مادران شنبه، سرنوشت وَژدین آوجی را جویا شدند

مادران شنبه در ۱۰۰۳مین هفته کنش خود در میدان گالاتاسرای، سرنوشت وژدین آوجی را جویا شدند که مورخ ۱۲ ژوئن ۱۹۹۴ در منطقه دِریک مردین‌، ناپدید شد.

مادران شنبه

مادران شنبه وکنشگران شنبه هر هفته در میدان گالاتاسرای برای جویا شدن سرنوشت بستگان‌ ناپدید شده‌ و یا به قتل رسیده‌شان در زندان‌ها همچنین محاکمه عاملان این اعمال، در ۱۰۰۳مین هفته گردهم آمدند. ریاست مشترک جمعیت حقوق بشر ‌(IHD)، اَرَن کسکین و افراد بسیار دیگری در این کنش شرکت کردند. در این کنش دسته‌گل میخک و تصاویر ناپدید شدگان در کنارهم گذاشته شدند. کنش این هفته برای جویا شدن سرنوشت وژدین آوجی که مورخ ۱۲ ژوئن ۱۹۹۴ در منطقه دِریک مردین دستگیر شده و استخوان‌های او در یک گور دسته‌جمعی پیدا شد، انجام گرفت. یکی از کنشگران شنبه به نام اقبال اَرَن، متن بیانیه را قرائت کرد. 

ارن اعلام کرد، در سندی که از سوی فرماندهی پلیس منطقه دریک، موسا چیتیلی تدارک دیده شده، نوشته شده که جسد وژدین در یک درگیری پیدا شده است، اما طبق گزارش تحقیقات گفته شده است که براثر شلیک یک گلوله به سرش، جان خود را از دست داده است. او همچنین گفت‌:‌‌ ‌«۱۷سال پس از این واقعه، در یک گور دسته‌جمعی در گورستان گمنام‌ها،‌ از یک گور خاکبرداری شده و تکه‌هایی از لباس و استخوان‌های وجدین آوجی پیدا شد. در سال ۲۰۱۲ درباره فرمانده آن زمان پلیس دریک، موسا چیتیلی به اتهام ‌«دستگیری ۱۳ غیرنظامی به شیوه خودسرانه و به قتل‌رساندنشان» که وژدین آوجی نیز یکی از آنان بوده، یک تشکیل پرونده صورت گرفت و ۱۳ بار مجازات ابد سنگین برای او درخواست شد. موسا چیتیلی بی آنکه بازداشت شده باشد، محاکمه می‌شد،‌ مورخ ۲۱ می ۲۰۱۴ در جلسه دادگاه تصمیم‌گیری، آزاد شد. در دیگر دادگاه و شکایاتی که علیه او تنظیم شده بود،‌ آرای دادگاه هیچ تغییری نکرد. اما چه کسی وژدین آوجی را کشته است و در زمانیکه در دست دولت بود، بصورت پنهانی در گورستان گمنام‌ها با ثبت‌نامی جعلی آن را به خاک سپرده است، همچنین برای ۱۷ سال چه کسی مزار او را از خانواده‌اش پنهان کرد‌؟ مسئول و عاملان این جنایت چه کسانی هستند‌؟.‌» 

پس از قرائت بیانیه، کنشگران دسته‌های گل میخک را از روی موانع پلیس به سوی میدان پرت کردند و کنش اینچنین به پایان رسید.