روکن احمد: انقلاب روژاوا محصول عبدالله اوجالان است

رئیس‌مشترک تَو-دم، روکن احمد، اعلام کرد که رهبر خلق کورد با فعالیت ۲۰ ساله خود، جامعه روژاوا را بسیار آگاه و سازمان یافته ساخته است به گونه‌ای که از هویت، زبان و خاک خود صیانت می‌کنند.

روکن احمد، رئیس مشترک جنبش جامعه دموکراتیک (تو-دم) در سالگرد توطئه بین المللی با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد و توجه را به فعالیت‌های اوجالان در روژاوا، تغییرات و دگرگونی‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و نقش او در انقلاب روژاوا جلب کرد.

روکن احمد با یادآوری فعالیت نزدیک به ۲۰ ساله رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در روژاوا کوردستان گفت: «رژیم بعث با استفاده از ممنوعیت دائمی، وضعیت اضطراری و جنگ، سیستمی را ساخته بود که در آن مردم ساکن در منطقه خاک سوریه، اراده‌ای نداشتند. در سوریه هیچ حزبی وجود نداشت که نماینده مردم باشد، هیچ سیستمی برای ایجاد سازمان‌های مدنی و دادن مأموریت به جامعه وجود نداشت. رهبر آپو در سال ۱۹۷۹ به سوریه آمد و فرصت آموزش و سازماندهی جامعه را به دست آورد. در سوریه، خلق کورد همیشه در موضع احتیاط بودند. رهبر آپو این چرخه را وارونه کرد. در واقع با آموزش و سازماندهی مردم انقلاب را آماده کرد. به همین دلیل بود که رهبر آپو می‌گفت: «مهم نیست که تعداد زیاد یا کم باشد، مهم این است که همین تعداد را سازماندهی کنیم.»

دستیابی به آگاهی تاریخی

روکن احمد با بیان اینکه رهبر خلق کورد نه تنها کادرهای جنبش آزادی کورد را تربیت کرد، بلکه جامعه را نیز تربیت کرد، گفت: «به هر فردی، وظیفه‌ای داده شد. اگر جامعه‌ای نداند چه کند، نداند چگونه زندگی کند، مسلم است که خواه ناخواه در خدمت دولت خواهد بود. زمانی که رهبر آپو برای رهایی جامعه از چنگال حکومت، یک زندگی سازمان یافته ایجاد کرد، جامعه‌ای آگاه ایجاد کرد که از هویت، زبان و هستی خود محافظت کند.»

زندگی مبتنی بر پیشاهنگی زنان

روکن احمد با تاکید بر اینکه رکن مهم سازماندهی فعالیت‌ها، زنان هستند و نقش و رسالت بزرگی به زنان می‌بخشد، ادامه داد: «زنان در شکل‌گیری حس میهن‌دوستی در روژاوای کوردستان، سازماندهی جامعه کنونی و تبدیل خانه‌ها به عرصه‌های آموزشی و سازماندهی نقش بسزایی دارند. رهبر آپو زنان را تشویق کرد تا در خانه‌های خود بااراده باشند. در واقع، رهبر آپو باعث شد که هر یک از اعضای خانواده دارای اراده باشند. وظیفه اعضای خانواده چیست، وظیفه فرزندان، زنان، مردان در خانه چیست، چگونه باید زندگی کنند، از طریق زنان به خانواده‌ها ابلاغ شد. او آن را در چارچوب چگونگی سازماندهی انقلاب با مدیریت خانواده ساماندهی کرد. سوالات رهبر آپو در مورد چگونگی ساختن یک جامعه دموکراتیک، چگونه می‌توان یک جامعه برابر ساخت، چگونه یک زندگی مشترک آزاد را ساخت، نقش فرد در جامعه چیست، چگونه مردم می‌توانند آزاد باشند؟ او یک سبک ایجاد کرد، یک سیستم آموزشی و سازماندهی که به سؤالات او پاسخ می‌دهد.

