تصویر

پاده احزاب ایزدی را گرد هم آورد، به همین دلیل تبدیل به یک هدف شد

یکی از اعضای مکتب سیاسی پاده، سلیمان حجی، تصمیم به تعطیلی پاده را در نتیجه ملاقات با ترک‌ها دانست و گفت: «هر روز به سرزمینشان حمله می‌شود، مردم کشته می‌شوند، دولت عراق خود را مسئول این مشکلات نمی‌داند، اما حزب ایزدی‌ها را تعطیل می‌کند.»

یکی از اعضای مکتب سیاسی پاده، سلیمان حجی، در مورد روند تجدید نظر در مورد تعطیلی پاده با خبرگزاری فرات( ANF) صحبت کرد. سلیمان حجی در ابتدای سخنان خود در مورد رسمیت پاده چنین صحبت کرد: «حزب ما پاده در جامعه ایزدی محبوب بود. حزب پاده با شماره رسمی ۴۰ در بین احزاب عراقی جای گرفت. در ۱۹ آوریل ۲۰۱۷ ما حزب خود را رسمی کردیم و به عنوان یک حزب ایزدی در عراق شناخته شد. در این سال‌ها حزب ما ۳ دوره در انتخابات عراق شرکت کرد».

پاده پل بین مردم و دولت بود

حزب ما پلی بین مردم و دولت شد. این حزب طرفداران زیادی در جامعه داشت. از زمانی که حزب ما تأسیس شد تا به امروز کار کرده و به جامعه خدمت می‌کرد. همچنین در احزاب جامعه ایزدی نقش اصلی را بر عهده داشت. تا زمانی که توانست وحدت احزاب ایزدی را در داخل ایزدخان ترویج دهد. نقش آن این بود که همه احزاب ایزدی خارج از حزب دمکرات کوردستان را گرد هم آورد و اتحاد آنها را تحت نام نیروهای تنسیقا و جوامع شنگال ایجاد کند. یکی از اهداف ما این بود که مردم ایزدی بتوانند به صورت یک صدا، صدای خود را به جهان برسانند.»

حزب ما بر اساس تصمیم ترکیه مورد هدف قرار گرفت

حجی با بیان اینکه پس از ایجاد وحدت احزاب ایزدی و گام برداشتن در راستای خودمدیریتی شنگال به دست پاده، مردم در اطرافش جمع شدند، ادامه داد: «گام‌های موثر بسیاری برای آینده ایزدی‌ها و شنگال برداشته شد. پاده نقش مهمی در دیپلماسی خارجی و داخلی داشت. دولت عراق این نفوذ حزب ما را دید، کوتاه نیامد و تصمیم گرفت آن را تعطیل کند. این تصمیم در نتیجه مذاکرات اخیر دولت عراق و ترک‌ها اتخاذ شده است.»

با گزارش‌های بی‌اساس حزب ما را بستند

سلیمان حجی با بیان اینکه حزب متبوعش بر اساس برخی گزارش‌های جعلی و دروغی بسته شده است، ادامه داد: «ما به عنوان یک حزب و اعضای آن به تصمیمات دولت عراق احترام می‌گذاریم اما به شرطی که تصمیمات و گزارش‌هایی که درباره ما داده شده درست باشد و دروغ نباشد.  وقتی این تصمیم در ۳ اوت صادر شد، ما به عنوان یک طرف گفتیم که عدم درک در این مورد وجود دارد. به همین دلیل ما به سرعت اعتراض نکردیم، اما در ملاقات با مقامات دولتی متوجه شدیم که گزارش‌های زیادی در مورد حزب ما وجود دارد و اکثر آنها دور از واقعیت است. حزب ما به دلیل حمایت از حزب کارگران کوردستان (پ‌ک‌ک) بسته شد، اما ما به دولت عراق می‌گوییم که پ‌ک‌ک به ۴ نفر از حزب ما نیاز ندارد. ۴۰ سال است که مبارزه می‌کند و علیه دومین کشور ناتو می‌جنگد.»

عضو مکتب سیاسی پاده در ادامه اعلام کرد که عراق تنها حزب آنها را هدف قرار نداده بلکه بسیاری از احزاب دیگر را نیز هدف قرار داده است و گفت: «وقتی حزبی مسدود می‌شود، مسلماً شامل همه حامیان و دوستداران آن می‌شود. ما هرگز انتظار چنین تصمیم سریعی از عراق و دادگاه فدرال نداشتیم. آنها قبل از تذکر و اطلاع‌رسانی این تصمیم را گرفتند. عراق بستن حزب ما را در هفته اول به دولت ترکیه اعلام کرد و آن را یک پیروزی خواند.»

دولت عراق که نمی‌تواند مشکلات خود را حل کند، حزب ایزدی‌ها را تعطیل می‌کند

سلیمان حجی سخنان خود را اینگونه به پایان رساند: «در عراق مشکلات سیاسی و داخلی زیادی وجود دارد. هر روز سرزمینش مورد تهاجم کشورهای همسایه قرار می‌گیرد، شهروندانش شهید می‌شوند. صدای اعتراضی علیه اینها وجود ندارد. دولت خود را مسئول این مشکلات نمی‌داند، اما خود را مسئول گزارشی می‌داند که بر اساس دروغ تهیه شده است و حزب ایزدی را مقصر می‌داند. او این را یک دستاورد می‌داند. این مایه شرمساری بزرگ برای دولت عراق است. مردم ایزدی که تحت ۷۴ فرمان قرار گرفته‌اند، ده‌ها گور دسته‌جمعی هنوز در سرزمین آنها وجود دارد و ده‌ها هزار نفر هنوز در چادر زندگی می‌کنند. در این شرایط حزب آنها هم تعطیل می‌شود».