مراد کاراییلان: نبرد در زاپ و آواشین و متینا فراخوانی برای همە است

کاراییلان خطاب به روژهلات کوردستان: اگر هم اکنون باکور، باشور و روژاوای کوردستان را از میان بردارند، چیزی بە نام روژهلات کوردستان هم باقی نخواهد ماند. سیاستمداران روژهلات کوردستان، روژاوا، باکور و باشور در این مرحلە باید تهدیدهای موجود را ببینند. درک کنند

مراد کاراییلان عضو کمیتە رهبری حزب کارگران کوردستان در گفتگویی با خبرگزاری فرات بە تحلیل نبردهای یک ماە و نیم گذشته، موضع نیروها و احزاب باشور کوردستان، موضع خلق روژهلات کوردستان، حملات هوایی ترکیه به چمچمال، نقش پ.د.ک در قتل‌عام کوردها از سوی رژیم ترک، موضوع عضویت سوئد و فنلاند در ناتو پرداخت. بخش دوم این گفتگو به شرح زیر است:

فرات نیوز: در مقابل این حملە همە جانبە علیە کورد، غیر از شما، هم سیاسی‌های باشور کوردستان و هم برخی از گروه‌های سیاسی بخش‌های دیگر کوردستان سکوت کردەاند. علت این سکوت چیست؟

مراد کاراییلان: سوال مهمی است. درست است کە سکوت بزرگی در جریان است. بدون شک ما خودمان را مسئول دفاع از تمام کوردستان می‌بینیم. اما خارج از ما هم گروه‌های بسیاری هستند. امروز گریلاهای آزادی کوردستان یک ماە ونیم است کە در مقابل نبرد بسیار سنگینی را بە پیش می‌برند. در واقع این نبرد سە سال است کە ادامە پیدا کردە است. آنها می‌خواهند باشور کوردستان را اشغال کنند. نخست منطقەای را کە ما در آنجا هستیم اشغال کردە و سپس تمام باشور را اشغال کنند. و همانگونە کە گفتم این حملە اشغالگرانە ترکیە برای تمام خلق کورد مایە تهدید است. اما برای باشور کوردستان خطر بزرگتری دارد. در این دورە براستی بە چە چیز نیازمندیم. اگر دولت ترک خواهان اشغال سرزمین ما بودە و می‌خواهد ما را از میان بردارد، در آنصورت باید متحد شویم. یعنی باید در مقابل اشغالگری متحد شویم. همزمان در سطح جهانی رویدادهای منطقە و جهان بە سوی جنگ جهانی سوم می‌روند و این احتمال می‌رود کە منطقە دچار بازترسیم مرزها شود. در این مرحلە تاریخی لازم است کە ما کوردها برای خودمان استراتژی ملی مشترکی را ایجاد کنیم. بە این استراتژی ملی مشترک نیازمندیم. اما متاسفانە چنین چیزی وجود ندارد. تلاش‌هایی در جریان هستند، اما خصوصا برخی از گروه‌ها در این رابطە مسئولیت‌های خود را ایفا نمی‌کنند. برای نمونە در باشور کوردستان، پارت دمکرات کوردستان تصمیم خود را گرفتە است. ما در ابتدا با پارت دمکرات کوردستان گفتگو کردیم. یعنی ۶ سال قبل. آنها تصمیم خود را گرفتند. در این مرحلە با ترکیە همراە شدند. یعنی همکاری با ترکیە را ترجیح دادند. بسیار خوب، در باشور آیا تنها پارت دمکرات کوردستان حضور دارد؟ جنبش‌های دیگر نمی‌توانند تمام مسائل را با پارت دمکرات کوردستان رتق و فتق نکنند؟ لازم نیست کە همە خود را زیر سایە پارت دمکرات کوردستان قرار دهند. احزاب دیگر هم وجود دارند، اما امروز موقعیت سیاسی باشور کوردستان در خطر قرار گرفتە است. درست است کە در باشور کوردستان مسائل دیگری وجود دارند، یعنی مسائلی از طرف بغداد هم وجود دارد، مسائل و مشکلات داخلی وجود دارند، و درست است کە نشست‌های بسیاری برای آن برگزار می‌شوند، اما ما طرفدار اتحاد هستیم. ما می‌خواهیم کە همە متحد شوند، هم بخش‌های مختلف کوردستان با هم انسجام و اتحاد داشتە باشند، و هم در کل کوردستان متحد شود. ما کە مخالف این نیستیم. اما در این نقطە برخی از مسائل پردە‌پوش می‌شوند، یعنی خطر اصلی از سوی بغداد نیست، خطر اصلی از سوی دولت ترک، ژون ترک‌هاست. یعنی باشور کوردستان بە تمام در معرض تهدید آنها قرار دارد. اما برخی از گروه‌ها این مسئلە را مخفی می‌کنند و نمی‌خواهند آن را ببینند. یعنی در این رابطە برخی از مسائلی را کە بە وقوع می‌پیوندند هیچگاە نمی‌توان از دریچە کوردایتی مشاهدە کرد. و امروزە کوردستان براستی با خطر مواجە است. این ذهنیت می‌گوید کە من ضد پ.ک.ک هستم. اعلام می‌کند کە من نمی‌خواهم روژاوای کوردستان بە موقعیت سیاسی دست پیدا کند. اما اساسا با باشور دشمنی دارد. مگر پیش از این نگفتەاند کە ما اشتباە کردیم کە علیە موقعیت سیاسی باشور مداخلە نکردیم؟ و هیچ کس نیست کە از نیت ترکیە در این رابطە اطلاع نداشتە باشد. می‌گویند کە در دورە سلجوقیان، سلطانی وجود داشت کە کر بود. سلطان کر شنیدە است کە رژیم ترک‌ها نیات بدی علیە تمام کوردها دارد. بسیار خوب، مسئولان هولیر چگونە از این مسئلە اطلاع ندارند؟ مگر نمی‌بینند، چرا نباید نسبت بە اقدامات آنها اعتراض بکنند؟ این واقعیت، فاجعەای بزرگ است.

