شادباش کمیتە آموزش ک.ژ.ک بە مناسبت جشن زبان کوردی

کمیتە آموزش کوملین ژنن کوردستان (KJK) (جوامع زنان کوردستان) بە مناسبت ۱۵ ماە می، جشن زبان کوردی را بە کورد زبانان، رهبر خلق کورد، شروانان آزادی، مادران کورد، معلمان زبان کوردی و فراگیرندگان این زبان تبریک گفتە است.

در بخشی از پیام شادباش کمیتە آموزش جوامع زنان کوردستان (KJK) آمدە است کە: زبان برای انسان بە معنای موجودیت و هویت اجتماعی است، در مقابلە با سیستم اشغالگری دولت ترک کە هویت و موجودیت زبان کوردی را انکار می‌کند، امروزە با رهبری رهبر آپو مبارزە‌ای بی‌امان در جریان است. همراە با تلاش‌های عظیم برای نابودی کورد، کوردها در هر جایی کە حضور دارند، مبارزە برای این زبان را دامە می‌دهند، جنبش پ.ک.ک امروز با هویت کورد آزاد این مبارزە را بە پیش می‌برد، و زبان کوردی بە عنوان زبانی برخوردار از پیشینیە خود، همانگونە کە رهبر خلق کورد می‌گوید از قدیمی‌ترین خلق‌های مزوپوتامیا است.

انقلاب کوردستان در خاورمیانە رنسانسی در نوع خود بودە و پ.ک.ک هم در درون این رنسانس قرار دارد. مبارزە حزب کارگران کوردستان نمایندگی این خلق را بر عهدە داشتە و آزادی جامعە را هدف قرار دادە است. این موضع آلترناتیو پ.ک.ک و خلق کورد است کە باعث حملات شونیستی بە خلق کورد شدە است. همانگونە کە رهبر آپو بە آن اشارە می‌کند: اما در نهایت آزادی مسیر خود را ادامە می‌دهد، ذهنیت آزادی و خودمدیریتی جنبش ما مانند جامعە رۆژاوای کوردستان، بر اساس پذیرش تکثر استوار است.

در بخش دیگری از این بیانیە آمدە است کە بر اساس تفکر و فلسفە رهبر آپو، خلق کورد امروز در سطح جهانی و در مناطق مختلف توانستە است دستاورد داشتە باشد. کمپ مخمور در رابطە با آموزش زبان کوردی از جملە این دستاوردهاست. هر چند در این کمپ امکانات بسیار کمی برای آموزش زبانی وجود دارد کە انکار می‌شود، اما کتاب‌های آموزشی برای آموزش زبان کوردی تهیە شدە‌اند، معلمان زبان کوردی تربیت شدە‌اند و در میان کودکان این کمپ با زبان کوردی آموزش دیدە و از همین کودکان، هنرمندان و مهندسان و روزنامەنگار و نویسندە برخاستە‌اند.

در بخش دیگری از این بیانیە آمدە است کە زبان روح اجتماع است. زمانیکە زبان کوردی ممنوع شد، نە تنها ممانعت برای درک متقابل ایجاد می‌شود، بلکە همزمان روح زندگی هم گرفتە می‌شود و جامعە ماهیت خود را از دست می‌دهد.

در بخش دیگری از این بیانیە ضمن اشارە بە تلاش‌های فعالان و کوشندگان زبان کوردی آمدە است: جلادت علی بدرخان و هوالان وی در ۱۵ مە ۱۹۳۲ در دمشق، نخستین شمارە از مجلە هاوار را چاپ و منتشر کردند و بر اساس تاریخ این رویداد، جنبش آزادی کورد گام‌های بسیار بزرگتری را برداشتە و پیشرفتهای بسیاری رقم خوردە است. ده‌ها روزنامە و کتاب، آژانس خبری و تلویزیون در تاریخ این جنبش تاسیس شدند.

کمیتە آموزش جوامع زنان کوردستان در خاتمە این بیانیە خاطرنشان ساختە است کە همراە با شادباش روز زبان کوردی، دولت ترک برای نابودی دستاوردهای خلق کورد همچنان دست بە حملە و اشغالگری می‌زند. و کورد با عقلانیت تاریخی خود می‌داند کە دولت ترک بزرگترین دشمن خلق کورد بە شمار می‌رود. بە همین دلیل هر کوردی، هر انسان برخوردار از ارزش‌های انسانی، دمکرات و صلح‌طلب باید در مقابل این حملات اشغالگرانە موضع بگیرد، در فرایند سرنوشت سازی کە جامعە ما در آن قرار دارد، لازم است کە همە مبارزە و برخودان را مبنای عملکرد خود قرار دادە و نقش خود را ایفا کنند.