر شکنجه نباشد، بلکه باید پیش‌گیرنده باشد.

کارزار آزادی جسمانی رهبری توسط مردم و دوستان کورد، همه نهادهای آزادی‌خواه دموکراتیک سازمان‌یافته در کوردستان و جهان و ساختارهای سوسیالیستی انقلابی در دستور کار قرار دارد. در این زمینه، روزانه صدها هزار نفر در خیابان‌ها و میدان‌های کنشی حضور دارند. این مبارزه هرگز متوقف نخواهد شد، به تدریج رشد خواهد کرد و تا رسیدن به آزادی جسمانی رهبرمان ادامه خواهد داشت. از این حیث، کمیته وزرای اتحادیه اروپا باید به مقاومت زنان، ملت‌ها و تمام بشریت جهان معنا بخشد، حقیقت را ببیند و در طرف صحیح تاریخ جای بگیرد.

ما از همه مردم می‌خواهیم که در این موضوع حساس باشند.»