برای نمونە ببینید، دولت ترک در مقابل ما از سلاح‌های ممنوعە استفادە می‌کند، دولت ترکیە بە هر نحو ممکن افراد ما را مورد هدف قرار می‌دهد، غیر نظامیان را هدف قرار می‌دهد، ترور می‌کند، ستمگری می‌کند، تنها کشتن را می‌داند، همە را مورد هدف قرار می‌دهد، دولتی وحشی با نیات پلید است، با روش‌های وحشیانە و تروریستی دست بە اقدام می‌زند، اما ما نمی‌توانیم آن را آنگونە کە هست نشان بدهیم. چرا؟ نخست پارت دمکرات کوردستان با این ذهنیت وحشیانە، نژادپرست، دشمن کورد همکاری دارد. دوم؛ سکوت سیاست باشور کوردستان عامل دیگر است. آنها هم بخش دیگری از این مسئولیت را بە دوش می‌کشند. سکوت کردەاند. مگر برخی از احزاب مانند اتحادیە میهنی کوردستان و گوران در کابینە حضور ندارند؟ در اپوزیسیون هم هستند. مگر در این سرزمین روشنفکران حضور ندارند؟ مگر در این سرزمین هنرمندان وجود ندارند؟ صاحبان فکر وجود ندارند؟ درست کە دولت ترک اعلام می‌کند و می‌آید، در سکوت کە حملە نکردە است. از طرف دیگر در موصل و کرکوک هم حضور دارد. از طرف دیگر میت در تمام باشور کوردستان حضور دارد، در هر جا، هر کس بە هر اقدامی دست بزند از آن اطلاع پیدا می‌کند. از سازمان اطلاعاتی قدرتمندی در باشور کوردستان برخوردار است. و از این راە همە را هدف قرار می‌دهد. و می‌خواهند تمام این اقدامات را با مسئلە پ.ک.ک پوشش بدهند. اما با این اقدامات نمی‌توانند هیچ کس را فریب بدهند. درست است کە در درجە نخست با پ.ک.ک دشمنی دارند، زیار این جنبش حافظ میهن است. اما در واقع آنها دشمن تمام کوردها هستند. دشمن تمام دستاوردهای کوردها هستند. علیە دستاوردها هستند، می‌خواهند موقعیت سیاسی کوردها را از میان بردارند. این واقعیت است. در این رابطە موضع سیاست باشور، همکاری پارت دمکرات کوردستان، سکوت طرف‌های دیگر اجازە نمی‌دهد کە چهرە واقعی ترک آشکار شود. پردە‌ای را در مقابل چهرە واقعی آن قرار می‌دهند. گویا پردە‌ای را بروی پنجرەای کشیدە باشند کە نتوان پشت آن را مشاهدە کرد. اینگونە است کە دولت ترک بە آسانی توانستە است وارد باشور شود.