بی‌هویتی، بی میهنی و بی‌زبانی را نشان داد

روکن احمد اظهار داشت که در دوران رژیم، فرهنگ «دولت هر چه بگوید، بگذار آن اتفاق بیفتد» حاکم بود. وی با یادآوری اینکه از نظام آموزشی گرفته تا کشاورزی، فرهنگ و هنر و همه ابعاد زندگی در دست دولت بود و مردم از این نظام پیروی می‌کردند، ادامه داد: «جامعه‌ای بود که نیازهای دولت را برآورده می‌کرد، صدایش را بلند نمی‌کرد و اراده‌اش مصادره شده بود. اگر به سایر بخش‌های کوردستان نگاه کنیم، می‌توان گفت که واکنشی علیه نظام فعلی دولتی وجود دارد. سياستي كه رژيم اجرا كرد، سياست خشنی بود و به همين دليل جامعه غالباً حقيقت را نمی‌دید. رهبر آپو با تحلیل و سیاستی که در این زمینه انجام داده، نشان داده است که مردم بی‌هویت، بی‌صدا و بی سرزمین مانده‌اند . مردم با فرهنگی که ایجاد کرد، با سیاست‌هایش، با حوزه‌های زندگی اجتماعی که گشوده بود و با نظام آموزشی - سازماندهی، نظام دولتی کنونی را درک کردند و اجازه دادند به جای سکوت، آگاهی رشد کند. ۷۰ هزار نفر بدون شناسنامه بودند. رهبر آپو باعث شد مردم به حق خود برسند. او ۲۰ سال کار کرد و رژیم بعث را افشا کرد که کوردها را نادیده گرفته و اموال آنها را تصرف کرده بود. رهبر آپو به مردم، محل زندگی داد.»

یک جامعه سازمان‌یافته برای انقلاب روژاوا آماده کرد

روکن احمد، رئیس مشترک تو-دم اعلام کرد که انقلاب روژاوا که در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۲ رخ داد، در سایه‌ی کار اوجالان به امروز رسیده است و گفت: «خط رهبر آپو و جامعه‌ای که او با این خط تربیت کرد، باعث ارتقای انقلاب شد. انقلابی در درون انقلاب ایجاد شد. سازمان‌های نظامی، سیاسی، دیپلماتیک، زنان، جوانان و ...با انقلاب سازماندهی شدند. رهبر آپو هرگز مبارزه خشکی با خط رژیم انجام نداده است، اما رژیمی را که بر اساس انکار جامعه ساخته شده است، نپذیرفته است. خط ما، خط سوم است. انقلاب روژاوا نیز بر همین اساس اتفاق افتاد. راه سوم، ساختن زندگی مشترک مردم، ایجاد یک سیستم دفاع ذاتی و یک سیستم خودمدیریتی است. رهبر آپو جامعه روژاوا را آموزش داد و سازماندهی کرد و به آن کمک کرد تا به این سطح برسد. اگر رهبر آپو در زمان حضور خود در روژاوا مستقیماً با مردم نبود، چنین مردم سازمان‌یافته و باهوشی بوجود نمی‌آمد که از هویت، زبان و سرزمین خود محافظت کنند. اگر مردم روژاوا در نسل‌کشی ۷۴م برای مردم شنگال اعلام بسیج عمومی کردند، به این دلیل است که رهبر آپو آگاهی وحدت ملی و میهن‌دوستی را ایجاد کرد. ایجاد یک نیروی اجتماعی سازمان یافته با ارتباطی که رهبر آپو با مردم برقرار می‌کند، ارتباط مستقیم دارد.

با اتحاد ملی به سوی آزادی فیزیکی

روکن احمد با بیان اینکه با وجود سیاست‌های کشتار جمعی، نسل‌کشی، خشونت و آزار مردم، اما مردم در برابر سیاست نابودی و انزوای تحمیلی بر عبدالله اوجالان سکوت نخواهند کرد و خاطرنشان کرد، برای خلاصی از توطئه و تامین آزادی فیزیکی نیاز به مبارزه بزرگی وجود دارد و گفت: «سیاستی که علیه مردم به کار می‌رود، بسیار خطرناک است. بنابراین، مبارزه باید حتی بیشتر شود. چگونه سطح مبارزه بالا می‌رود؟ ایجاد وحدت ملی با پیشاهنگی ملت دموکراتیک و خلق کورد امکان پذیر است. این امر آزادی فیزیکی رهبر آپو را تضمین می‌کند و به دایره جنگ و بحران پایان می‌دهد. تضمین آزادی فیزیکی رهبر آپو نه تنها آزادی خلق کورد، بلکه آزادی مردم جهان است. در این شرایط، مردم نباید در مقابل نابودی و انزوا سکوت کنند».