تصویر

‌«عراق باید از اعمال ترکیه جلوگیری کند»

کاوِیز مَلا پرویز‌، روزنامه‌نگار و ناظر سیاسی اعلام کرد‌: ‌«باید عراق از آن نیروها و جناحینی که نقشه‌های ترکیه را عملی می‌کنند، جلوگیری کند.‌»

واکنش‌ها به حملات اشغالگرانه ترکیه

کاویز ملا پرویز، روزنامه‌نگار و ناظر سیاسی در گفتگو با خبرگزاری فرات ‌(ANF) خطرات وسیع‌تر شدن اشغالگری‌های ارتش ترکیه با همدستی حزب دمکرات کوردستان ‌(پ‌د‌ک) علیه خاک باشور کوردستان و همچنین توطئه‌گری‌هایشان را ارزیابی کرد.

‌‌«خلق کورد باید یکصدا علیه اشغالگری ایستادگی کند»

در رابطه با اشغال خاک باشور کوردستان توسط دولت اشغالگر ترکیه، کاویز ملا پرویز، ناظر سیاسی اعلام کرد‌:‌ ‌«خلق کورد باید یکصدا علیه اشغالگری ایستادگی کند، اما متاسفانه این امر را تاکنون مشاهده نکردیم.‌»

‌«دولت اشغالگر ترکیه می‌خواست شهر کرکوک را تصرف کند»

همچنین این ناظر سیاسی از تلاش‌های اشغالگرانه ترکیه برای تصاحب شهر کرکوک باشور کوردستان بحث به میان آورد و گفت‌: ‌«اشغالگری ترکیه تنها به چند منطقه اقلیم کوردستان محدود نمی‌شود. مدت زمان طولانی است که دولت اشغالگر ترکیه بروی چند منطقه کرکوک و مناطقی دیگر برنامه‌ریزی می‌کند و قصد داشتند که برنامه‌ریزی‌های خود در آن مناطق هم عملی کنند و اینگونه شهرهایی مثل کرکوک و چند منطقه کوردستانی دیگر را غصب و تصرف کنند. همانگونه که در ۷ سال گذشته هم شاهد این امر بودیم که سفارتخانه ترکیه با کرکوک مثل یک شهر در داخل کشور خودشان رفتار می‌کردند.‌‌»

‌«عراق باید از عملی شدن برنامه‌های ترکیه جلوگیری کند»

کاویز ملا پرویز در ادامه سخنان خود از عملی شدن برنامه‌های ترکیه در نینوا و کرکوک بحث کرد و گفت‌‌‌‌: ‌«حکومت عراق نباید اجازه می‌داد که ترکیه در آن دو شهر نقشی را داشته باشد. همانگونه که می‌بینید، وزیر امورخارجه ترکیه درباره چگونگی سیستم مدیریتی کرکوک بیانیه و تعیین تکلیف می‌کند. عراق باید از عملی‌شدن برنامه‌های ترکیه از سوی نیروها و احزاب داخلی نیز جلوگیری کند.‌»

‌«الزامی است که در همه جا با اشغالگری ترکیه روبرو شد»

کاویز ملا پرویز عنوان کرد‌:‌ ‌«وزیر امورخارجه ترکیه بصورتی آشکار و بدون تعارف سیستم اداری برای کرکوک تعیین می‌کند. این یعنی وزیر امورخارجه ترکیه خود را همچون یک قانونگذار در کرکوک می‌انگارد. نباید این حق به ترکیه و دیگر نیروها و طرفین وابسته به ترکیه داده شود که سرنوشت منطقه را مشخص کنند. خطرات این اشغالگری بسیار بیش از چیزی است که دیده می‌شود. این اشغالگری توسط ترکیه هر اندازه که برای منطقه خطرناک باشد به همان اندازه توسط نیروهای وابسته به ترکیه هم خطرناک می‌باشد. به همین علت، خطرات اشغالگری‌ ارتش ترکیه جدی است و باید تمام خلق کورد با صدایی واحد در همه جا از ورود ترکیه جلوگیری کند، همانگونه که کرکوکی‌ها برنامه‌ریزی‌های دشمن را شکست دادند،‌ لازم است تمام اقلیم کوردستان هم دولت ترکیه را شکست دهد.‌»

‌‌«ترکیه با همدستی پ‌د‌ک مستقر شده است»

کاویز ملا پرویز با بیان اینکه وضعیت آشفته اقلیم کوردستان راه را برای اشغالگری ترکیه هموار می‌کند بیان کرد‌: ‌«اکنون چنان وضعیتی بر اقلیم کوردستان حاکم است که هر نیرویی در جغرافیای خود و بر طبق منافع سیاسی‌اش، سیاست می‌کند و منطقه تحت تسلط خود را اداره می‌کند. باشور کوردستان چنان چند پاره شده است که هر نیروی سیاسی دارای مرزهای اداری خود اخود. دولت ترکیه در هر جایی که مستقر شده است،‌ بی‌گمان با توافق و همدستی پ‌د‌ک و در مرزهای سیاسی‌ آن می‌باشد تا اینگونه برای خودشان امکانات و منافعی کسب کرده باشد.‌‌»

‌«باید از راه انتخابات نقشه‌های ترکیه را به عقب راند»

این ناظر سیاسی همچنین به عقب راندن نقشه‌های ترکیه اشاره کرد و گفت‌‌: ‌«در هر دو استان کرکوک و نینوا از راه انتخابات،‌ نقشه‌های ترکیه به عقب رانده شدند. برای همین هم لازم است که احزاب سیاسی‌ باشور کوردستان، در انتخابات آینده برای اینکه ترکیه نتواند بر شهرهای کوردستان فشار وارد کند، کارهای لازمه را انجام داده و برای اشغال هر شهر و منطقه‌ای از باشور کوردستان نگران باشیم. باید اگر آزاری متوجه سلیمانیه شد، اهالی دهوک هم نگران باشند، اگر آزاری به آمیدی وارد شد باید اهالی جلولا و کرکوک هم نگران باشند و این را به مثابه مشکل خود ببینند و بدین شیوه است که یک ملت شکل می‌گیرد.‌»

‌«ترکیه قبول نکردن کورد را پنهان نکرده است»

کاویز ملا پرویز در پایان سخنان خود گفت‌: ‌«امیدواریم که در انتخابات آینده پارلمان کوردستان، این مسئله به رهیافت برسد و اشغالگری ترکیه در باشور کوردستان به عقب رانده شود. همچنین نقشه‌های ترکیه در سراسر کوردستان متوقف شود؛ باید بدانیم که برنامه و نقشه‌های حکومت‌ها علیه آینده ما کوردها چیست. ترکیه هرگز قبول نکردن و دشمنی با موجودیت کوردها را در هیچ‌کجای جهان پنهان نکرده است، برای همین هم لازم است که به این خطرات پی ببریم. بنابراین باید مثل کورد به منافع خود بنگریم و طبق همین منافع ملی با دولت‌ها ارتباط داشته باشیم. ما به عنوان کورد باید ترکیه را همیشه یک خطر جدی علیه موجودیت خودمان بدانیم.‌»