هم اکنون در رابطە با مسئلە شکفتا بریندارا، هنوز آنجا را نگرفتەاند، اما در حال احداث راە برای آنجا هستند. میلیون‌ها دلار هزینە کردەاند تا این جادە را احداث کنند. دشمن اگر وارد این منطقە استراتژیک شود، آیا می‌توان تصور کرد کە از اینجا خارج شود؟ بسیار خوب، می‌توانید نمونەای را نشان من بدهید کە دولت ترک وارد آنجا شدە باشد و سپس از آنجا خارج شدە باشد؟ خیر. دولت ترکیە از هیچ جا خارج نمی‌شود. اگر این مناطق استراتژیک را بگیرد، فردا تمام افراد این مناطق را هم تحت کنترل خود قرار می‌دهد. بە تاریخ ترکیە بنگرید. من پیشنهاد می‌کنم، سیاستمدارانی کە بە ویژە با ترکیە همکاری می‌کنند، بە آنها پیشنهاد می‌کنم، کمی تاریخ ترکیە را بخوانند. یعنی از فاتح سلطان محمد گرفتە تا کنون، آن را بخوانند و ببینند کە در کوردستان چە قیام‌هایی شکل گرفتەاند، در زبان کلاسیک بە آن شورش می‌گویند، کوردها بە چە شورش‌هایی دست زدەاند، و دولت ترک هر کە را کە سر بە شورش برداشتە باشد، مورد هدف قرار دادە است و بسیاری از کوردها را هم در خدمت خود قرار دادە است. و از طرف دیگر جنبش‌ها را هم نابود کردەاند، بعد از نابودی، کوردهای همراە و همکار با خود را هم نابود کردە‌اند. مگر درسیم را نمی‌بینید؟ مگر در درسیم همە برخودان کردند؟ در درسیم تنها ۵ عشیرە مقاومت کردند. بعد از آن دولت ترکیە تمام درسیمی‌ها را تبعید کرد، و فراتر از نابودی کامل گام گذاشت. همین مسئلە در رابطە با شخص شیخ سعید هم صادق است. همین مسئلە در رابطە با چیای اگری هم درست است. بە طور خلاصە، دولت ترک اینگونە است. کسانی کە با دولت ترک همکاری می‌کنند، فردا همین دولت بر گردە آنها هم سوار می‌شود. این بخشی از رفتار آنهاست. اما هم اکنون اینگونە عمل می‌کنند. ببینید، ما می‌خواهیم کە دولت ترک را رسوا بکنیم، باید بگوییم کە دولتی خونخوار است، سرزمین ما را اشغال می‌کند. ستمگری می‌کند. ما می‌خواهیم افکار عمومی را شکل بدهیم. اما افکار عمومی ضعیف است. چرا؟ زیرا پارت دمکرات کوردستان در این رابطە موضع می‌گیرد. انها مسئلە را مخفی می‌کنند و طرف‌های دیگر هم سکوت می‌کنند. ببینید، ٢-٣ روز قبل هواپیماهای ترکیە در بامرنی بە افرادی کە بە پیک نیک رفتە بودند حملە کردند، ٢ کودک ما، دو نوجوان ما در دە سالگی خود، جان خود را از دست دادند و بە شهادت رسیدند. این شهدا، شهدای جوان انقلابی هستند. پارت دمکرات کوردستان چە گفتە است؟ گفتە است کە پ.ک.ک این کار را کردە است. یعنی یک خبرنگار این کار را نکردە است. فرماندار، فرماندار دهوک اعلام کرد کە پ.ک.ک این کار ر ا کردە است. مسئول نخست پارت دمکرات کوردستان در آمیدی خود اعلام کردە است، با چنین شیوە نامحترمانەای برخورد کردە است. سخنان بسیاری را گفت. گفت: این کار پ.ک.ک بودە است. پ.ک.ک خمپارە شلیک کردە است. مایە شرم است، خجالت بکشید. چرا باید پلیدی‌های دولت ترک را شما پردە‌پوش کنید؟ تا این حد؟ مگر انسان‌ها شکوە و قدر ندارند، کرامت ندارند؟ مگر یک فرماندار باید اینگونە حرف بزند؟ مگر ما هواپیما داریم کە با آن بیاییم و آحاد ملتمان را بە قتل برسانیم؟ ما چرا باید افراد ملتمان را بە قتل برسانیم؟ مگر می‌شود؟ ما برای ملتمان جان می‌دهیم. در هر جا ترور دولت ترک را می‌توان مشاهدە کرد. اما چگونە آن را مخفی می‌کنند. راە را برای آنان باز می‌کنند. برای نمونە هم اکنون بمباران شیمیایی مسالە دردناکی برای ماست. پیش از این در باشور کوردستان از سلاح شیمیایی استفادە شدە است، در هلبجە، در بهدینان، در بسیاری از مناطق از سلاح شیمیایی استفادە شدە است.

کوردها از سلاح شیمیایی بسیار آسیب دیدەاند. بە شهادت رسیدەاند، هم اکنون هم سلاح شیمیایی در مقابل ما بکار گرفتە می‌شود. سلاح شیمیایی کە در منطقەای تنگ و محدود بکار گرفتە می‌شود، بر گریلا تاثیر می‌گذارد. هوالان ما بە شهادت می‌رسند، ما می‌خواهیم کە هیات‌های بی‌طرف بە این منطقە اعزام شوند. برای نمونە سال گذشتە خواستم کە از منطقە آواشین بازدید کنند. این منطقە کمی دور است. اما منطقە کنونی دقیقا ٢ کیلومتر بعد از دیرلوک قرار دارد. کوروژارو پشت شیلادزی قرار گرفتە است. هیئت می‌تواند این منطقە را بررسی کند. اما اجازە نمی‌دهند. حضور هیات‌ها در این منطقە یک مسئلە است، اجازە نمی‌دهند کە این هیئت بە هولیر بیاید. یعنی ترکیە دست بە جنایت می‌زند. وحشیگری می‌کند، قوانین جهانی را نقض می‌کند، پردەای را بر روی واقعیت می‌کشد تا هیچ کس جنایات را نبیند. و این مسئلە براستی مایە درد و رنج است. نمی‌بایست کە اینگونە می‌بود. بە همین دلیل است کە درخواست می‌کنم، اعلام فراخوان می‌کنم، بە تمام سیاستمداران کوردستان، خصوصا سیاستمداران باشور کوردستان، بە اتحادیە میهنی کوردستان، بە گوران، بە یکگرتوی اسلامی، جمعیت دادگری، حزب کمونیست، زحمتکشان، جنبش آزادی. از تمام گروه‌های سیاسی درخواست می‌کنم کە در مقابل اقدامات دولت ترک و در مقابل این حملە خطرناک دولت ترک مسئولیت‌های خود را ایفا کنند. از تمام روشنفکران کوردستان، روشنفکران، هنرمندان تمام کوردستان درخواست می‌کنم، ترکیە می‌خواهد کە خلقمان، دستاوردهای خلقمان را از میان بردارد، سکوت نکنید. در مقابل آن موضع بگیرید. درخواست من از هر چهار بخش کوردستان است. مثلا روژهلات کوردستان سکوت کردە است. اگر هم اکنون باکور کوردستان، باشور کوردستان، و روژاوا را از میان بردارند، چیزی بە نام روژهلات کوردستان هم باقی نخواهد ماند. سیاستمداران روژهلات کوردستان، روژاوای کوردستان، باکور و باشور در این مرحلە باید تهدیدهای موجود را ببینند. درک کنند. لازم است با برخورداری از حس مسئولیت بە این مسئلە نزیک شوند. هیچ کس نباید با دشمن همکاری کند، در مقابل کسانی کە با دولت ترک و اشغالگری همکاری می‌کنند باید موضعگیری شود. باید موضعی ملی اختیار کنند. اگر ما، خلق کورد چنین کاری را نکند، تهدید برای آیندە خلق کورد بسیار بزرگ خواهد بود. باید این مسئلە را دید. مسئلە مهم این است کە پیش از هر چیز این مسائل را درک کرد. بە همین دلیل نیاز داریم در این مرحلە با درک حساسیت مسئلە بە هم نزدیک شویم. از تمام گروه‌ها درخواست می‌کنیم کە در این مرحلە خطرناک تهدید ترکیە، تعدی و اشغالگری ترکیە را در خاک کوردستان درک کنند. ما تنها درخواست نمی‌کنیم، ما خواهان برداشتن گام عملی هستیم. ما جان می‌دهیم. ما همە چیز را در مقابلە با دشمن در نظر گرفتەایم و مقاومت می‌کنیم. لازم است کە برخودان ما دیدە شود، درک شود. چرا باید برخودان زاپ مهم باشد؟ زیرا ما می‌دانیم کە اگر حملە دشمن بە پیروزی برسد، هیچکس نمی‌تواند مانع از اقدامات بعدی آنها شود. اگر ترن بەراە بیفتد هیچکس نمی‌تواند آن را متوقف کند. بە همین دلیل است کە اکنون هنوز ترن بە راە نیفتادە است، ما می‌توانیم خودمان مانع از آن شویم. مانع از خطر شویم.

چگونە می‌توان اقدامات دولت ترک را مخفی کرد؟ چرا باید مانع از ورود هیات تحقیق شد؟ چرا باید پلیدی‌های دولت ترک را پوشش داد؟ ما نمی‌گوییم کە بیایند با ما همکاری کنند، نە. شمار ما، تعداد ما بە اندازە کافی زیاد است. در صحنە مبارزە ما در مقابل دولت ترک قرار داریم و تعدادمان هم کافی است. اما در مقابل ما اشغالگر، نابودگری وجود دارد کە برای همە خطرناک است. ما می‌گوییم کە در مقابل آنها باید موضعی سیاسی نشان دادە شود. باید در مقابل آنها موضعی ملی نشان دادە شود. ما نگفتەایم کە بیایند و با ما در مقابل دولت ترک بجنگند. ما می‌گوییم هیچ کس با اشغالگران همکاری نکند. بی‌طرف بمانند. و میهن‌دوستان، میهن را حفظ کنند. در بعد ایدئولۆژیک، سیاسی و فرهنگی از میهن دفاع کنند. موضع سیاسی خود را نشان دهند. مانند ملت کورد لازم است کە ما در برابر این خونریزی‌ها، در مقابل این تعدی‌ها مقابلە کنیم. ما این انتظار را داریم. و گرنە در جنگ و نبرد مشکلی نداریم.

فرات نیوز: دولت ترک بە هر نحو ممکن بە کرکوک، مخمور، روژاوا و بسیاری از مناطق دیگر حملە می‌کند. بە دلیل این حملات بسیاری از غیر نظامیان جان خود را از دست دادەاند. آخرین نمونە آن در چمچمال و بامرنی بود. ۴ نفر کە ٢ نفر آنان کودک بودند، بە شهادت رسیدند و بسیاری هم مجروح شدند. این حملات را چگونە ارزیابی می‌کنید؟ در رابطە با این حملات چە می‌گویید؟

مراد کاراییلان: پیش از هر چیز کاملا آشکار است کە دولت ترک علیە خلقمان دست بە ترور دولتی می‌زند. دقت کنید؛ از کرکوک گرفتە تا عفرین، شهبا این حملات را انجام می‌دهند، کوردها را، افرادی را کە با ماشین‌های خود حرکت می‌کنند، در خانەهای خود، یا در محل کار خود هستند، مورد حملە قرار می‌دهند. پیش از این در شنگال، بسیاری از پیشاهنگان خلقمان، ایزدیان گرانقدر را، کسانی مانند مام زکی شنگالی، شهید حسن و آخرین نمونە، هوال دژوار، زردشت را بە شهادت رساندند. در کوبانی بە حملات بسیاری دست زدند. در قامشلو دست بە حملە زدند. در تمام روژاوا دست بە حملە زدند. همانگونە کە گفتە شد در روزهای اخیر، بە چمچمال حملە شد. بە مخمور حملە شد. بە بامرنی حملە شد. نخست بە تمام شهدایمان کە در این حملات جان خود را از دست دادند، ادای احترام می‌کنم. تمام این شهدا، شهدای جنبشمان هستند.

 برخی در نتیجە حملات هوایی، برخی در نتیجە جاسوسان و کنترا گریلاها در سلیمانیە ترور شدند، بار دیگر یاد و خاطر محمد زکی چلبی، مختار آرام حاجی از اهالی چمچمال و اسماعلی ابراهیم را گرامی می‌دارم. بە شهدای مخمور و شهدای جوانمان، ٢ کودک کە در بامرنی بە شهادت رسیدند، ادای احترام می‌کنم. بە خانوادەهای آنان تسلیت عرض می‌کنم. در دردهای آنان خودمان را شریک می‌دانیم. با مبارزە و تلاشهایمان از یاد و خاطرە آنان صیانت می‌کنیم. خون آنان بر زمین نخواهد ماند. در مقابل اقدامات تروریستی دولت ترک باید مبارزە ادامە پیدا کند. هم اکنون این مسئلە از بعد دیگری برخوردار است. دولت ترک چگونە می‌تواند تا کرکوک برود و دست بە حملە بزند. ابعاد آن، نخست نیروهایی کە حریم هوایی را در کنترل خود دارند، نیروهایی مانند آمرکا در این بارە مسئولیت دارند. در روژاوا، آمریکا و روسیە در این بارە مسئولیت دارند، اگر آنها با این حملات موافقت خود را نشان ندهند. نمی‌توانند دست بە حملە بزنند. از طرف دیگر، جاسوس‌ها هم حضور دارند. جاسوس‌های کورد بدون شک؛ این حملات بە قصد ترور انجام می‌شوند. متاسفانە نیروهای هژمون هم تا اندازەای را را برای این مسئلە می‌گشایند. هر چند گفتە می‌شود کە این حملات باید متوقف شوند، اما مشخص است کە در این بارە دولت ترکیە از خلاء موجود بهرەبرداری کردە و موافقت آنها را گرفتە است و بە همین دلیل است کە این اقدامات را انجام میدهد.

یعنی چرا باید دولت ترک ٢۵٠ کیلومتر در آنسوی مرزهای خود در داخل خاک عراق افرادی را بە شهادت برساند. صلاحیت این اقدامات را از کجا می‌گیرد؟ اما هیچ کس نیست کە بە این سوالات پاسخ بدهد. و دولت ترکیە هم بە نحو بسیار وحشیانەای با مسئلە برخورد کردە و افراد ما را بە شهادت می‌رساند. این مسئلەای است کە در چارچوب مبارزە قرار دارد. جنبش آزادی کورد با بی‌عدالتی بسیاری روبرو می‌شود. میهن‌دوستان کورد را هدف قرار می‌دهند.

 احتمال دارد کە کودکان بامرنی را بە طور کلی مورد هدف قرار دادە باشند، هدف آنها این است کە در درون جامعە اختلاف ایجاد کنند. خصوصا کە در مقابل جنبش ما قرار داشتە و می‌خواهند از این طریق علیە ما اعتراضاتی را شکل بدهند. شاید کە می‌خواهند در میان خود کوردها، جنگ داخلی ایجاد کنند. یعنی حملە بە غیرنظامیان هم اهداف خاص خود را دارد. از طرف دیگر دولت ترک، بە عنوان یک دولت رسمی، دست بە این اقدامات و ترور می‌زند، لازم است کە همە در این بارە موضعگیری کنند. یاد و خاطرە این شهدا را گرامی می‌داریم و انتقام آنان را می‌گیریم. لازم است خلقمان هم در برابر این اقدامات سکوت نکند. از خلقمان می‌خواهیم، از خلق میهن‌دوستمان در باشور کوردستان، خلق عزیزمان در سوران، بهدینان؛ کە در مقابل این اقدامات ترکیە سکوت نکنند. همچنین خلق ما در شمال-شرق سوریە، روژاوای کوردستان، نیروی ما خلق ماست. ما با واکنش‌های خلق، با حرکت خلق، می‌توانیم در مقابل دشمن ارادە داشتە باشیم. لازم است خلقمان در مقابل این حملات بیش از پیش وارد عمل شود. بیش از پیش تدابیر لازم را اتخاذ کردە و بیش از پیش در مقابل این اقدامات از خود واکنش نشان بدهند.

فرات نیوز: در روزهای اخیر، دولت سوئد و فنلاند خواستند تا وارد ناتو سوند، اما ترکیە این درخواست آنها را وتو کردە است. در این رابطە تفسیرهای بسیاری شدە است. شما این موضوع را چگونە ارزیابی می‌کنید؟ هدف دولت ترک از این اقدامات چیست؟

مراد کاراییلان: دولت ترک در صد سال اخیر همیشە از اختلافات نیروهای هژمون بهرەبرداری کردە است و بە قتل‌عام خلق کورد دست زدە است. هم اکنون هم می‌خواهد کە از فرصت‌های جدید بهرەبرداری کند. در جنگ اوکراین، بین روسیە و ناتو اختلاف و تنش وجود دارد، تلاش می‌کند تا از این مسئلە بهرەبرداری کند. اما در این بارە، این واقعیت وجود دارد کە دنیا هم درک کردە است؛ دولت ترکیە بر اساس دشمنی با کورد، سیاست خود را بە پیش می‌برد. برای آنکە در مقابلە با کوردها، حمایتی کسب کند و دست بە نابودگری بزند، از هر فرصتی استفادە می‌کند. در اسکاندیناوی، دمکراسی وجود دارد. دولت ترک از این مسئلە در هراس است. از دمکراسی در اسکاندیناوی در هراس است. چرا دولت ترک از سلاح وتو استفادە می‌کند؟ در این رابطە تفسیرهای بسیاری را مشاهدە می‌کنیم. اما من می‌گویم کە در این رابطە دو ویژگی مهم وجود دارند. دولت ترک می‌خواهد کە بە این موارد دست پیدا کند و این هم بسیار خطرناک است. لازم است افکار عمومی از این مسئلە اطلاع داشتە باشد. نخست سوئد و فنلاند، دولت ترکیە هم اکنون در مقابل ما از سلاحهای شیمیایی استفادە می‌کند. این سلاح‌ها جزو سلاح‌های ممنوعە هستند.استفادە از آنها جرم است. برای اینکە هیچ کس با آن مخالفت نکند جنجال بپا کرد. با این گفتە کە من با ترور می‌جنگم، لازم است کە شما هم از من حمایت کنید. نخست؛ ترکیە می‌خواهد مانع از دیدن این جنایات خود شود. از هم اکنون می‌خواهد کە مانع از آن شود. تا هیچ کس این دولت را محکوم نکند. زیرا امروز در زاپ، در متینا، در آواشین دولت ترک دست بە جنایت می‌زند، دست بە جنایات جهانی می‌زند. بزرگترین خطر در همین مسئلە نهفتە است. یعنی می‌خواهد پیشاپیش وارد عمل شدە و هیچ کس در این روند مداخلە نکند. تا بتوانند استفادە از سلاح حملە شیمیایی را ادامە دادە و گریلا را نابود کند و بە نتیجە برسد. نخست برای همین بود که تا این حد غوغا بپا کرد، دوم؛ تلاش می‌کند تا تحریم تسلیحاتی ترکیە از سوی ناتو را بشکند. چرا؟

زیرا در اساس دولت ترک با اسلحه ناتو می‌جنگند. یعنی مثلا اینکه تا این حد به ترور در باشور، در روژاوا دست می‌زند با پهبادهای بدون سرنشین به انسان‌ها حمله می‌کند، اجزای این پهبادها از آلمان، انگلستان، کانادا و کشورهای دیگر به ترکیه داده می‌شوند. یعنی ترکیه تنها آنها را مونتاژ می‌کند. این تکنیک ناتو است، متعلق به دولت‌های عضو ناتوست. اکنون تحریم‌هایی را بر آن وضع کرده‌اند او هم تحت فشار قرار گرفته است. او می‌خواهد به تحریم‌ها پایان داده شود. در واقع ترکیه از این موضوع دو هدف را دنبال می‌کند؛ وقتی از سلاح شیمیایی بهره گرفت هیچ کسی وی را تهدید نکند. هدف دوم، پایان تحریم‌هاست. بقیه موارد؛ ی.پ.گ چنین می‌کند، نمی‌دانم ائتلاف با ترکیه... هیچ کدام میسر نخواهند شد. یعنی هر کس به دنبال منافع خود است. نیروهای دخیل در روژاوا به دنبال منافع خود هستند. آنجا در مقابل دولت ترک نرمش نشان نمی‌دهند. اما در واقع دولت ترک برای این دو هدف این همه سرو صدا بپا می‌کند، تا این اندازه تبلیغ می‌کند. می‌خواهد با این رویه جهان را وادار کند که جنایات ترکیه را ناشنیده بگیرند و او در کوردستان به قتل‌عام‌ها ادامه دهد. هدف او این است که به اسلحه دست یابد، با این سلاح‌ها دست به قتل‌عام بزند، سلاح شیمیایی بکار گیرد. در این رابطه رفتار نیروهای عضو ناتو به واقع بسیار جالب توجه است. بویژه دبیرکل ناتو و یک مسئول آمریکایی در این رابطه اظهاراتی نمودند، مثلا می‌گویند، می‌توانیم نگرانی‌های ترکیه را مد نظر قرار دهیم. نگرانی ترکیه از چیست؟ ترکیه می‌خواهد ملت کورد را قتل‌عام و نابود کند. هدف رژیم ترکیه این است. آنها می‌گویند ما باید نگرانی‌های ترکیه را مدنظر قرار دهیم. این درست نیست. آشکار است که این دولت‌ها، یا سیستم ناتو برای منافع خود خواستار قتل‌عام ملت کورد هستند، سیاست قتل‌عام را نادیده گرفته و یا به آن کمک کنند. این بسیار خطرناک است. هیچ چیزی برای حساسیت دولت ترک وجود ندارد. تمامی کوردهای آزادیخواه را که خواستار حقوق طبیعی خود هستند تروریست می‌خواند. روژاوا را ترور می‌شمارد. در روژاوا، در شمال و شرق سوریه اکنون ۵ میلیون انسان زندگی می‌کنند. آیا همه این‌ها تروریست‌اند؟ فراتر از این خواستار آواره کردن تمامی این مردم و جایگزین کردن مردمانی دیگر با آنهاست. در این قرن به دنبال پاکسازی اتنیکی است. یعنی نرمش و رفتار مبتنی بر 'مدنظر قرار دادن حسیاست‌ها' هیچ مبنایی ندارد، قلب واقعیت است. ما امیدواریم که این دولت‌ها ملت کورد را قربانی منافع خود نکنند. توجه کنید، ما در مقابل قتل‌عام ترکیه ایستادگی می‌کنیم. جنگ ما این است، برخودان است. ما حق مشروع خود را به پیش می‌بریم. ما علیه ناتو اعلان جنگ نکرده‌ایم. ما علیه آمریکا نمی‌جنگیم. ما علیه نسل‌کشی دولت ترکیه می‌جنگیم. اما آنها از قتل‌عام رژیم ترک حمایت می‌کنند. ما می‌خواهیم که بیش از این از نسل‌کشی کوردها حمایت نکنند. بس است دیگر، شما تاکنون به این کار ادامه دادید، بیش از این شریک قتل‌عام‌های دولت ترک، قتل‌عام‌های این رژیم در کوردستان نشوید. خواسته ما این است و بویژه کشورهای اسکاندیناوی نباید در مقابل ترکیه نرمش نشان دهند. رژیم ترک می‌خواهد سایه خود را بر دمکراسی آنان بیاندازد. برای پیوستن به ناتو می‌خواهد از آنان امتیاز بگیرد. نباید کوتاه بیایند. ما در کوردستان مبارزه‌ای مشروع را به پیش می‌بریم. دولت ترک دروغ می‌گوید، هیچ خطری آنها را تهدید نمی‌کند، می‌خواهد با عملی کردن میثاق ملی سیاست اشغال و قتل‌عام را در کوردستان به اجرا بگذارد. در مقابل این باید هر کسی موضع اتخاذ کند. شو تبلیغاتی دولت ترک بدین منظور است که زمینه اجرای سیاست‌های خود را هموار کند.